Autosuv.sk

Ostatné

Test Renault ZOE: Zelená budúcnosť v modrom šate

Prvý čisto elektrický automobil od firmy Renault prvýkrát vstúpil na cestu v roku 2012. Odvtedy sa neustále zdokonaľoval a dnes je ZOE podľa informácií automobilky najpredávanejším elektromobilom v Európe.
Test Renault ZOE: Zelená budúcnosť v modrom šate

Nový Renault ZOE spôsobil na začiatku tohto roka na autosalóne vo Frankfurte poriadny rozruch. Napriek svojej neprívetivej farbe zaujal nejedného návštevníka práve svojimi vylepšeniami. Podľa najnovších údajov dokáže nový ZOE prejsť až 400 kilometrov na jedno nabitie. V našom teste sme sa mu pozreli na zúbok detailnejšie.

Renault ZOE
Dejvo

Nový Renault ZOE svoj dizajn príliš nezmenil. Testovací kus sme dostali v krásnej modrej metalíze, ktorá sa autu neskutočne hodila. Už pri prvom pohľade na vozidlo zistíte, že je niečím výnimočné. Jeho predná maska absolútne búra dnešné štandardy, ktoré nastavil automobilový svet. Jej tvarom dominuje oblúk. Zatiaľ, čo väčšina áut v dnešnej dobe stavia na ostré tvary, na novom ZOE hranu nájdete len veľmi ťažko. Maska neobsahuje ani bežnú mriežku chladiča. Jediný otvor v prednom nárazníku je v spodnej časti pravdepodobne preto, lebo sa tam nachádzajú elektromotory. Svetlomety pôsobia prísne, no nie agresívne a sú doplnené denným svietením v nárazníku. Auto do mesta nie je vybavené prednými hmlovými svetlami. Veko kapoty je veľmi sympaticky tvarované do vlnovky.

 

Bočná časť auta vyzerá podľa nášho názoru výborne. Spolu so šestnásťpalcovými dvojfarebnými diskami z ľahkej zliatiny dokonca pôsobia mierne športovo. Línia začínajúca niekde pri prednej kľučke končiaca koncovými svetlami je vďaka nápaditému umiestneniu zadnej kľučky neprerušovaná a dodáva autu šmrnc.

Zozadu vyzerá ZOE mierne fádne. Minimalistické svetlá síce vyzerajú pekne a je fascinujúce, že sa dizajnérom podarilo esteticky a zároveň funkčne natlačiť všetky dôležité svetlá do tak malej plochy, no sú asi jediným prvkom zadnej časti, ktorý sa snaží oživiť výzor. Tak, ako predný nárazník obsahoval aspoň mriežku chladiča a LED denné svietenie, zadný nárazník neobsahuje nič. Až na malé reverzné a hmlové svetlá, ktoré bez problémov prehliadnete.

Renault ZOE
Dejvo

Interiér automobilu je na prvý pohľad jednoduchý. Namiesto analógového palubného informačného systému nájdete pred sebou iba displej, ktorý dokáže zobraziť všetky dôležité informácie. Na šťastie je ich menej ako pri spaľovacom motore, a tak ich všetky vidíte jednoducho a prehľadne aj na menšej obrazovke. Najväčšou výhodou displeja je, že si môžete podľa ľubovôle prepínať až medzi tromi zobrazeniami, medzi ktorými nechýba ani pre Renault typický a veľmi obľúbený ukazovateľ ekologickosti vašej jazdy.

 

Rozloženie multimediálneho systému RLink a ovládania klimatizácie si nemusíme predstavovať. Technológia je používaná v Renaultoch roky a okrem špecializovaných informácií o toku energie súvisiacich s elektromobilitou, neprináša žiadnu inováciu. Naopak sa môžeme tešiť na staré spoľahlivé a rokmi odskúšané rozhranie. V rámci opisu stredového panelu sa nedá nespomenúť nezávislé kúrenie, ktorým je toto jednoduché autíčko do mesta vybavené. Funguje perfektne a veľmi rýchlo. Dokážete ho ovládať tlačidlom na kľúči auta a je súčasťou každého modelu bez príplatku.

Sedenie vpredu je prijateľné. Sedadlá nie sú výškovo nastaviteľné, no sú mäkké a dostatočne dlhé aj pre vyšších vodičov. Zodpovedajú presne tomu, na čo je vozidlo určené. Zadné sedenie už je takou výhrou. Sedadlá vzadu nie sú delené a sklápať sa dajú buď ako celok alebo vôbec. Takisto nemajú žiadne ergonomické tvarovanie. Je to iba akási lavica na kratšie trasy. Vysokého človeka sedenie vzadu iste trošku potrápi, no možné to je. Auto však prekapí svojim plnohodnotným batožinovým priestorom, ktorý by mal byť dokonca o pár litrov väčší ako v Renaulte Clio.

Renault ZOE
Dejvo

ZOE sa snaží každým kúskom svojho prevedenia aj napriek svojej jednoduchosti podať výpoveď o tom, že je elektromobilom. Dáva to najavo dizajnom strechy, ktorá nesie rovnaký ornament ako palubná doska v mieste pred spolujazdcom a hlavová opierka vodiča. Tieto prvky oživujú celý dizajn automobilu.

