Modernizovaný Hyundai i30 sa už udomácňuje na slovenských cestách a čoraz častejšie stretávame nové kusy, ktoré možno rozpoznať vďaka novému svetelnému podpisu denného svietenia v tvare písmena V. Modernizácia priniesla viacero vylepšení, ktoré sme si bližšie predstavili v krátkom videu, ktoré vzniklo v prvý deň týždňového testu. Vyskúšali sme aj plynulosť rozjazdu dvojspojkovej prevodovky pri parkovaní na vysoký obrubník. Viac reálnych skúsenosti s Hyundaiom i30 sme ale získali až v ďalších dňoch a venujeme sa im v texte pod videom.
Modernizáciu modelu i30 možno zhrnúť nasledovne. Hyundai sa sústredil na štýl, vylepšenie dizajnu a pridanie modernejších riešení, aby i30 kráčal s dobou. Pozitívne hodnotíme príchod kombi N Line verzie, ktorá vyzerá lepšie. Nový prístrojový panel aj väčší dotykový displej boli pre Hyundai pri modernizácii povinnou jazdou.
Aplikácia Bluelink nás príliš neoslovila, ale rozhodne má potenciál do budúcnosti. Jej zmysel vidíme skôr, ak pribudne možnosť ovládania nezávislého kúrenia na diaľku. Využitie to môže v budúcnosti mať najmä v prípade nabíjateľných modelov, kedy nie je vyhriatie kabíny pred jazdou len o komforte, ale aj o predĺžení elektrického dojazdu. Vylepšené asistenčné systémy posúvajú Hyundai na súčasný štandard. Vozidlo sa na diaľnici drží v strede jazdného pruhu a asistenti tak môžu pomôcť v momentoch, keď je vodič menej pozorný. Napríklad, ak za jazdy zadáva cieľ do navigácie.
Všetko zhrnuté v odseku vyššie je o kráčaní s dobou. Ide hlavne o pocit, aby keď si sadneme do Hyundaiu, sme získali dojem moderného auta. V tomto pomáha N Line výbava, ktorá pôsobí nadštandardne. Facelift však priniesol aj zásadnejšie zmeny. V prípade testovaného vozidla medzi ne určite patrí naftový motor 1,6 CRDi, teraz dodávaný aj s mild hybridnou technikou. Spoza volantu sme prítomnosť mild hybridu nijako výraznejšie neregistrovali. Vypnutie a následné naštartovanie motora napríklad pri státi na červenej je rýchle, a pokiaľ sa na to vyslovene nesústredíte, tak si ho ani nevšimnete. Určite to platí v prípade spojenia motora s dvojspojkovou prevodovkou.
Výkon 100 kW sa na papieri môže javiť horšie v porovnaní s naftovými konkurentmi, ponúkajúcimi 110 kW. Subjektívne sa nám však zdalo, že Hyundai ponúka viac ako papierových 100 kW. Predbiehanie sme si skúsili aj pri plne obsadenom aute a záťaž navyše sa prejavila len nepatrne. Veľký rozdiel v celom manévri robí zmena režimu jazdy. Hyundai i30 ponúka tri režimy, Eco, Normal a Sport. Viac ako 90 % času sme jazdili v režime Normal, zvyšok v režime Sport a Eco nás len oberalo o čas pri prepínaní režimov.
Predbiehanie Normal
Predbiehanie v režime Normal nie je žiadny veľký problém. Stačí dať "tehlu na pedál" v správny moment a všetko sa podarí. Menší problém môže byť akurát načasovanie onoho správneho momentu. Musíte brať do úvahy otáčky motora a prevodový stupeň. Inými slovami treba odhadnúť, koľko bude trvať podradenie a "nadýchnutie" sa turba, kým sa dostaví požadovaná akcelerácia. Zlý odhad môže v dnešnej premávke znamenať, že pre zlé načasovanie celého procesu od predbiehania kvôli bezpečnosti radšej upustíte.
