Autosuv.sk

Ostatné

Test Renault Clio R.S Trophy: Žltý kráľ zákrut

Názov Trophy prináša Renaultu Clio R.S. viac ako len pár koní navyše. Jazdu posúva na vyššiu úroveň, ale kompromisy nečakajte ani v komforte.
Test Renault Clio R.S Trophy: Žltý kráľ zákrut

Keď sa v súvislosti so značkou Renault spomenie skratka R.S. a pridá sa k tomu ešte názov Trophy, tak si môžete byť istí, že dostanete auto bez kompromisov. Auto, ktoré je tak športovo zamerané, že všetko ostatné ide bokom. Ak si teda vyberiete R.S. Trophy a budete nadávať na tvrdý podvozok, hlučný výfuk a zlý komfort na dlhých cestách, je to len vaša chyba. Renault Clio R.S. Trophy, ktoré sme si mohli v rámci redakčného testu vyskúšať, je autom, určeným pre okruh a kvalitné asfalty. Ide o úzkoprofilový tovar špeciálne určený pre fanúšikov rýchlej jazdy a adrenalínu v hraničných situáciách. 

Pod kapotou žltého sršňa síce nenájdete veľký šesťvalec (kto by ho v dnešnej dobe do malého auta aj dával?), ale paradoxne aj v tom tkvie čaro Clia. Dostať silné šesťvalcové auto na pokraj možností, znamená prekročiť všetky dopravné predpisy o X levelov. Naproti tomu v malom šikovnom aute si užijete každú zákrutu horského priechodu a nemusíte dve sekundy po výjazde zo zákruty dávať nohu z plynu, lebo inak by vám policajti mohli zobrať nielen vodičský preukaz, ale aj rodný list. Skrátka na Cliu R.S. Trophy nepotrebujete ísť nutne cez všetky hranice, aby ste pocítili správny adrenalín. V tomto bode sa však netreba nechať pomýliť, ak naň poriadne tlačíte, aj tak ste najrýchlejší na ceste a ostatní v premávke na vás pekné slovo nebudú mať.

Renault Clio R.S. Trophy
Michal Švančara

Na prázdnom horskom priechode sa môžete usmievať a užívať si, ako sa pneumatiky pri prudkom brzdení zahryznú do asfaltu a následne bez náznaku nedotáčavosti auto zahne za roh serpentíny. Platilo to, aj keď sa šofér oprel do plynového pedála tesne za vrcholom zákruty. Celý tento zážitok sa stratil, akonáhle popršalo. Bol to však problém zodratých pneumatík, ktoré už len nostalgicky spomínali na hlboký dezén, ako pradedo na minulosť a dvojmetrové snehové mantinely popri cestách. Podvozok našťastie okamžite hlásil, že je zle a auto nedrží na ceste. 

Pri plnej akcelerácii bol zvuk motora miestami prehlušený syčaním. Preradenie pri plnej forsáži sprevádzal rachot, ktorý doslova provokoval k častému radeniu. Pri zapnutom režime R.S. ide z výfuku Akrapovič slušná streľba. V niektorých prípadoch zabuble po prudkom ubratí plynu. Ak vás ale kamaráti v Cliu R.S. Trophy vyzvú, aby ste pridali pri státí na neutráli, tak to radšej nerobte. Nezaťažený motor pravdepodobne vydá zvuk podobný vysávaču a nadšenie z auta sa na chvíľu stratí. To sa vráti hneď po zaradení prevodového stupňa.

zdroj: Michal Švančara

Radenie dvojspojkovej prevodovky vrcholnej verzie Trophy je rýchlejšie ako v prípade “obyčajného“ Clia R.S. Na svedomí to majú väčšie spojky. Manuálne radenie umožňujú pádla pod volantom. Netočia sa s volantom, ale sú statické. Tak to má v športovom aute byť, našťastie sú v hornej časti dostatočne dlhé, a tak ich šofér trafí aj v zákrute. Z rýchlosti na bežných cestách uberajú Cliu najmä jamy a nerovnosti. Komunikatívny podvozok doslova rozkáže šoférovi, aby spomalil a ešte ho k tomu aj poriadne vyhrká. Na kvalitnom povrchu je to už iná pesnička, aj preto si Trophy treba vybrať hlavne v tom prípade, ak plánujete tráviť čas aj na okruhu. Možno to nie je úplne ideálne auto na okruh s dlhými rovinami, kde by ste sa mohli trochu nudiť, ale v technickejších pasážach si rozhodne užijete svoje.

Renault Clio R.S. Trophy
Michal Švančara

Renault Clio Trophy je auto bez kompromisov, aspoň sme si to pred testom mysleli. Nakoniec sme minimálne jeden kompromis našli. Sú ním sedadlá, ktoré majú bezpochyby dostatočné vedenie a sú správne športové. Ale nie sú to typické “korytá“, a tak vám na ceste pridajú aspoň trošku komfortu do športového nepohodlia. Pri bežnej prevádzke sme ocenili ešte svetlá. Full LED svetlomety vám umožnia trochu si pridať aj v noci. 

Na Cliu R.S. Trophy sa nám páči ešte jedna vec. Keď si odmyslíme výraznú žltú farbu, tak auto pôsobí nenápadne. Nekričí do sveta “Ja som R.S., kto je viac?“. To si nechá až na moment, keď pošibete 220 koní pod kapotou. Ak ale chcete predsa len  prekuknúť malé žlté auto, treba sa zamerať na emblémy R.S. a Trophy, koncovku výfuku Akrapovič a zadný difúzor. Názov Trophy priniesol Cliu R.S. viac ako len 20 koní na výkone. Zmeny môžeme nájsť na podvozku a našli by sme ich viac, ale v konečnom dôsledku je to, čo sa najviac mení zážitok z jazdy. A tu by mal nasledovať potlesk.

Motor

Benzínový štvorvalec s objemom 1618 cm3

Výkon kW(k)/pri otáčkach

162(220)/6 500

Krútiaci moment Nm/pri otáčkach

260 (280 pri overboost)/2 000

Max. rýchlosť km/h

235

Zrýchlenie 0-100 km/h

6,6

Spotreba/test

5,9/8,5

Cena eur

24290

Tagy

Pokračovať v čítaní