Seat Leon sme prvýkrát mali vyskúšať ešte v marci, ale kríza nám znemožnila vycestovať na prvú jazdu, a tak sme sa naň bližšie pozreli až v domácom teste. Vyskúšať sme si mohli verziu FR s motorom 1,5 TSI a s manuálnou 6-stupňovou prevodovkou. Z pohľadu dizajnu sa nová generácia pomerne výrazne zmenila. Aj keď si karoséria zachovala množstvo prelisov, celkovo pôsobí oblejšie.
Už tak nevytŕča z radu a dizajnom má bližšie ku konkurencii. Dizajnéri stavili na osvedčené prvky ako prepojené zadné svetlá. Vzadu nechýba ani nápis "Leon" v netradičnom písme. Koncovky výfukov, zapracované do zadného nárazníka, sú zas tradične falošné a majú len estetickú funkciu.
Nie je prekvapením, že Leon pôsobí modernejšie (veď je nový, tak musí), ale aj uniformnejšie. Z dizajnu sme mali veľmi dobrý dojem, otázkou ostáva, či sa po ňom s úsmevom obzrieme aj po rokoch, alebo zapadne do šedého priemeru ako model bez "svojských" riešení. Výrazné zmeny sú viditeľné aj vo vnútri. Môžeme ich po jednom vymenovať, ale napriek ich množstvu a nespochybniteľnej modernizácii interiéru sa pocit spoza volantu veľmi nezmenil - Leon ostal Leonom a myslíme to v dobrom.
Dobre vybavená FR verzia sa predviedla ambientným osvetlením. LED pásik sa tiahne celou šírkou palubnej dosky a pokračuje aj do predných dverí, kde ho dopĺňa ďalšie podsvietenie so skrytým zdrojom svetla. Kliknutím na dotykovú obrazovku možno farbu zmeniť ako vo väčšine áut. Dobrou správou je, že v Leone má aj funkčné využitie, ale o tom neskôr v popise asistenčných systémov.
Keď hovoríme o ambientnom osvetlení netreba zabudnúť ani na svetelnú šou, ktorou Leon víta posádku. Efektná je najmä po zotmení. Okrem predvedenia schopností zadných svetiel privíta posádku aj nápisom "Hola", nasvieteným pod vonkajšími zrkadlami.
Fyzické tlačidlá v Leone vymizli, nahradili ich dotykové plochy a dotykový displej. Celá ponuka multimediálneho systému sa už po krátkom zžití s autom ukázala ako dobre organizovaná. Po rozpačitom začiatku sme si naň veľmi rýchlo zvykli.
Usporiadanie systému je také, že k väčšine nastavení sa dá dostať na dve kliknutia, prípadne potiahnutia. Miestami sme si však nerozumeli s dotykovou obrazovkou a najmä počas jazdy našu snahu o potiahnutie prstom po obrazovke smerom dole vyhodnotil systém ako potiahnutie doľava.
Na volante ostali ešte klasické tlačidlá, ktoré si zachovali koncernovú logiku, na ktorú sme zvyknutí. Ovládanie digitálneho prístrojového panelu je jednoduché a dobré. Chýbalo nám akurát vypínanie udržiavania v jazdnom pruhu priamo jedným tlačidlom. Cez tlačidlá na volante sa k nemu dalo dostať celkom rýchlo, vodič si tým však zmenil zobrazenie na prístrojovom paneli. Zamrzelo to najmä preto, že sme ho ručne museli vypínať po každom naštartovaní. Asistenčný systém udržiavania v jazdnom pruhu má svoje využitie na diaľnici, mimo nej skôr prekáža.
Keď sa k tomu pridalo neustále akustické upozorňovanie na prekročenie rýchlosti (ozývalo sa každých pár sekúnd, keď rýchlosť vozidla oscilovala okolo povolenej rýchlosti), tak sa vynorilo nepríjemné slovo frustrácia. Bol to však len prvý dojem. Dnešné autá sú také, že si ich treba najskôr nastaviť, a potom sú príjemným spoločníkom.
