Seat Arona je pre nás dobre známy crossover, ktorý sme vyskúšali takmer vo všetkých možných motorizáciách. Do zbierky nám chýbala ešte motorizácia 1,0 TGI 90, spaľujúca zemný plyn CNG. Už pri pohľade do papierov nám bolo jasné, že ide o úsporné, ale nie veľmi výkonné auto. Presne 90 koní a 66 kW radí litrový trojvalec na posledné miesto v ponuke z pohľadu výkonu. Začnime však tým, čo Arona s plynovou nádržou stráca v porovnaní s klasikou. Prvé prezradí pohľad do neveľkého kufra. Namiesto tradičných 400 l sa nám po otvorení piatych dverí ukázal batožinový priestor s objemom 282 l. Primárný kufor ostal rovnako veľký, alebo minimálne veľmi podobný. Arona prišla o priestor, ktorý býva pod dvojitým dnom. Nedostanete do nej ani len dojazdovú rezervu, konštruktéri našli pod dnom akurát priestor pre kompresor a lepiacu sadu. Všetko ostatné zaberajú plynové nádrže, do ktorých dokážete natlakovať maximálne 14 kg plynu.
Nové veci vyvolávajú pocit strachu. V prípade plynu sa ľudia obávajú najmä výbuchu pri nehode a požiari. Konštruktéri na takéto problémy mysleli. CNG vozidlá absolvujú pred uvedením na trh sériu crash testov a v prípade požiaru a rastúcej teploty musia byť schopné odolať narastajúcemu tlaku v nádrži. Téme sme sa už dávnejšie venovali v nasledujúcom článku.
Obmedzujúcim prvkom na Slovensku je hustota siete tankovacích staníc. Momentálne ich je 13, zoznam nájdete na stránkach SPP a CNG Slovensko. Trinásta stanica bola otvorená v deň zverejnenia testu v Liptovskom Mikuláši. Ideálnym riešením je, keď je CNG stanica v blízkosti bydliska, prípadne na trase pravidelnej cesty, napr. do roboty. Aj vzhľadom na slabšiu hustotu CNG staníc na Slovensku je dôležitý dojazd vozidla. Seat sa v tomto prípade vybral správnou cestou. Výrazne zmenšil benzínovú nádrž a získaný priestor rozdelil medzi kufor a CNG nádrž.
Test: Seat Arona CNG tankovanie
Na jedno tankovanie prejde Arona podľa papierových údajov 400 km, realita je trochu horšia. Najvyššiu spotrebu 5,9 kg/100 km sme dosiahli na diaľnici z Bratislavy do Banskej Bystrice pri tachometrovej rýchlosti 133 km/h. Jazda rýchlejším tempom, navyše mierne do kopca zníži dojazd na 237 km. Na druhej strane pokojnejším tempom mimo diaľnic, ale bez toho, aby ste boli brzdou premávky, klesne spotreba na 4,4 kg a dojazd vzrastie na 320 km. Náš priemer v teste bol nakoniec 5,2 kg s priemerným dojazdom 270 km. Dobrou správou je, že dojazd možno bez obáv využiť naplno, obrazne povedané do posledného gramu plynu. Na rozdiel napríklad od elektromobilu má totiž Arona ešte k dispozícii záložnú benzínovú nádrž s objemom 9 l a dojazd vyše 120 km.
Ako tankovať?
Pred prvou skúsenosťou s tankovaním je dobré skontrolovať otváraciu dobu konkrétnych čerpacích staníc. Väčšina z nich je v prevádzke nonstop, ale k niektorým je prístup obmedzený vzhľadom na to, že sa nachádzajú v uzavretom areáli (napr. SAD). Celý proces prebieha samoobslužne a platiť sa dá platobnou kartou. SPP ponúka aj vlastné tankovacie karty, na ostatných prevádzkach je to individuálne a platiť sa môže aj CSS kartami, prípadne prostredníctvom Google a Apple pay.
My sme si tankovanie vyskúšali na stanici SPP v Banskej Bystrici. Prvým krokom po zaparkovaní pri stojane je vybavenie platby. Jednoduchými krokmi si na platobnom termináli vyberiete číslo stojana, na ktorom chcete tankovať, zvolíte sumu a zaplatíte platobnou kartou. Následne pripojíte tankovacie zariadenie na vstupný ventil nádrže, pištoľ zaseknete v polohe, aby tankovala naplno - rovnako ako na tankovacej pištoli v prípade benzínu. Následne treba stlačiť tlačidlo "Štart" na stojane. Na ukončenie tankovania vás upozorní nápis na displeji stojana, zároveň platobný terminál vytlačí blok o tankovaní. Pištoľ sa niekedy nedá okamžite odpojiť, treba pár sekúnd počkať. Ak ste natankovali menej, ako ste stanovili sumou pred tankovaním, netreba zúfať. Terminál stiahne len reálnu cenu za tankovanie.
Čo je na CNG autách iné?
O menšom batožinovom priestore sme už písali. Z pohľadu komfortu jazdy nenájdete žiadny rozdiel. Ani 150 kg navyše v porovnaní s benzínovou verziou 1,0 TSI nerobí v zákrutách problém. Na dynamiku sa ešte pozrieme v ďalšej časti. Teraz nás zaujímajú servisné náklady a dôležité informácie. Z ekonomického hľadiska je ideálne jazdiť na CNG, ale raz za pár mesiacov, najviac šesť treba spotrebovať aj benzín, aby nedošlo k jeho znehodnoteniu. Z pohľadu servisu sa toho veľa nemení. V pravidelných intervaloch treba absolvovať vizuálnu prehliadku CNG nádrží. Na prvú je ideálne ísť tesne pred prvou STK, čiže pred dosiahnutím veku 4 rokov vozidla. Bez jej absolvovania cez STK neprejdete. Ďalšia prehliadka je povinná každé štyri roky, čiže pred každou druhou STK. Podľa našich informácií vám vizuálna prehliadka CNG nádrží vytiahne z peňaženky približne 130 eur. Vykonávajú ju certifikovaní pracovníci, takže v servise vám ju bežne nespravia.
