Divízia Renault Sport je oddelením Renaultu, ktoré sa stará o vývoj tých najrýchlejších francúzskych áut, ktoré nosia na svojom čele diamant. Venuje sa nielen výrobe športových RS modelov, ale dopomáha aj v F1 tíme Renaultu. Megane RS Trophy EDC, ktorý sa nám dostal na test, pochádza z tretej generácie „eresiek.“ A tu nastáva trochu zmätok, pretože tretia generácia Megane RS je postavená na základe štvrtej generácie bežného Renaultu Megane. Toľko k názvosloviu a polemike generácií auta.
Poďme tradične najprv k dizajnu auta. Z hľadiska exteriéru si Renault dal záležať naozaj bravúrne. V prvom rade musíme pochváliť farbu. Je to konečne niečo nové a fresh. Oranžová nie je bežne farbou, ktorú by ste si dali na svoje auto. Ale keďže ani auto nie je bežné, ide o perfektné spojenie. Obrovské svetlá obyčajného Megane s tradičným francúzskym podpisom vo forme písmena C sú prvkom, ktorý pôsobí dravo sám o sebe. Tie sú však o „poschodie“ nižšie doplnené masívnymi, i keď falošnými, prieduchmi priamo nad kolesami, na ktorých sa hrdo vynímajú hmlové svetlá evokujúce šachovnicovú vlajku. Tie slúžia aj ako dopomoc pri prisvecovaní zákrut.
Po bokoch auto až tak výraznou zmenou dizajnu neprešlo. Najväčšou dominantou sú mohutné 19 palcové disky kolies, ktoré majú nie jednu, nie dve, ale hneď tri farby. Klasická kovová je doplnená červenou a čiernou. Červené sú aj strmene bŕzd značky Brembo.
Pocit vizuálneho vzrušenia prichádza opäť vzadu, kde sa oňho stará hneď niekoľko prvkov. Začneme naozaj veľkým spojlerom, ktorý je predĺžením strechy. Keď sa posunieme o niečo nižšie, narazíme na svetlá. Tie sú síce sériové, ale perfektne dotvárajú svojim dizajnom športový a dynamický dojem z celého auta. O ten sa ďalej postarajú aj imitácie prieduchov na úrovni kolies. Čo na nás však pôsobí najväčším wau efektom, je výfuk v strede. Ešte raz... V strede! To je dizajnový prvok, ktorý sa nachádza buď v státisícových športiakoch alebo vo Formuli 1. Renault v rámci dizajnu spravil veľmi dobre, keď zveril toto auto práve divízií, ktorá má skúsenosti aj s Formulou. A nielen v rámci dizajnu. Ale o tom neskôr.
Celkovo máme pocit, že v exteriéri sa podarilo navodiť pozitívny dojem, že každý centimeter štvorcový auta srší športovými génmi. V interiéri už dizajnéri tak úspešní neboli. Multimediálny systém s obrovským matným rámom, dvomi kolieskami klimatizácie a zopár tlačidlami nám príde ako niečo, čo si zabudujete do steny vášho inteligentného domu. Nie športového auta. Rozhranie R-Link tiež nepatrí medzi naše obľúbené.
Športový volant z kombinácie perforovanej a brúsenej kože nás pri prvom dotyku v myšlienkach preniesol na pretekársky okruh. Aj tu však musíme povedať, že jeho stred vyzerá na športové auto príliš bežne.
Aby sme však len „nehejtovali,“ musíme povedať, že v skutočnosti je aj v interiéri veľmi veľa atraktívnych vecí. Spomínaný volant, i keď s malou chybičkou krásy, si zamiluje každý, kto sa ho dotkne. Najšportovejšia verzia je doplnená tými najšportovejšími škrupinovými sedadlami Recaro z brúsenej Alcantary. Sú to asi najlepšie športové sedadlá, v akých sme kedy sedeli. Po nasadnutí máte pocit, ako by vás niekto pevne uchopil a nepustil. V každej zákrute aj pri šmyku vás držia tak, že zatiaľ, čo vaše veci vzadu lietajú, vy sa cítite, ako by ste práve vyhrali nad fyzikou.