V Leone bolo pôvodne nastavené akustické upozornenie na prekročenie rýchlosti o 1 km/h. Keď sa rýchlosť neustále pohybovala plus mínus pár km/h okolo povolenej 50-tky, tak pípanie neprestávalo. Toto stačí upraviť v nastaveniach raz (buď zmeniť rozsah rýchlostí, alebo upozornenie úplne vypnúť).
Najviac nás Leon potešil množstvom priestoru na zadných sedadlách. Problém tu nemôžu mať ani vysokí jedinci. Nie je to pritom na úkor kufra, ktorý je tiež dosť veľký. Menšou praktickou chybyčkou je akurát jeho tvar s vysokou vnútornou nakladacou hranou.
Počas jazdy sa nám na Leone páčil hlavne podvozok. Zákruty si s ním možno užívať vo vysokom tempe, a pritom s pocitom bezpečia. Jediné slabšie miesto sa ukáže pri prejazde priečnych nerovností v zákrute, kedy sa vozidlo mierne zakolíše. Celkovo je však podvozok na veľmi dobrej úrovni a bez problémov by skrotil aj výrazne viac koní, ako "pracovalo" pod jeho kapotou.
Testovaný benzínový motor 1,5 TSI bez mild hybridnej technológie nebol pre nás novinkou. S výkonom 96 kW určite vystačí aj na svižnejšie presuny a predbiehanie, o nadpriemerne výkonnom aute však hovoriť nemôžeme. V teste spotreboval v priemere 6,2 l benzínu. Jeho apetít dvíhala kombinácia kratších trás a svižnejšej jazdy. Na diaľnici sme sa s ním dostali pod hranicu 6 l. Pri rýchlosti 130 km/h točil na 6. stupni približne 2 800 otáčok. Manuálna prevodovka fungovala v súlade s našimi očakávaniami. Vyznačovala sa presnými "koncernovými" dráhami radiacej páky a jej ľahkým chodom.
Asistenčné systémy
Nový Leon nás neohúril pokrokom v oblasti asistenčných systémov. Zavádzanie noviniek do praxe v tejto oblasti je totiž vyhradené takmer výlučne pre drahé prémiové autá. Do ich ceny sa nové a nie lacné prvky skryjú oveľa ľahšie. Leon nám však ukazuje, že nové technológie postupne znižujú cenu a môžu šoférom pomáhať aj v dostupnejších autách.
Vo videu sme sa zoznámili s novým multimediálnym systémom, predstavili si niektoré asistenčné systémy a ukázali, ako majú fungovať v praxi. Po natočení videa nasledoval týždenný test, ktorý nám odhalil ich reálne schopnosti aj nedostatky. V texte pod videom prinášame už reálne skúsenosti po najazdení prvých tisíc kilometrov.
Side Asist
Side assist alebo sledovanie slepého uhla je jednoznačne najvýraznejšou novinkou v Leone. Niežeby takýto systém nemal už v minulosti, ale spôsob akým upozorňuje vodiča na vozidlo v jeho bezprostrednej blízkosti je jedným slovom výborný. Rozsvietenie LED pásu vo dverách, ako sme to ukázali vo videu, šoféra neruší, zároveň ho však oveľa lepšie vníma aj periférne.
Je takmer neprehliadnuťeľný a v prípade, že by upozornenie aj tak z nejakého dôvodu ignoroval a rozhodol sa zmeniť jazdný pruh, tak nasleduje výstražné zablikanie. Volant navyše zavibruje a kladie citeľný odpor proti snahe vodiča odbočiť do dráhy vozidla v blízkosti. Počas týždňa sa nám nepodarilo vyskúšať akurát jeho fungovanie v hustom daždi. Za zlého počasia sa v minulosti zvykol tento asistenčný systém mýliť.
Exit Warning
Na upozornenie posádky na prichádzajúce vozidlo, alebo cyklistu pri otváraní dverí počas státia tiež slúžia LED pásy v predných dverách. Okrem toho je posádka na nebezpečenstvo upozornená aj akusticky. Posádka vzadu sa môže spoliehať hlavne na akustické upozornenie, keďže sa rozblikajú LED časti predných dverí a palubnej dosky. Kedykoľvek sme počas týždňa systém vedome skúšali, vždy na prichádzajúce vozidlo zareagoval.
