Autosuv.sk

Ostatné

Test Seat Ibiza FR: Myška s dušou leva

Novú Ibizu s prívlastkom Formula Racing sme zobrali na náš test. I keď čísla vám nevyrazia dych, zážitok je kapitola sama o sebe.
Test Seat Ibiza FR: Myška s dušou leva

Seat, ako divízia koncernu Volkswagen zo Španielska, by mal vdychovať do nemeckej kvality prvky južanského entuziazmu, vášne a horúcej krvi. Práve Seat Ibiza je prvým modelom zo svätej trojice, ktorý uzrel svetlo sveta. Bol predstavený v marci minulého roku na autosalóne v Ženeve. Polo nasledovalo po troch mesiacoch a najnovšia Fabia, pri ktorej ide iba o facelift, je známa vlastne až od tohto roka. Prívlastok FR však z bežnej Ibizy robí niečo viac. Aká vlastne je?

Seat Ibiza FR
Zdroj: David Dejvo Schun

Seat už dlhšie chválime za jeho novú dizajnovú stratégiu, ktorá agresívne útočí na mladých. Rovnako ako Leon, ktorý sme testovali na jeseň, aj Ibiza je pokrytá sýtou oranžovou farbou a zdieľa niektoré dizajnové prvky. Ostré línie všade, kam oči zablúdia, to je dnes kľúčový dizajnový prvok značky. Ostré uhly na prednej maske a mriežka chladiča so špeciálnymi osemuholníkmi, ktorú dostanete výlučne vo výbave FR, nedodávajú pocit mohutnosti, ale ostrosti. Spätné zrkadlá sú opticky na koncoch tak „zabrúsené“, že vám zíde na um bezpečnosť okoloidúcich. Všetko je to následkom skvelej dizajnovej orientácie na mladých. Ani svetlá nie sú výnimkou. Práve tie podľa nás kazili predošlej generácií dizajn. Tu sú jeho súčasťou.

Seat Ibiza FR
Zdroj: David Dejvo Schun

Interiér auta už ohúril trochu menej. Ibize v princípe nie je čo vytknúť, no niektoré veci by jednoducho išli urobiť aj lepšie. Na mysli máme teraz multimediálny systém, ktorého dizajn sme už videli aj v dva roky starých autách. Pri snívaní nás to opäť vrátilo do reality a uvedomili sme si, že Ibiza FR je napriek všetkému stále auto v nižšej strednej triede. V prípade záujmu však môžete 6,5 palcový matný displej vymeniť za osempalcovú lesklú obrazovku. Podobne to je aj s Virtual Cockpit. I ten je možné do auta prikúpiť.

Ak sa však pozriete pozornejšie, objavíte množstvo detailov, ktoré ste na prvý pohľad možno prehliadli, no pre celkový príjemný dojem sú podstatné. Medzi ne patrí napríklad prešívanie volantu, sedadiel a palubnej dosky červenou niťou. Štítok FR celý dojem iba umocňuje.

Seat Ibiza FR
Zdroj: David Dejvo Schun

Z hľadiska priestoru začína Ibiza úplne novú éru svojej existencie. Ako prvá zo svojich súrodencov bola postavené na úplne novom základe. Vďaka modulárnej platforme MQB A0, ktorou sa ešte stále líši napríklad od Fabie, sa podarilo zväčšiť vlastne všetko bez toho, aby bolo potrebné kompenzovať nárast nejakým poklesom na dôležitých miestach. Auto je o 2 milimetre kratšie a o takmer 9 centimetrov širšie ako jeho predchodca. Čo je však oveľa zaujímavejšie je extrémny nárast v rázvore, ktorý predstavuje hodnotu takmer 10 centimetrov. V trende pokračuje aj batožinový priestor, ktorý sa zväčšil o takmer 60 litrov. V rámci jedného modelu sú takéto nárasty skôr ojedinelým fenoménom.

Seat Ibiza FR
Zdroj: David Dejvo Schun

Väčšie je lepšie, hovoria Američania. V prípade Ibizy sme však radi, že je presne taká, aká je. Vnútri väčšia, vonku širšia a pod kapotou stále motor iný ako trojvalec. Testovaný radový štvorvalec 1,5 EVO je dopovaný jedným turbom a poskytuje výkon až 110 kW. Iste, pre absolútneho amatéra by prípona Formula Racing mohla evokovať niečo ešte ostrejšie. Môžete nám však veriť, že tento motor je ideálnym spojením zábavy a rozumu. Je to presne ten španielsky duch v nemeckej kostre. Živý benzínový motor poskytuje pre tak malé auto viac než dosť výkonu na prudkú jazdu, no zároveň technológie, s ktorými sa dá jazdiť aj efektívne. V koncerne Volkswagen je takou technológiou napríklad systém vypínania valcov. Ten dokáže motor zregulovať tak, aby v prípade, že nie je potrebný prudký nárast výkonu, bežal iba na dva valce. Aj vďaka tomu sa nám podarilo stlačiť spotrebu počas nášho testu na úroveň okolo 6,8 l/100 km bez akéhokoľvek obmedzovania. Stláčať spotrebu na tomto aute a dusiť jeho potenciál by bolo doslova barbarstvom.

Test Seat Ibiza FR 

Seat Ibiza FR je malé auto nielen do mesta. Je perfektne odpružené, stabilné aj vo vyšších rýchlostiach a dynamické. Snaží sa mieriť na modernú generáciu a mladého človeka svojim dizajnom, farbou, no aj jazdnými vlastnosťami. Za svoje peniaze získate pri Ibize niečo, čomu v Španielsku hovoria mente y sentido.

Dĺžka 4,06 m
Šírka 1,78 m
Výška 1,44 m
Rázvor 2,56 m
Objem batožinového priestoru 355 l
Cena výbavy od 14 190 EUR (Výbava FR- motor momentálne nie je v konfigurátore)
Motorizácia 1,5 EVO, 110 kW, 6st. manuál

Tagy

Pokračovať v čítaní