Nemecká automobilka s bleskom v znaku pred pár rokmi nekráčala ideálnym smerom. Jej autá neboli zlé, ale v tvrdej konkurencii sa za každý nedostatok platí. Najvýraznejším problémom bola vysoká hmotnosť a Ople boli často kritizované aj pre množstvo tlačidiel v interiéri. K obratu zavelili Nemci s príchodom poslednej generácie modelu Astra. Bol výrazne ľahší, priniesol nové turbomotory a aj zaujímavé technológie v podobe Led Matrix svetiel. Najmä vyspelé svetlá boli novinkou, ktorá nemala v triede kompaktných áut konkurenciu. Pokračovateľom pozitívnych trendov sa mala stať nová Insignia. My sme ju vyskúšali aspoň v skrátenom teste, keďže testovací model, zapožičaný z Nemecka, sme mali k dispozícii iba niekoľko dní.
Pohľad zvonku neprináša žiadne extravagantné tvary, aj napriek tomu je vzhľad Insignie zaujímavý. Oblé línie sa striedajú s výraznými prelismi na boku karosérie. Celkovo pôsobí vlajková loď značky uhladene a môžeme povedať, že aj hodnotne.
Head up displej ako v prémiovom aute
O sklamaní určite nemožno hovoriť ani v dvojfarebnom interiéri. Nás však zaujímal skôr z praktickej stránky. Vyhovoval nám multifunkčný volant. Ovládanie palubného počítača cez jeho tlačidlá možno označiť slovom štandardné ale aj jednoduché, či intuitívne. Medzi “budíkmi“ tachometra a otáčkomera je menší displej. Oproti riešeniam napríklad Volkswagenu nevyniká, ale z hľadiska funkcie nám plne vyhovoval.
Insignia bez pochýb vyniká head up displejom. Nenájdeme tu žiadne lacné sklíčko, ale prémiové riešenie. Dôležité údaje o jazde, vrátane navigácie, sú premietané na čelné sklo. Vodič to opticky vníma, akoby ich videl vpredu pred kapotou vo svojom zornom poli. Výborný je aj spôsob jeho ovládania. Slúžia na to tlačidlá schované za volantom. Vodič ich síce nevidí, ale vie ich ovládať a rozoznávať hmatom, keďže prostredné tlačidlo má malý výčnelok. Ľavým tlačidlom sa nastavuje výška polohy premietaných informácií, stredným sa prepínajú zobrazené informácie a pravým sa potom nastavuje intenzita podsvietenia prístrojovej dosky.
Menej sa nám páčilo ovládanie dotykového displeja. Nemáme výraznejšie sťažnosti voči samotnému ovládaniu. Problémom je vzdialenosť displeja. Z nášho posedu sme sa museli až príliš nakláňať dopredu pri zadávaní jednotlivých príkazov. Za pokrokovú nemôžeme označiť ani grafiku, akoby sa v tomto smere za posledné roky veľa v Opli nezmenilo. Vo výbave testovaného vozidla boli ventilované masážne sedadlá a nechýbalo ani ich vyhrievanie, dokonca aj pre posádku vzadu.
Komfort maskuje rýchlosť
Základný podvozok bez možnosti prepínania jednotlivých režimov bol nastavený skôr komfortne ako športovo. Pri jazde na hrane možností je auto trochu nepokojnejšie a na priečnej nerovnosti v zákrute môže zadok jemne odskočiť. K výraznejšiemu rozkmitaniu dôjde pre prejazde série priečnych vĺn, vtedy Insignia nestíha ideálne kopírovať terén a kmity karosérie sú citeľné, napriek tomu ostáva auto stále pod kontrolou šoféra. Kompromis v nastavení podvozka medzi športovým nastavením a pohodlím hodnotíme pozitívne. Pri slabšej benzínovej motorizácii by sme určite nepristúpili na jeho tvrdšie naladenie. Väčšina šoférov aj tak nevyužije ani potenciál tohto nastavenia. Pozitívom je potom komfort, ktorý sa prejavuje na diaľniciach, ale aj na bežných cestách pre Opel typickým spôsobom. Posádka nevníma rýchlosť a šofér ju musí o to častejšie kontrolovať. Komu to však nestačí, môže si priplatiť za drahší adaptívny podvozok. Takéto riešenie je však vhodné skôr pre silnejší motor. Benzínový agregát s objemom 1,5 l (122 kW) prepĺňaný turbom poskytuje dostatočný štandard aj pri obsadení auta posádkou. V tomto prípade pomáha výrazné odľahčenie vozidla v porovnaní s predchodcom. Na preteky to však rozhodne nestačí. Neoplatí sa ho točiť až k červenému poľu (6500 otáčok), jeho výkon po prekonaní 5500 otáčok mierne klesá. Podobné zrýchlenie, ale s menším hlukom, dosiahnete, aj keď preradíte na vyšší stupeň o niečo skôr. Zvuk motora ani omylom nenaznačuje akékoľvek športové schopnosti. Toto nie je v žiadnom prípade kritika, len opis Insignie s menším motorom. Veď k dispozícii je aj motorizácia 2,0 Turbo s osemstupňovou automatickou prevodovkou, pohonom všetkých kolies s aktívnym presmerovaním krútiaceho momentu a príplatkový adaptívny podvozok FlexRide. S Insigniou 1,5 TURBO sa dá bez väčších problémov prejsť 100 km zo 6,5 l benzínu v nádrži. V tomto prípade sa ale treba vyhnúť diaľniciam. Rýchlosť 120 km/h zvýši apetít motora na rovných 7 l a poctivé diaľničné tempo 130 + km/h uberie ešte o liter paliva z nádrže viac.
