Keď začíname náš test, väčšinou pred názov auta napíšeme príponu nový. Alaskan už až tak nový nie je. Začali ho vyrábať v roku 2016. O aliancií Daimleru, Nissanu a Groupe Renault pri tomto vozidle sa vie už dlho. Dokonca aj to, že napríklad medzi Alaskanom a Navarou nie je veľký rozdiel. Napriek podobnosti s Nissanom si však myslíme, že Alaskan zohráva v tejto trojici významnú rolu a jednoznačne má čo ponúknuť.
Hlavnou devízou modelu od Renaultu je jeho predná maska. Jemnejšie a subtílnejšie tvary pôsobia na oko príjemne a celý dizajn zjemňujú. Priaznivcov európskych vozidiel tento štýl určite osloví viac. V prednej maske priamo nad chrómovou mriežkou chladiča sa nachádza obrovské logo značky. Iste, auto je celé veľké, no veľkosť diamantu na tomto modeli nás prekvapila. Z auta jednoducho vďaka jeho mohutnosti ide rešpekt už na prvý pohľad.
S dĺžkou 5,4 metra sa po presadnutí z mestského hatchbacku cítite pomaly ako vodič autobusu. Dĺžku vnímate nielen vzadu, ale aj vpredu. Ešte nikdy sme sa počas testovacích jázd nepozerali v zákrutách toľko do spätného zrkadla ako teraz. V porovnaní s konkurenciou je o niekoľko centimetrov dlhší od Fordu Ranger aj od Volkswagenu Amarok. Odnímateľná strecha nad úložným priestorom auto ešte viac nafúkla.
Čo sa týka korby vozidla, tá odnesie približne 932 kilogramov. Trochu nás sklamalo, že odomykanie nie je súčasťou centrálneho odomykania. Ešte horšie je, že sa odomykala miniatúrnym náhradným kľúčom skrytým v bezkľúčovom ovládači auta.
Interiér vozidla príliš neprekvapil. Až na volant je takmer totožný so spomínaným súrodencom. Kožené sedadlá však boli komfornté a bez problémov odviezli aj piatich cestujúcich. Prízvukujeme to z toho dôvodu, že nie všetky pickupy myslia pri rozložení priestoru aj na pasažierov vzadu. Alaskan tu nesklamal.
Na multimediálnom systéme je už zub času trochu viditeľný. Typický Nissaňácky dizajn rozhrania príliš neobľubujeme a pre európsky trh by bola iste lepšia voľba francúzskeho R-Linku. Z funkčného hľadiska však ponúka všetko to, čo konkurencia. Veľmi pozitívne hodnotíme jednoduchú, intuitívnu a prehľadnú navigáciu, ktorá sa nám na Nissane typicky veľmi páčila. V rámci konektivity neponúka Alaskan nič špeciálne, no zároveň všetko štandardné. Nechýba ani Bluetooth a USB.
Dnes už relatívne bežný stupeň výbavy dieru do sveta nespraví. V čom ale Alaskan dokáže prekvapiť, je zážitok z jazdy. Predstavte si ten pocit, keď dostanete možnosť stať sa na týždeň rančerom na divokom západe. Presne tak sme sa cítili. Nabalili sme si svoje veci a z úzkych, večne preplnených ulíc veľkomesta, sme vyrazili smerom na stredné Slovensko. Tam, kde sa rozprestierajú jazerá, hory a polia. Na miesto, kde svet nie je až taký rýchly a čas až toľko netlačí.
Iste, pri výjazde z Bratislavy sme museli stáť v zápche. To nám príliš nevadilo, obrovské auto na ceste vzbudí rešpekt a vysoký posed zase dodá prehľadnosť. Pruženie na zadnej náprave však nenaloženú korbu rozoznalo veľmi rýchlo, a tak, keď sme schádzali za mokra dolu typickým diaľničným slimákom, dovolilo si uskočiť. Hneď sme si pripomenuli, že nesedíme v bežnom sedane, ale v 2,1 tonovom aute, ktoré má väčšinu svojej váhy na predných kolesách, a pritom momentálne poháňa zadné. Netrvalo dlho a stabilizácia nás rýchlo aj napriek zvlnenej vozovke dostala naspäť na správnu cestu.