Druhý spôsob predbiehania je postupné pridávanie a jemnejšia regulácia akcelerácie plynovým pedálom. Tu je problémom reakcia vozidla na stlačenie plynu. Kvôli emisiám reagujú dnešné autá na postupné stláčanie plynu veľmi lenivo a dlho sa nič zásadné nedeje, až keď sa priblížite k bodu "tehla na pedál". V tom momente dôjde k malému zdržaniu spôsobenému podradením, a potom príde plná akcelerácia. Plynový pedál akoby mal len dve polohy ON a OFF. V konečnom dôsledku je správne načasovanie celého procesu opäť obtiažne. Pomôcť si nakoniec možno ručným radením pod volantom, alebo prepnutím do režimu Sport.
Predbiehanie Sport
Režim Sport dnes používa množstvo automobiliek a Hyundai nie je v tomto smere priekopníkom. Zaujal nás pre naozaj veľmi dobré nastavenie. Nie je to len o prevodovke, ktorá necháva motor točiť vyššie otáčky a ochotnejšie podraďuje. Veľmi dobrá a predvídateľná je aj reakcia motora na stláčanie plynového pedála. Zrýchľovanie sa ľahšie reguluje a na predbiehací manéver sa ľahšie pripravíte. Hyundai i30 nám ukázal, akú dôležitú úlohu zohráva nastavenie softvéru.
O tom, že sa to podarilo, svedčí fakt, že na rozdiel od iných vozidiel sme v Hyundai i30 siahali po režime Sport takmer pri každom predbiehaní. Otravoval nás akurát spôsob jeho aktivácie. Pri prepínaní režimov musíte prelistovať postupne všetky tri režimy. Nám by pritom stačilo tlačidlo "Boost" na volante, ktoré by zmenilo charakteristiku motora a prevodovky na 10 sekúnd, alebo na dobu, kým je tlačidlo stlačené.
N Line výbava dáva praktickému kombi športovejší vzhľad. Naftový motor ho však pasuje do úlohy rodinného pomocníka. Podľa očakávania mu pasujú najmä dlhšie trasy. Aj pri svižnejšej jazde dokážete dosiahnuť spotrebu 5,7 l, na diaľnici sa pohybuje od 5,9 do 6,3 l. Hyundai v teste nakoniec spotreboval priemerne 5,8 l.
Podvozkom sa i30 radí skôr k jemne športovejším "kombíkom", nemá to však citeľnejší vplyv na komfort. Väčšinu času sa nám zdal podvozok aj dobre utlmený, ale v priebehu týždňa nás prekvapil aj dvoma dosť silnými ranami na nerovnostiach, na ktorých by sme taký silný hluk nečakali. Zjavne ide o daň za 18-palcové kolesá s pomerne nízkym profilom pneumatiky (rozmer 225/40 R18).
Z nových prvkov nás zaujala práve výbava N Line a to dizajnom, aj výbornýnmi sedadlami, ktoré sme spomínali vo videu. Vylepšené asistenčné systémy nepovažujeme pri výbere auta za dôležité kritérium. Aspoň nie dnes, keď majú pred sebou ešte veľa rokov vývoja. Dnešným štandardom v tomto ohľade je, že asistenčné systémy nekladú odpor vodičovi a vozidlo sa na diaľnici drží v strede jazdného pruhu. Hyundai štandard spĺňa. Viac nás zaujal základ - motor, prevodovka a ich zladenie. Základ je "zdravý" a Hyundai i30 sa v konkurencii rozhodne nestráca.
Značka a model | Hyundai i30 kombi |
Motor | naftový štvorvalec 1,6 l |
Pohon | predných kolies |
Prevodovka/počet stupňov | automatická/7 |
Celkový výkon kW(k)/pri otáčkach | 100(136)/4 000 |
Krútiaci moment Nm/pri otáčkach | 320/2 000 - 2 250 |
Zrýchlenie z 0-100 km/h s | 10,1 |
Spotreba l | 5,8 |
Objem kufra l | 602 |
Cena od/testovaný model eur | 14 690/28 530 |