Technológiám kraľujú svetlá
Adaptívny tempomat by sme označili pojmom “druhá generácia“. Už má vychytané niektoré muchy, reaguje jemne a na diaľnici si bez chýb poradí s väčšinou situácií, dokonalý však ešte nie je. Chvíľu sme si museli zvykať na spôsob fungovania systému štart/stop. Auto sa po stlačení spojky totiž nenaštartovalo, ak vodič v tej chvíli stál na brzde. Pri snahe o pohnutie v kopci tak nastal problém. Až neskôr sa ukázalo, že v Opli to premysleli inak. Auto disponuje asistentom pre rozjazd do kopca a šofér preto nemusí tlačiť na brzdový pedál. Len stlačí spojku, zaradí rýchlosť a pohne sa vpred bez toho, aby s autom cuklo dozadu. Ale akú výhodu prináša fakt, že auto nenaštartuje po stlačení spojky, ak je zatlačený brzdový pedál, nám nie je jasné. Opel ponúka vo svojom aute iné výdobytky, ktoré nám dávajú väčší zmysel. Systém Opel OnStar je už známy aj z iných modelov. Po jeho aktivovaní ste prepojení na operátora, ktorý vám pomôže napríklad s vyhľadávaním reštaurácie v okolí. Jej adresu automaticky odošle priamo do vašej navigácie. Samozrejmosťou sa stáva vysokorýchlostné pripojenie na internet s Wifi signálom na palube. Vylepšením prešli aj Led Matrix svetlá. V Insignii majú až 32 segmentov, čo je výrazný posun v porovnaní s Astrou. Zhasínaním jednotlivých segmentov dokážu “zatmaviť“ časť cesty, kde sa nachádza protiidúce auto. Protiidúci vodič tak nie je oslepený a vy máte lepší výhľad ako pri tradičnom prepínaní diaľkových a stretávacích svetiel. Kvalita svetiel sa prejavuje aj inak, svetlo nie je rozptýlené a presne vymedzuje ostrú hranicu medzi svetlom a tmou. Dobre sú osvetlené aj časti vedľa cesty.
Záver
Opel Insignia vo svojej jednoduchšej verzii má svoj zmysel. Neprekáža jej dochádzanie na dlhšie trasy, lebo poskytuje dobrý komfort, na druhej strane spotreba odrádza od častej jazdy po diaľnici. Motor z pohľadu základnej motorizácie jednoznačne splnil naše očakávania. Navyše pri pohľade do cenníka ostane človek veľmi milo prekvapený, ale má to jeden háčik. Hoci sa cena najvyššej a najnižšej výbavy (rovnakej verzie) líši len minimálne, skutočný rozdiel je ukrytý v príplatkovej výbave. V prípade pravidelnej jazdy v noci odporúčame priplatiť si Led Matrix svetlá. K dispozícii sú len v dvoch najvyšších výbavách Dynamic a Innovation za príplatok 1400 eur. Nie je to málo, ale pri tomto druhu technológie ani veľa a je to investícia do bezpečnosti.
Model | Opel Insignia |
Motor | 1,5 TURBO |
Prevodovka/počet stupňov | manuál/6 |
Výkon kW(k)/pri otáčkach (ot/min) | 121(165)/5600* |
Maximálny krútiaci moment (Nm)/pri otáčkach (ot/min) | 250/200-4500 |
Palivo | benzín |
Cena od/verzia | 20 490/23 790 |
V ponuke je aj slabšia verzia rovnakého motora s výkonom 104 kW.