 

 

Najdôležitejšia z celého testovania je v tomto prípade jazda a pocity z nej. Tu automobil prekvapil. Celkovo ponúka dva režimy jazdy. Jeden bežný a druhý ECO. V ekonomickom a ekologickom režime je maximálna rýchlosť obmedzená na 100 km/h a zrýchlenie podstatne pomalšie. Účelom tohto režimu je riadiť nakladanie s energiou tak, aby bolo auto schopné prejsť na jedno nabitie aspoň 300 kilometrov. Spomínaná hodnota 400 kilometrov je totiž meraná pri podmienkach NEDC (New European Driving Cycle), ktoré sú veľmi štedré. No hodnota 300 kilometrov sa dá pri používaní v ECO režime prekročiť bez problémov.

Druhý režim je bežným režimom, ktorý neukladá elektromotorom žiadne zábrany ani príkazy. Tu je pohon pri rozbehu až prekvapivo svižný. Pri rýchlosti približne 70 km/h dochádza automobilu v zrýchľovaní dych a auto už neakceleruje tak rýchlo. Bez problémov však vytiahne aj diaľničných 130 km/h. Jedinou nevýhodou je potom už nadpriemerne klesajúca úroveň nabitia.

Auto je veľmi dobre odpružené a na prekvapenie aj odhlučnené. Čakali sme, že v elektromobile, ktorého pohon skutočne nevydáva takmer žiaden zvuk, bude akýkoľvek hrboľ trhať uši. Nie je tomu tak. Vnútri je tichučko. Z jazdy hodnotíme negatívne iba reguláciu automatických diaľkových svetiel, ktoré sa po ich zapnutí nerozsvietili takmer nikdy. Svetelný senzor je v ZOE pravdepodobne príliš citlivý.

Renault ZOE
Dejvo

Najväčším zdrojom predsudkov a obáv je pri elektromobiloch ich „tankovanie“ a cena. To prvé je v novom ZOE prepracované veľmi dizajnovo. Zástrčka na napájanie sa nachádza pod prednou značkou automobilky a v prípade, že práve nabíjate, pulzuje logo Z.E. (Zero Emmision) modrou farbou. Ide síce o dizajnovú maličkosť, ale auto aj vďaka nej pôsobí futuristickejšie. Doba nabíjania už taká dych vyrážajúca nie je. V rýchlonabíjacích staniciach dokážete autíčko doplna nabiť za 2 hodiny a 40 minút. Výhodou ZOE je ale vďaka jej vysokému dojazdu, že pokiaľ nejdete na dlhé cesty, nutnosť nabiť auto úplne prakticky nikdy nevyužijete, lebo tých 200-400 kilometrov (v závislosti od počasia, terénu a iných faktorov) jednoducho neprejazdíte. Pre domáce nabíjanie Renault odporúča inštaláciu nabíjacieho systému, ktorý v závislosti od výkonu stojí približne od 2000 eur. ZOE je možné nabíjať aj z bežnej zásuvky, pre ktorú automobilka dodáva špeciálny nabíjací kábel. V tomto prípade ide podľa slov výrobcu iba o núdzové riešenie, nakoľko nabíjacie časy dosahujú medzi 15 a 25 hodín. My sme nabíjanie z domáceho zdroja skúšali a pokiaľ nechodíte domov len na 5 hodín v noci a neprejazdíte celú kapacitu, aj táto možnosť je zvládnuteľná.

 

zdroj: Dejvo via Albumizr

Nabíjanie v meste teda absolútne nie je problém. Jedným by však mohla byť cena. Tá je pri elektromobiloch štandardne vyššia. Renault ZOE začína na približne 28 tisícoch eur a cena testovaného modelu, ktorý ešte nebol v úplne najvyššej výbave, je tesne pod 35 tisíc eur. Veľkosťou podobné benzínové CLIO začína na 9000 eurách a Model 3 od Tesly sa pohybuje po prepočte v približne rovnakej cene ako naše ZOE. I keď zabehnutú automobilku s prepracovanou infraštruktúrou nemôžeme porovnávať s technologickým nováčikom, ktorý sa momentálne po krk topí v problémoch, na tak malé autíčko je cena jednoducho vysoká. Zaujať však stále môže ekoaktivistov alebo ľudí so silným cítením pre dobrú vec a plnou peňaženkou.

Nový Renault ZOE je automobil, ktorý ponúka zaujímavú alternatívu pre typického mestského človeka. Auto do mesta je malé, svižné, bezemisné a má prekvapivo veľký kufor. Na krátke trasy po meste, ale aj na dlhšie cesty do okolitých obcí je ako stvorené. Vďaka stále sa rozrastajúcej sieti elektrických nabíjacích staníc a naozaj atraktívnemu dojazdu sa nemusíte báť, že by ste pri bežnom používaní ostali stáť niekde uprostred mesta. Renault ZOE je dôkazom, že budúcnosť môže byť nielen zelená, ale aj praktická a bez kompromisov.

Dĺžka 4,08 m
Šírka 1,94 m
Výška 1,56 m
Rázvor 2,59 m
Objem kufra 338 l
Cena od 28.400 eur
Motorizácia Elektromotor Z.E. 40, 68kW, Automat

Tagy

Pokračovať v čítaní