Pred samotným odchodom sme sa ešte rýchlo zastavili v nákupnom centre na obed. Podzemné parkovanie musí byť peklo, poviete si. Iste, pri takto dlhom aute je už potrebné poznať niektoré zjazdy a výjazdy nákupných centier takpovediac naspamäť, no úloha nebola nezvládnuteľná. Pri parkovaní nám však pomáhala 360 stupňová kamera a aj keď po zaparkovaní auto vždy vytŕčalo, ani raz sme sa nezasekli v niektorej zo zákrut.
Ďalšou dilemou bola jazda na diaľnici. Aká bude spotreba? Ako rýchlo môžeme ísť, kým auto stratí stabilitu? Ak ste na pickupe nikdy predtým nejazdili rýchlo, tieto otázky si určite budete klásť aj vy. Nás Alaskan veľmi príjemne prekvapil. Naftový motor s objemom 2,3 litra a výkonom 140 kW nie je stavaný na rýchle odpichy a závratné akcelerácie ani náhodou. Musíme mu však priznať, že je úspornejší, ako sme čakali. Ísť po diaľnici pickupom v rámci tolerancie je pre auto extrémne náročné. S aerodynamikou podobnou otvorenému padáku nás na naše prekvapenie povozil priemerne pod 9 litrov /100 km.
Pred našou finálnou zástavkou na Liptove sme sa rozhodli pre malý výlet až za hranice Liptovkského regiónu, a to do Bardejova. Išli sme teda viac ako 5 hodín, a to úplne bez problémov. Mäkké zavesenie aj vďaka váhe auta cestou plávalo a komfortné sedadlá tlmili aj tie nárazy, na ktoré už boli kolesá prikrátke.
Ako cestné auto sa teda Alaskan osvedčil nielen v meste, ale aj na diaľnici. Ak si však kupujete pickup z iného ako toho zvráteného dôvodu sa prosto predviesť, oceníte aj vlastnosti mimo cesty.
Na Liptove sme sa rozhodli na chvíľu odbočiť a v okolí Liptovskej Mary vykonať takú našu malú revíziu poľných cestičiek. Aj tu sa nám iba ukázalo, ako skvelo na tom vozidlo je nielen motoricky, ale aj pružením. Veď napokon posúďte sami. Na akom inom aute by ste si trúfli ísť po rozbitých poľných cestách 70 km/h a riskovať, že naspäť do Bratislavy pôjdete vlakom? Pri Alaskane to risk nebol. Po zapnutí pohonu všetkých štyroch kolies sme iba leteli krajinou a užívali si výhľad, ktorý sa v hlavnom meste nenaskytne. Jediné, čo nás vtedy zaujímalo, sme boli my a auto. Cítili sme, že práve tam Alaskan patrí.
Test Renault Alaskan: Americký sen v európskom šate
A aký teda vlastne Renault Alaskan je? Ak ste človek, ktorý miluje luxus, digitálne hračky a prestíž, čítali ste celú recenziu zbytočne. Je to auto stvorené na prácu, odolné a výkonné. Je to auto, ktoré je schopné poskytnúť zážitok z jazdy úplne nekonvenčným spôsobom. Je to auto, ktoré si zamilujete nie napriek nedostatkom, ale práve vďaka nim. Pretože viete, že aj tak má všetko, čo potrebujete.
Dĺžka | 5,40 m |
Šírka | 1,85 m |
Výška | 1,81 m |
Rázvor | 3,15 m |
Rozmery nakladacej plochy | 1,58 m x 1,56 m |
Cena konfigurácie od | 40 188 EUR (Výbava Intens) |
Motorizácia | 2,3 dCi, 140 kW, 7st. automat |