Musíme priznať, že nám novinárom sa nežije zle. Autá, ktoré dostávame na test, sú väčšinou s perfektnými multimediálnymi systémami, dobrými motorizáciami a často prevyšujú základnú sumu modelu o tisíce.
Test Seat Ibiza Style
Keď nám v Seate povedali, že nová Ibiza, ktorú budeme testovať, je vo výbave Style, boli sme plní očakávania. Konečne sme si mohli vyskúšať auto, ktoré sa vymyká akémusi štandardu. Máme radi extrémy, či už jedny alebo druhé. A Ibiza pre „chudobných“ nás vôbec nesklamala.
Test Ibizy ste si mohli prečítať na našich stránkach už dávnejšie. Verzia FR, ktorú sme testovali vtedy, so sebou prinášala veľa roznych dizajnových doplnkov, ktoré vo výbave Style nenájdete. Najväčšie rozdiely sú ale v interiéri. Exteriér si zachováva svoj športový dizajn aj bez emblému „Formule Racing.“ Najväčší rozdiel vidíme azda v zliatinových diskoch, ktoré sú len 15 palcové a v spätných zrkadlách, ktoré sú vo farbe karosérie. Dizajnu pomáha príplatkový metalický lak, ktorý už po niekoľko tisícoch kilometrov nesie známky používania.
Vnútrajšok auta sa nesnaží klamať výzorom. Chceli ste Style? Máte Style. Debata ukončená. Látkové poťahy sedadiel vyzerajú lacno a v porovnaní s krásnou prešívanou palubnou doskou z verzie FR sa v Style vyníma iba hliníková lišta a plast. Rádio nepodporuje Apple CarPlay a klimatizácia je len manuálna. O digitálnom prístrojovom paneli sme mohli iba snívať.
Z posledného odstavca to môže pôsobiť, že auto sa nám protiví. Keď si vezmeme do úvahy autá, ktoré testujeme obyčajne (vrátane vozidiel Seat), asi by sa nám aj malo. Ale opak je pravdou. Akýmsi spôsobom si nás získalo. Neponúka veľa, no interiér je riešený naozaj inteligentne. Všetko do seba zapadá. Iste, nemáte CarPlay. Ale potrebujete ho? Ak práve nie ste závislí od navigácie, hudbu si viete púšťať aj cez Bluetooth alebo kábel.
Iste, ani tá manuálna klíma nie je „vončo.“ Ale potrebujete naozaj automatickú? Auto sme testovali v chladnom počasí a občas sme po nastúpení museli „rozfúkavať rosu“ z čelného skla. To isté je však nutné aj pri automatickej klimatizácií. Navyše, auto si vedelo pekne zregulovať, kedy potrebuje využívať klimatizáciu a kedy stačí len fúkanie. Robilo tak na základe toho, akú teplotu ste nastavili.
Spomínali sme aj manuálne ručičky prístrojovej dosky. Iste, Seat si nás rozmaznal Digital Cockpitom. Načo by nám ale bol, keď auto nemá navigáciu? Ak si objednávate auto bez navigácie, digitálny panel nemá príliš veľkú pridanú hodnotu, a tak sme za ním ani nesmútili.
Posledným „kultúrnym“ šokom boli sedadlá. Látka na nich vyzerá naozaj lacno, to je fakt. Keď sme však prišli na to, že sedadlá majú vyhrievanie, ostali sme ako obarení. Po nahliadnutí do konfigurácie sme zistili, že toto je spolu s výškovou nastaviteľnosťou sedadla vodiča, vyhrievaním zrkadiel a dýz ostrekovača jediná príplatková výbava, ktorú auto má.
Vozidlo sme otestovali so sedemstupňovým automatom DSG a jednolitrovým motorom s výkonom 85 kW. A prišlo ďalšie prekvapenie. Ťažko povedať, či to je len ladením prevodovky alebo zohráva významnú rolu aj nízka váha auta (vyplývajúca z malej príplatkovej výbavy), no auto nám prišlo veľmi dynamické. Hovoríme najmä o rozbehoch na križovatkách a predbiehaní. Reakcia na prudké stlačenie plynu má odozvu typickú pre automatické prevodovky a ako správny trojvalec, vo vyšších otáčkach je jednoducho hlučné. Toto sú však veci, s ktorými sa stretnete v rámci danej konfigurácie pri úplne každom vozidle. Spotreba je veľkým prekvapením. Po meste sa nám ju s pokojnou nohou podarilo stlačiť na úroveň 6,2 l/100 km. Je to o 1,3 litra viac ako udáva výrobca, no aj tak je to skvelé číslo.
Aby sme test uzavreli, musíme odpovedať na otázku, či je príplatková výbava naozaj potrebná. V rámci akčných modelov Seatu totiž toto auto môžete dostať už za cenu okolo 13 tisíc. A to je na zamyslenie. Je skutočne tá príplatková výbava taká dôležitá? Ak jazdíte len po meste, určite nie. Neohúri vás cúvacími senzormi, fascinujúcim tapacírovaním, ani Full LED svetlometmi. Poteší vás však dynamikou, poctivou spotrebou a atraktívnou cenou. Preto je podľa nás Ibiza Style nielen základná, ale predovšetkým rozumná voľba.
Dĺžka | 4,06 m |
Šírka | 1,78 m |
Výška | 1,44 m |
Rázvor | 2,56 m |
Objem batožinového priestoru | 355 l |
Cena od (naša verzia) | 10 860 EUR (14 868 EUR plus zvýhodnenie) |
Motorizácia | 1,0 TSI , 85 kW, 7st. DSG |