A postupne sa dostávame k pocitom z jazdy. Renault Sport vybavil verziu Trophy automatickou dvojspojkovou prevodovkou EDC so šiestimi stupňami a 1,8 litrovým štvorvalcom s výkonom 221 kW. Auto pošlú zo stoja na stovku za 5,7 sekundy.
To, že je auto rýchle, to sme tušili už podľa týchto údajov. Ten pocit, keď zošliapnete pedál na podlahu, je dychberúci. Z úplného stoja síce chvíľu trvá, kým automatická prevodovka zareaguje, no vo všeobecnosti jej nemáme čo vytknúť. V Renaulte si dali s jej vyladením a preprogramovaním dostatok práce, a tá neostala bez povšimnutia.
Športová charakteristika auta je prítomná v prejavoch motora vždy. Režim Eco neočakávajte a aj pri Comforte sa pripravte na poriadnu nádielku kilowattov. Automatická prevodovka totiž radí rýchlosti veľmi dynamicky a veľmi citlivo k tomu, ako používate pedále. Pri prudkom zošliapnutí plynu alebo aj brzdy automaticky podradí. Po vašej prudkej prvotnej reakcií totiž automaticky očakáva prudkú následnú reakciu. V akomkoľvek režime jazdíte, túto prevodovku jednoducho nenachytáte.
Ešte hrozivejšie sa auto správa po zapnutí režimu Sport. Udržiavanie vysokých otáčok a športový hluk z výfuku nie sú len pre pózu. Ono to naozaj funguje! Ak si trúfate na absolútny adrenalín, vyskúšajte aj režim Race, vďaka ktorému navrie zúrivému motoru aj posledná skrytá žila na krku. Okrem toho auto vypne stabilizačné systémy. Práve teraz sa rozhodne, či ste dobrý jazdec alebo v najbližšej zákrute prídete o 30 tisíc eur.
Spomedzi všetkých Meganov RS je pruženie najtvrdšie práve vo verzií Trophy. Pokiaľ nejazdíte preteky, tuhosť podvozku vás najprv prekvapí. Na slovenských cestách plných vyjazdených koľajníc a rozbitých krajníc budete musieť skutočne šoférovať dvomi rukami. Na druhej strane však stojí stabilita vo vysokých rýchlostiach. Auto dosiahne maximálne 255 km/h a môžeme povedať, že to nie je iba akési číslo. Pokiaľ je cesta aspoň uspokojivá, 200 km/h v „er-es-e“ vám príde ako 110 km/h v bežnom hatchbacku.
V tretej generácií prichádza Megane RS aj so systémom 4Control. Ide o systém natáčania zadných kolies, vďaka ktorým máte v nižších rýchlostiach menší polomer otáčania a vo vyšších väčšiu stabilitu. Systém v malých rýchlostiach funguje protismerne k prednej náprave, vo vyšších v rovnakom smere. Pomoc pri riadení je skutočne citeľná, no treba si na ňu zvyknúť. Najväčšia zábava a adrenalín však nastáva práve pri zapnutí režimu Race. V ňom zasahuje 4Control v protismere prednej nápravy až do rýchlosti 100 km/h. Pri jazde ako začiatočník teda máte najprv pocit, že ste dostali šmyk napriek tomu, že auto je stále pevne na zemi. A presne v tomto momente začína spomínané predávkovanie adrenalínom. Až do momentu, kým šmyk nedostanete naozaj. Ale napokon, načo by boli športové autá, keby sme vedeli, že sa nikdy nič nemôže stať?
Test Megane RS Trophy EDC
Renault Megane RS Trophy si nás získal. Je to určite jeden z najdivokejších a najadrenalínovejších hot hatchov na trhu. So spotrebou okolo 10 l/100 km to asi nebude prvé auto v rodine, no v každom prípade to najobľúbenejšie.
Dĺžka | 4,37 m |
Šírka bez zrkadiel | 1,87 m |
Výška | 1,45 m |
Rázvor | 2,67 m |
Objem batožinového priestoru | 384 l |
Cena modelu od (Cena testovanej verzie) | 33 490 EUR (37 690 EUR) |
Motorizácia | 1,8 , 221 kW, 6st. automat EDC |