Ak ste pred niekoľkými mesiacmi s napätím očakávali príchod piatej generácie Clia, neboli ste sami. Auto síce neprinieslo veľké zmeny v exteriéri, no v interiéri prešlo rapídnou zmenou. Zhodnotenie jeho interiéru a exteriéru si môžete pozrieť v našom teste TU.
Zvonka sa nás auto stále snaží upútať masívnym logom značky, ktoré sa v podobe strieborného diamantu vyníma na čele prednej masky. Oblé a mladistvé tvary sú dizajnový prvok, ku ktorému dizajnéri pristúpili s neuveriteľným dôrazom. Nezvolili totiž ostré tvary, ktoré pôsobia moderne a vzbudzujú rešpekt. Oblé tvary sú podstatne klasickejšie, no auto svoju „súčasnosť“ manifestuje svetelným podpisom, ktorý v Renaulte stanovili ako písmeno C. Ostré tvary LED svetlometov vpredu spolu so zamračenými svetlometmi vzadu jasne hovoria, že Clio síce je malé, no nebezpečné. Aspoň taký je výzor.
Interiér doslova šokoval. Nie je dôležité, či ide o líniu RS Line alebo nižšie rady, v každej z výbav je viditeľný pokrok smerom od lacno pôsobiacich plastov k interiéru, ktorý je naozaj konkurencieschopný a príjemný na dotyk. Vo výbave Intens, ktorú sme testovali, sa nachádzalo dvojfarebné čiernobiele potiahnutie a sedadlá čalúnené na sedacej časti látkou, inde umelou kožou. Palubná doska prešla najväčšou zmenou. Celá stredová konzola je nepatrne orientovaná na vodiča a línie prieduchov sú falošne potiahnuté po celej dĺžke.
Digitálny prístrojový panel je doplnený ukazovateľom teploty oleja a množstva paliva, inak sa spolieha výlučne na sedempalcový displej umiestnený do jeho stredu priamo pred vodiča. Grafické spracovanie hodnotíme veľmi dobre. Displej na jednom mieste informuje o všetkom, čo vodič potrebuje vedieť. Do „povinnej jazdy“ sa počíta aktuálna spotreba, priemerná spotreba a dojazd, ktoré je možné pohodlne odčítať z jednej obrazovky bez nutného prepínania.
Horšie to už bolo s navigáciou, ktorá sa do prístrojového panela dostala len veľmi nenápadne, a to do pravého horného rohu. Ak má automobilka k dispozícií sedem palcov zobrazovacieho priestoru, čakáme o niečo viac.
Prístrojový panel však ohromil inou funkcionalitou. Vozidlá Renault po novom zobrazujú vzdialenosť k autu pred vami v sekundách, čo znamená, že presne vidíte, za aký dlhý čas do auta narazíte v prípade, že by náhle zastavilo. Je to presne to pravidlo dvoch sekúnd, ktoré nás učili v autoškole a ktoré si konečne môžete exaktne zmerať na vlastnom aute.
V strede palubnej dosky sa vo výbave Intens nachádza multimediálny systém, ktorý tiež nesie uhlopriečku sedem palcov. V „mozgu“ celého infotainmentu zarezáva nový systém Easy Link, ktorý nahradil predošlý a nami veľmi kritizovaný R-Link. Za tento krok Renault musíme pochváliť. Pocit tabletu je v tomto prípade skutočný a nejde pri ňom len o odozvu, ale o celý užívateľský zážitok. Jednotlivé widgety usporiadané do mriežky fungujú na pozadí automaticky. Vaše auto predpovie, kam idete na základe adresy v navigácií a zobrazí vám, aké je v destinácií počasie. Vaše auto vie, kde ste a zobrazí vám počasie vo vašej lokalite. Toto sú presne tie prvky umelej inteligencie, ktoré sú extrémne jednoduché na implementáciu, no trvalo dlhú dobu, kým sa dostali až do áut.
V rámci multimédií musíme najviac pochváliť navigáciu. A to, čo o nej napíšeme teraz, za tým si stopercentne stojíme. Pri používaní navigácie od Renaultu už nebudete mať potrebu zapínať Waze na telefóne. Mapy a celá navigácia v Easy Linku beží na platforme od Googlu, ktorá berie do úvahy aj dopravu v reálnom čase a je sakramentsky presná. Navigáciu sme porovnávali so spomínaným Wazeom a štyrikrát nastala situácia, kedy Easy Link buď navrhol lepšiu trasu alebo odhadol čas príchodu presnejšie. Waze naopak vyhral iba raz. Až na jeden nedostatok, ktorým je dlhšie trvajúci výpočet trasy, považujeme túto navigáciu za momentálne najlepšiu navigáciu v aute.
Na tému elektroniky sme sa pri novom Cliu celkom rozvášnili. Samozrejme, v pozitívnom zmysle slova. A rozvášnili sme sa podľa nášho názoru právom. V dnešnej dobe plnej euronoriem už musia automobilky zaujať niečím iným, ako je divoký motor. A medzigeneračný skok v novom Cliu je naozaj masívny. Pri motoroch si už až takí istí nie sme.
Na Slovensku je naftový folklór stále in a možno aj preto sa francúzska automobilka rozhodla, že do boja pošle nového adepta ešte aspoň s jednou motorizáciou so vznetovým motorom. Ide o agregát 1,5 dCi s výkonom 85 kW a krútiacim momentom 260 Nm. Ten nám automobilka zapožičala so šesťstupňovým manuálom.
Za volant sme sadali s pochybami. Dlho sme rozmýšľali, kto môže byť cieľovým odberateľom mestského hatchbacku s naftovou „jednapäťkou.“ Ustupujúca nafta bola totiž odjakživa známa ako palivo pre ľudí, ktorí precestujú veľa kilometrov. A to sa po meste až tak nedá. Svoje stereotypné názory sme sa však snažili zahodiť.
Pravda je, že Clio s naftovým motorom príjemne prekvapilo. Netrhalo asfalt, no krútiaci moment už z nízkych otáčok spravil auto tichším a kultivovanejším. Rozbehnutia na križovatkách neboli výstrelmi z miesta, no nedostatok dynamiky sme nepociťovali. Netrvalo dlho a malé Clio sme otestovali na diaľnici, kde nám doslova vyrazilo sánku. V okolí Bratislavy sa nachádza niekoľko diaľničných ťahov, kde jednostaj duje vietor. Clio určené do mesta by logicky na týchto miestach nemalo mať žiadnu šancu. Napriek rýchlosti nad 130 km/h sme však nespozorovali žiadne pochybenie či zaváhanie. Dokázali sme držať krok s autami o dve triedy vyššie bez toho, aby sme mali smrť v očiach. Dokonca aj vtedy bola jazda tichá a tento pokoj nerozrušil ani hluk odvaľujúcich sa zimných pneumatík.
Bez akejkoľvek žoviálnosti musíme uznať, že aj naftové Clio má v portfóliu značky svoje miesto. Pokiaľ ide o človeka, ktorý býva v satelite väčšieho mesta, alebo o študenta, ktorý hľadá kompaktné auto, nafta má zmysel. So spotrebou 5 l/100 km sa môžete všetkým benzínovým motorom akurát tak vysmiať a čo tam po tom, že auto má o nejakých 20 kW menej. Vy za svoje peniaze dostanete hatchback s mladíckym dizajnom navonok, pokrokovým interiérom vo vnútri a spotrebou, ktorá je dnes už skôr fikciou ako denným chlebíkom.