Renault je na piatu generáciu ikonického Clia skutočne hrdý. Prišiel s evolúciou a revolúciou, ktorú patrične dáva najavo a budete ju aj cítiť.
Test Renault Clio RS Line
Testované vozidlo vo výbave RS Line poháňa jednolitrový trojvalec TCe 100 s päťstupňovou prevodovkou. Ak vás zaujíma výbava RS Line s motorom 1,3 TCe 130 a 7 stupňovou automatickou prevodovkou, kliknite SEM. Ak by vás zaujímal skôr naftový 1,5 litrový agregát Blue dCi 115 so šesťstupňovým manuálom, kliknite SEM.
Exteriér športovej verzie Renaultu Clio na prvý pohľad rozoznáte ťažko. Exteriér sa prakticky nelíši. Treba zvýrazniť, že ide o verziu RS Line s mnohými športovými prvkami, a nie o verziu RS, ktorá je športová úplne. Tú aj pre prísne emisné normy francúzska automobilka zatiaľ neplánuje.
Dizajnu automobilu dominuje masívny „renaulťácky“ diamant a svetelný podpis v tvare písmena C. Veľmi pekné prepojenie zadných svetiel a kriviek auta rozdelených pomyselne do troch častí ako pri poschodovej torte považujeme za jeden z najsexy zadkov moderných hatchbackov. Dizajnu dopomáha aj predĺžená strieška, alias zadné krídlo. Štítky RS Line na dverách batožinového priestoru a po stranách auta naznačujú, že táto úprava bude o niečo adrenalínovejšia.
V interiéri auta je už športový charakter malého hatchbacku prítomný citeľnejšie. Bezpečnostné pásy sú po okrajoch lemované červenou farbou a rovnaký odtieň zdobí aj sedadlá. Tie majú výrazné bedrové i ramenné opierky a i keď nie sú priamo škrupinové, človek v nich má naozaj športový pocit. V zákrutách držia perfektne a pocitovo obopínajú vodiča z každej strany. Na volante okrem loga Renault Sport pribudli aj časti z perforovanej kože pre lepšie uchopenie. Volant padne do ruky výborne a medzi bežným a športovým je skutočne cítiť rozdiel, i keď ide prakticky len o dierky v koži.
Interiéru dominuje veľká 9,3 palcová obrazovka so zabudovaným multimediálnym systémom EasyLink, ktorý je prehľadný, jednoducho sa ovláda a je príjemný na dotyk. Jeho reakcie sú rýchle a rozhranie veľmi pripomína tablety, takže na ovládanie si zvyknete rýchlo. Jeho silnou a zároveň slabou stránkou je navigácia. Tá spolupracuje s rozhraním Google Maps a integruje niektoré jeho funkcionality. Ku cti jej slúži, že dokáže relatívne presne odhadnúť čas strávený v kolónach. V tomto aspekte bola často presnejšia ako Waze. Mínusom je však jednoriadkové vyhľadávanie, ktoré nám často ponúklo niekoľko možných cieľov na základe kľúčových slov, no ani jeden relevantný. Ako príklad môžeme uviesť zadávanie pojmu „Panonska.“ Ak ho zadávate v Bratislave, čakali by ste, že vám navigácia ponúkne Panónsku cestu v Petržalke. Namiesto toho sme dostali návrh na niekoľko ulíc v Slovinských mestách. Druhým príkladom je zadanie pojmu „Ekonom,“ kedy nám opäť pri zadávaní cieľa v Bratislave navrhlo napríklad pobočku Ekonomickej univerzity v Žarnovici alebo bod záujmu v českom Příbrame.
Ak si kupujete verziu RS Line, priestor pravdepodobne nebude to prvé, čo vás bude zaujímať. Ak by ste však predsa vyberali auto aj na základe tohto parametru, môžeme vás upokojiť tým, že s príponou RS Line vnútorný priestor nijak neutrpel. Sedenie vzadu nie je primárne určené pre vyššie osoby špeciálne, ak sú vysokí šofér a spolujazdec. V prípade, že by ste však predsa potrebovali preniesť aj vyšších kamarátov alebo rodinných príslušníkov, nebude to až taký problém. Batožinový priestor s objemom 391 litrov pôsobí menším dojmom, no vo svojej triede sa nachádza na veľmi uspokojivých priečkach.
Pri výbave RS Line je však najdôležitejšie správanie auta. Jeho jazdné vlastnosti sú v tomto prípade božské. Auto dostalo tvrdšie zavesenie a na ceste sa správa veľmi presne a sebavedomo. Podvozok je ladený športovo, ale nie je prehnaný. Inými slovami, kanály na ceste budete cítiť podstatne viac, ale neodpáli vám z nich chrbticu. Na druhej strane, auto poskytuje dostatok stability aj na to, aby ste v prípade potreby ten kanál obišli. A to aj na poslednú chvíľu. Losí test sme síce neskúšali, no stabilita v zákrutách nás presvedčila o tom, že pojem RS Line nie je len o krajších sedadlách a farebných bezpečnostných pásoch.
K perfektnému podvozku sme dostali jednolitrový trojvalec s výkonom 74 kW a päťstupňovou manuálnou prevodovkou. Na pomery športovej výbavy dosť neobvyklá motorizácia. Opäť sme sa na chvíľu prebudili zo sna a uvedomili si, že Clio, v ktorom sedíme, je RS Line, nie RS. Trojvalec zaberal relatívne svižne už od nízkych otáčok a jeho dynamika sa najlepšie prejavovala v nízkych rýchlostiach. V rýchlostiach nad 80 km/h už auto začalo strácať dych a dynamické predbiehanie sa začalo stávať čoraz náročnejším. Správaním auta sme sa často nechali uniesť a motorizácia bola práve skutočnosť, ktorá nás vždy prebrala do reality bežného dňa, v ktorom skutočne nemáme tú vysnívanú RS verziu, ale RS Line. Na druhej strane, nemáme sa príliš na čo sťažovať. Jednolitrový trojvalec nám všetko nádherne vykompenzoval kombinovanou spotrebou 6,4 l/100 km v podmienkach mesto a medzimesto.
Ak jazdíte prevažne mestské trasy a ste milovníkom športového „feelingu,“ Clio vo výbave RS Line bude určené práve pre vás. Či už si zvolíte 1,3 litrový štvorvalec alebo jednolitrový trojvalec, zábava plynúca s väčšieho kontaktu s vozovkou si vás jednoznačne získa.
Dĺžka | 4,05 m |
Šírka | 1,99 m |
Výška | 1,44 m |
Rázvor | 2,58 m |
Objem batožinového priestoru | 391 l |
Cena verzie od (testovaná výbava) | 14 950 EUR (od 17 800 EUR) |
Motorizácia | 1,0 TCe, 74 kW, 5st. Man. |