Prediktívny adaptívny tempomat
Testované vozidlo nebolo vybavené systémom Travel Assist, ktorý kombinuje adaptívny tempomat a udržiavanie v jazdnom pruhu. Tento asistent navyše zvláda aj jazdu v dopravných zápchach. Skúšaný Leon však bol vybavený prediktívnym adaptívnym tempomatom, ktorý bol spomedzi asistenčných systémov najväčším sklamaním.
Na jednej strane sa nám páčí, že Leon na digitálnom prístrojovom paneli zobrazuje, ako systém vidí vozidlo vpredu. Šofér vie vďaka tomu presne odhadnúť, kedy začne Leon kvôli nedostatočnému odstupu spomaľovať, a tým pádom nastal správny moment na zmenu jazdného pruhu.
Na druhej strane nová funkcia prediktívneho tempomatu bola v praxi nepoužiteľná. Máme na mysli prispôsobovanie nastavenia rýchlosti tempomatu údajom z navigácie a dopravnému značeniu. Na diaľnici D1 z Bratislavy sú značky, s ktorými si tempomat ešte nevie poradiť (napríklad miesta, kde sa rýchlosť v jednotlivých pruhoch líši).
Takmer po každej križovatke na rozostavanej časti D1 si vozidlo vytiahlo z navigácie údaj 130 km/h, 100 metrov za križovatkou v mieste osadenej značky 110 km/h už poctivo brzdilo a takto dookola. Logiku toto správanie malo, ale šoféra rozhodne nepotešilo.
Zlyhávanie na nedokončenej "trojpruhovej" časti diaľnice D1 by sme Leonu odpustili, ale veľká chybovosť systému pokračovala aj neskôr na rýchlostnej ceste R1. Sem-tam za to mohla nepresná navigácia. Vozidlo sa chybne domnievalo, že sme na zjazde z rýchlostnej cesty R1 do Nitry a okamžite znížilo nastavenú rýchlosť na 60 km/h. My sme pritom pokračovali ďalej po R1, našťastie reakciou nebolo prudké brzdenie, ale pozvoľné spomaľovanie.
Občas sa vyskytla zmena nastavenia rýchlosti, ktorej dôvod sme vôbec neodhalili. Výsledkom je, že funkciu automatického nastavenia rýchlosti tempomatu podľa značiek a údajov z navigácie treba vypnúť, tým pádom ostane funkčný iba klasický adaptívny tempomat. Na obranu Leonu môžeme povedať, že prediktívny adaptívny tempomat nefunguje bezchybne ani pri výrazne drahších autách, aj keď chybovosť je výrazne nižšia. Viackrát sa nám stalo, že prémiové auto prečítalo nálepku "90 km/h" nalepenú na kamióne a považovalo ju za dopravnú značku, znižujúcu rýchlosť.
Light Assist
Za týmto názvom sa schováva automatické prepínanie diaľkových a stretávacích svetiel. Nejde o novinku, ale o rokmi dobre vyladenú technológiu. Svetlá Leonu nerobili chyby. Za celý týždeň nás nik blikaním neupozornil na potrebu stlmiť svetlá. My by sme svetlá stlmili možno o moment skôr pri dobiehaní vozidla v našom smere.
Okrem popísaných asistenčných systémov možno mať v Leone ešte Exit Assist a Emergency Assist. Prvý kontroluje vozidlá prichádzajúce zboku pri cúvaní z parkovacieho miesta. Systém vodiča upozorní akusticky aj vizuálne a v prípade núdze automaticky zabrzdí.
Druhý pomôže pri indispozícii vodiča. Ak kapacitné senzory vo volante zaregistrujú, že vodič nemá dlhšie ako 15 sekúnd na volante položenú aspoň jednu ruku, alebo že neovláda vozidlo, systém aktivuje akustickú a vizuálnu výstrahu. Ak vodič na tieto upozornenia nereaguje, asistenčný systém Emergency Assist postupne automaticky zastaví Seat Leon. Pritom aktivuje výstražné svetlá a automaticky uskutoční núdzové volanie pomocou systému eCall.