Ako jazdí Arona CNG?
Ako sme už naznačili, Arona CNG v komforte nezaostáva za svojím benzínovým súrodencom. Porovnateľná je hlučnosťou motora, rovnako počuť jeho trojvalcový charakter v nízkych, a aj vysokých otáčkach. Maskovať nižší počet valcov sa mu darí pri pokojnej jazde v stredných otáčkach. Zatiaľ čo 3-valcový zvuk nie vždy maskoval, vibrácie z malého motora neboli v kabíne citeľné. Chod manuálnej 6-stupňovej prevodovky je rovnako precízny, veď ani nie je dôvod, aby tomu tak nebolo. Výbava FR navyše v interiéri ponúka hodnotnejšie materiály. Červené prešívanie, volant s perforovanou kožou a športové sedadlá posúvajú dojem z interiéru na vyššiu úroveň. Privítali by sme akurát navigáciu so zoznamom otvorených CNG staníc.
Najslabšou stránkou vozidla je na prvý pohľad dynamika. "Plynová" Arona nie je určená pre pretekárov, stavia sa do pozície úsporného crossoveru. S výkonom 66 kW mierne zaostáva za najslabšou benzínovou verziou (70 kW). Vyslovene lenivá je v nízkych otáčkach, zároveň je vtedy úsporná. Palubný počítač odporúča jazdu už od 1 500 otáčok. Pri pokuse aj o miernu akceleráciu sa v takom prípade ozve nespokojný motor a o zrýchlení sa nedá ani hovoriť. My odporúčame jazdu aspoň od 1 800 - 2 000 otáčok, kde sa už motor správa lepšie. So stúpajúcimi otáčkami naberá na sile, a ak pri rýchlosti 90 km/h zaradíte 3. prevodový stupeň, tak zrazu ani predbiehanie nebude problém. My sme dokázali s Aronou slušne predbiehať aj pri plne obsadenom aute. Vo vysokých otáčkach zrazu ukázala úplne iný charakter, spotrebu vymenila za relatívne slušnú dynamiku. Určite sme z motora dostali pocitovo viac, ako by sme od 66 kW očakávali.
Na druhej strane v meste nám vyslovene prekážala jej lenivosť v nízkych otáčkach. Keď sme prechádzali pomaly cez križovatku a nemuseli sme zastaviť, logicky sme radili druhý prevodový stupeň. Motor sa s tým však len ťažko pasoval a vyslovene ho pridusilo. To isté platilo pri strmom stúpaní, kde sme nezriedka museli radiť aj jednotku. Keď sa nám minul plyn, vozidlo sa neciteľne preplo do "benzínového" režimu. Okamžite sa to prejavilo na zlepšení dynamiky v nízkych otáčkach. Sme presvedčení, že priebeh výkonu a krútiaceho momentu v otáčkach je pri benzínovej a plynovej prevádzke iný.
Test: Seat Arona CNG
Niekoľko čísel na záver
Cena testovaného modelu nebola aj kvôli zvolenej výbave FR nízka. Pri porovnaní CNG verzie 1,0 TGI 66 kW s benzínovou 1,0 TSI 70 kW v rovnakých výbavách je rozdiel v cene* v prospech benzínu na úrovni 2 300 až 2 400 eur (rôzny rozdiel pre rôzne stupne výbavy). Pri našom dynamickom spôsobe jazdy na nezabehnutom vozidle (na začiatku testu malo najazdených 1 200 km) by sa rozdiel v cene ušetrením nákladov na palivo vrátil až po vyše 90-tisícoch kilometrov. Náš test nám zároveň naznačil, že pri využití Arony mimo diaľnic a v pokojnom tempe bez predbiehaní by bola návratnosť rýchlejšia, keďže práve pri takejto jazde sa rozdiel v spotrebe medzi benzínom a CNG zväčšuje. Nám to zároveň určuje cieľovú skupinu pre Aronu CNG. Crossover, spaľujúci zemný plyn, je ideálny pre ľudí, ktorí najazdia relatívne vysoký počet km - ročne nad 15-tisíc a zároveň preferujú pokojnú jazdu. Príkladom je človek, ktorý denne dochádza do roboty 30 km tam a späť. Čím vyšší počet kilometrov pri pokojne jazde, tým väčšia preferencia CNG.
*Porovnávané ceny vychádzajú zo súčasného akciového cenníka modelov Limited.
Cena CNG v čase testu 1,198 eur za 1 kg
Cena benzínu: 1,350 eur za 1 l
Značka a model | Seat Arona CNG |
Motor | trojvalec s objemom 1,0 l |
Výkon kW(k)/pri otáčkach | 66(90)/4 500 - 5 800 |
Krútiaci moment Nm/pri otáčkach | 160/1 900 - 3 500 |
Prevodovka/počet stupňov | manuál/6 |
Zrýchlenie z 0-100 km/h (s) | 13,2 |
Spotreba výrobca/test kg | 3,8 - 4,2/5,2 |
Objem kufra (l) | 282 |
Cena od/verzia/testovaný model (eur) | 14 990/17 820/19 350 |