Renault Mégane R.S. je medzi obdivovateľmi rýchlych áut a špeciálne hot hatchov pojem. Zvlášť to platí o verzii R.S. Trophy, ktorú sme dostali na test. V redakcii tentokrát pristál model so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Trophy sa od Méganu R.S. odlišuje výbavou, zameranou na výkon a športový štýl. Má navyše 20 koní, samosvorný diferenciál Torsen, tvrdší a zároveň športovejší podvozok Cup, dvojmateriálové brzdy Brembo, palubnú telemetriu R.S. Monitor, športový volant potiahnutý kožou Nappa a Alcantara a špeciálne 19-palcové disky Jerez s diamantovou povrchovou úpravou a červenými líniami, obuté do pneumatík Bridgestone Potenza S001. Majú krásny vzhľad a svojou farebnou kombináciou pútali pohľady mnohých. To isté môžeme tvrdiť aj o masívnej zadnej časti vozidla s nafúknutým nárazníkom, vystupujúcimi blatníkmi, športovým difúzorom a veľkým, v strede umiestneným výfukom s dvoma vstavanými koncovkami. Veľkolepý vzhľad zadnej časti dotváral vynikajúci zvuk.
Interiér fanúšikov nadchne športovými doplnkami a najmä škrupinovými sedadlami Recaro. Nám sa do nich pohodlne nastupovalo aj vystupovalo, ale neplatilo to za každých podmienok. Stačilo posunúť sedadlo viac dopredu, aby mala posádka vzadu viac miesta a výrazné bočné vedenie sedadiel už pri nastupovaní zavadzalo. My preferujeme nastavenie sedadla vodiča v najnižšej polohe, a tak sme mali dosť miesta medzi sedadlom a volantom. V zákrutách poskytlo sedadlo vynikajúcu oporu, ale to nie je prekvapujúce. Športový volant s vyznačenou stredovou polohou je odetý kožou Nappa a Alcantarou. Dobre padne do ruky a úchop je v tomto prípade dôležitý, keďže v niektorých situáciách "potiahne" šoféra za ruky, ale o tom neskôr.
Vzhľadom pôsobí športovo, ale nie v súlade s najnovšími trendmi. Stred volantu je príliš masívny, dnes je v móde skôr menší a okrúhly stred volantu. Mégane R.S. Trophy sme v tomto ohľade mohli porovnať s novým Cliom, ktoré sme mali na test týždeň predtým. Clio posunulo Renault na novú úroveň v oblasti kvality materiálov a spracovania interiéru. Rovnaké tvrdenie platí aj o multimediálnom systéme.
Mégane R.S. Trophy je predsa len starší model, ale náladu za volantom to rozhodne nepokazí. Začnime však tou nudnejšou časťou. Dlhšia cesta z Bratislavy na stredné Slovensko po diaľnici vytiahla pri predpisovom tempe 130 km/h z nádrže v priemere 8,4 l benzínu. Pri tejto rýchlosti točil motor o málo menej ako 3 000 otáčok. Posádka nebola z hluku na diaľnici ohučaná, ale nebolo to ani porovnateľné s pohodlným "osobákom". Nastavenie komfortného režimu robilo z R.S. Trophy bežné auto s trochu tvrdším podvozkom. Dokonca aj vysoký výkon 221 kW (300 k) bol veľmi dobre maskovaný. Pri stlačení plynového pedála do polovice bolo auto veľmi lenivé v porovnaní s očakávaním. Až po zatlačení na podlahu a využití funkcie kick down odhalil svoje skryté rezervy. Režim Comfort robí z Méganu takmer obyčajné auto a nemá ani o chlp väčšie nároky na schopnosti šoféra.
