Prvé skúsenosti s novou generáciou Renaultu Clio už máme za sebou. Teraz sme sa bližšie pozreli v teste na verziu RS Line. V porovnaní s predchodcom sa Clio výrazne nezmenilo pri pohľade zvonku. Rozdiely vo vzhľade by sme skôr popísali výrazmi ako vynovenie, modernizácia, či facelift. Zmenili sa svetlá a drobnosti, celkový vzhľad ostal takmer nezmenený. Vo vnútri to už celkom neplatí. Volant má výrazne menšiu stredovú časť, padne do ruky a jeho jedinou slabinou je umiestnenie niektorých tlačidiel. Šofér sa ich po uchopení volantu čiastočne dotýka dlaňou a pri prudšom manévri, zrovnávaní šmyku alebo prechytení volantu ich môže nechtiac stlačiť, čo môže byť nepríjemné najmä pri neúmyselnom znovu aktivovaní tempomatu tlačidlom reset.
Novinkou je veľký 9,3-palcový dotykový displej s multimediálnym systémom Easy Link. Multimediálny systém je o niečo pomalší, ako sme zvyknutí pri moderných telefónoch. Kým zobrazí požadovanú informáciu, tak to trvá o chlp dlhšie, na druhej strane v porovnaní s predchodcom je citeľne rýchlejší. Testované vozidlo bolo vybavené aj štvoricou kamier a zobrazovalo na displeji okolie auta z pohľadu vtáčej perspektívy. Obraz mal dobrý kontrast, ale slabšie rozlíšenie. Pri príplatkovej cene 350 eur ide o primeranú kvalitu.
Interiér v nás zanechal v konečnom dôsledku veľmi dobrý dojem. Keď si aj odmyslíme čierno-červenú výzdobu a športovejšie sedadlá RS Line verzie, ostalo niekoľko drobností, ktoré nás potešili. Kvalitnejšie materiály, ale aj ovládače klimatizácie, ktoré si Clio požičalo z Dusteru, boli príjemným prekvapením. Klimatizácia sa nielen intuitívne ovláda, ale aj panel s otočnými ovládačmi dobre vyzerá. To isté môžeme povedať aj o tlačidlách naľavo od volantu. Slúžia na nastavenie jasu displeja, výšky svetiel a aktivovanie aktívneho udržiavania v jazdnom pruhu.
Najväčším plusom bol pre nás výhľad. Krátka palubná doska a hrana bočných okien, klesajúca smerom dopredu, spravili svoje. Aj napriek nami preferovanému nízkemu posedu sme z Clia videli aj menšie prekážky v tesnej blízkosti auta. Odkladacích priestorov je v Cliu dosť, ale nepatria medzi najväčšie, čo je vzhľadom na veľkosť vozidla očakávané.
Posádka vzadu má primerane miesta, zmestia sa tam aj vyššie postavy. Ak budú niekde trpieť, tak skôr v oblasti nôh. Ukazovalo sa to aj pri pokuse o sklopenie operadiel v druhom rade. Bez posunutia predných sedadiel dopredu sa nám tento úkon nepodaril. Kufor má objem až 391 l (naftová verzia len 366), čo nie je zlé číslo, na pohľad však pôsobí menší. Možno je to spôsobené vysokou vnútornou nakladacou hranou a tým, že dnu preniká menej svetla.
Testovaný Renault Clio RS Line sa mohol pochváliť štvorvalcovým motorom s objemom 1,3 l, ale hlavne viac ako slušným výkonom 96 kW. Spojený bol s dvojspojkovou 7-stupňovou prevodovkou EDC, ktorá ho mierne brzdila v rozlete. Jej reakcie neboli najrýchlejšie, dlhšie trvalo pohnutie z miesta. Pri manévrovaní v úzkych priestoroch šofér ocení plynulý rozbeh auta. Prevodovke nemôžeme uprieť snahu radiť v správny moment podľa želania šoféra. Nahrával jej do veľkej miery motor, ktorý ju nenúti radiť pričasto.
Pri zrýchľovaní sa možno spoľahnúť na maximálny krútiaci moment 240 Nm už pri 2 000 otáčkach. S Cliom sa dá predbiehať aj pri takejto pokojnejšej jazde, ale s rastúcimi otáčkami rastie aj chuť motora po maximálnom výkone. Pri 5 000 otáčkach vydáva zo seba maximum a z Clia sa razom stáva poriadne agilné auto. Na diaľnici treba počítať so spotrebou okolo 6,5 l pri 130 km/h - otáčkomer ukazoval hodnotu máličko nad hranicu 2 500 otáčok a hluk v kabíne nebol výrazný. Problémom nebolo ani telefonovanie prostredníctvom Bluetooth. Plynulá jazda mimo mesta ukázala úspornejšiu tvár benzínového motora, ktorý si v takomto režime pýtal v priemere 4,9 l. Častejšie predbiehanie znamenalo spotrebu 6,1 l. Testované Clio malo na začiatku testu za sebou len približne 1 500 km a po zabehnutí by mohla spotreba ešte o niečo klesnúť.
Test: Renault Clio RS Line (1)
Podvozok bol vo väčšine situácií príjemný, ale nevadilo by nám, keby bol ešte o chlp mäkší pri jazde po rozbitých mestských cestách. V riadení občas cítiť zlé spoje na mostoch, ale nejde o nič extrémne. Chod volantu je v okolí strednej polohy príjemne tuhý, a tak šofér udrží priamy smer aj pri prejazde spomínaných zlých spojov na ceste. Smerom do krajných polôh sa točí s volantom ľahšie, komfortnejšie. Takéto nastavenie má svoju logiku a niet mu čo vyčítať.
Test: Renault Clio RS Line (2)
Nový Renault Clio možno na to nevyzerá, ale s obmenou generácií urobil výrazný krok vpred. Platí to v interiéri s kvalitnejšími materiálmi aj s lepším celkovým spracovaním. Veľmi spokojní sme boli s motorom, trochu menej s rýchlosťou radenia prevodových stupňov. Podvozok a riadenie v nás zanechali dobrý pocit, ak by sme mali niečo meniť, tak by to boli naozaj len drobnosti. Cena Renaultu Clio štartuje na úrovni 9 850 eur, za to však dostanete vyslovene pomalé mestské auto s výkonom 48 kW, určené pre pokojnú jazdu. Najvyššia výbava RS Line v kombinácii s automatickou prevodovkou a najsilnejším motorom v ponuke zdvihne cenu na 17 950 eur. Testovaný kus s príplatkovým lakom, s navigačným systémom Easy Link, s kamerami a ďalšou výbavou je ešte o niečo vyššie.
Značka a model | Renault Clio RS Line |
Motor | Benzínový štvorvalec 1,3 TCe |
Výkon kW(k)/pri otáčkach | 96(130)/5 000 |
Krútiaci moment Nm/pri otáčkach | 240/2 000 |
Prevodovka/počet stupňov | automat/7 |
Zrýchlenie z 0-100 km/h (s) | 9,0 |
Spotreba výrobca/test kg | 5,2-5,5/6,0 |
Objem kufra (l) | 391 |
Cena od/verzia/testovaný model (eur) | 9 850/17 950/19 880 |