Test: Renault Mégane R.S. Trophy
Protipólom ku Comfortu je režim Race. Prvou vecou, ktorú si po jeho aktivovaní hneď každý všimne, je zvuk, ktorý sa medzigeneračne zmenil. Na pozadí ostalo stále charakteristické syčanie pri akcelerácii, ale z výfuku teraz idú riadne hromy-blesky. Pri automatickej prevodovke počuť každé preradenie, pri nami skúšanej manuálnej je to trošku iné. Preradenia až tak nepočuť, ale zato riadne zatlačenie plynu a následné uvoľnenie spôsobí poriadnu streľbu z výfuku. Navyše návykovú. Zvuk výfuku je teraz oveľa emocionálnejší. S aktivovaním režimu Race sa nezmení len zvuk motora, ale aj reakcia auta na stlačenie plynu, riadenie, pruženie a nastavenie systému 4Control (natáčanie zadných kolies). Vozidlo je pri akcelerácii oveľa agresívnejšie, samosvorný diferenciál Torsen v niektorých chvíľach trhá volant z ruky - dobre trochu preháňame, ale šoférovaniu sa treba venovať intenzívnejšie. V neposlednom rade aj preto, lebo stabilizačný systém je vypnutý. Natáčanie zadných kolies v zákrutách posúva schopnosti auta o minimálne jednu úroveň vyššie. S volantom treba pracovať citlivejšie, mykanie v tomto prípade prinesie výrazne nervóznejšiu reakciu. Mnohým natočenie zadných kolies môže navodiť pocit šmyku, ak sa ho pokúsia zrovnať kontrou, narobia si len viac problémov. Na správanie vozidla v zákrutách si treba zvyknúť, a ak k tomu pridáte dobrú prácu s volantom, Mégane sa odmení. Rýchlosťou v zákrutách podľa subjektívneho hodnotenia, ale aj porovnaní tachometrovej rýchlosti nám Trophy prišlo ako najrýchlejšie auto na bežných cestách spomedzi hot hatchov. Zároveň viac maskuje rýchlosť ako napríklad Civic Type R. To je lepšie z pohľadu komfortu posádky, ale horšie pri dôraze na rýchlu jazdu (zastávame názor, že šofér by mal cítiť, ako rýchlo ide). V tomto prípade je to o prioritách. Páka manuálnej prevodovky má podľa očakávania krátke a presné dráhy. Moment, kedy treba preradiť na vyšší stupeň, sa dá ľahko trafiť podľa ucha bez pohľadu na otáčkomer. Veľakrát sa nám stalo, že sme radili presne v momente, keď Mégane písknutím upozornil na dosiahnutie maximálnych otáčok. Akustický signál je zároveň výbornou alternatívou za rozsvecujúce sa kontrolky pri dosiahnutí maximálnych otáčok. Ani minimálne totiž neodpútava pozornosť od diania na ceste.
Renault Mégane R.S. Trophy je autom plným zážitkov a adrenalínu. Pri svojich schopnostiach kladie aj vyššie nároky na šoféra. Keď sa to však stretne, tak patrí alebo priamo je najrýchlejším medzi hot hatchmi (máme na mysli tempo jazdy, nie maximálnu rýchlosť). Spotreba sa hýbe niekde od 7 l pri vyslovene pokojnej jazde až niekde výrazne vyššie. Pri spotrebe 9,5-10 l v rámci celého týždňa si s ním človek užije aj poriadnu dávku zábavy. Mégane R.S. Trophy ponúka vzhľadom na svoje rýchlostné parametre vysoký komfort a dá sa používať aj ako auto na každý deň. V tejto oblasti zaostáva za slabším Hyundaiom i30N, ale je lepší ako Civic Type R. Pomerom komfortu a rýchlosti vyhráva.
Značka a model | Renault Mégane R.S. Trophy |
Motor | Benzínový štvorvalec 1,8 l |
Výkon kW(k)/pri otáčkach | 221(300)/6 000 |
Krútiaci moment Nm/pri otáčkach | 400/3 200 |
Prevodovka/počet stupňov | manuál/6 |
Zrýchlenie z 0-100 km/h (s) | 5,7 |
Spotreba výrobca/test kg | 8,0/9,5 |
Objem nádrže (l) | 49,7 |
Cena od/testovaný model (eur) | 31 890/36 090 |