Pôvodom španielska automobilka je na slovenskom trhu etablovaným hráčom s dlhou históriou. Asi najznámejší Leon nie je výnimkou. Vyrába sa od roku 1998 a po boku Volkswagenu Golf a Škody Fabia sa za ten čas vypracoval na synonymum mestského rodinného auta. Tretia generácia je na svete už od roku 2012 a priniesla niekoľko zmien.
Seat Leon sme testovali už v edícií ST. Kombi verzia Sports Tourer nás zaujala svojim dizajnom, technológiami a aj výkonom. Benzínový preplňovaný štvorvalec 1,4 TSI poskytoval prekvapivo dostatok výkonu aj na svižný štart. Tentokrát sa nám však dostal do rúk hatchback vo vývabe Xcellence.
Seat Leon Xcellence
Zvonka vyzerá veľmi podobne ako jeho natiahnutý brat. Ak by sme mali vypichnúť jediné slovné spojenie označujúce dizajn tohto Seatu, boli by to určite „ostré línie.“ Tie sú skutočne všade, kde to bolo čo i len trochu možné. Vpredu ich môžeme vidieť na ostrej falošnej maske chladiča v nárazníku, ale aj v tej ozajstnej nad tabuľkou s evidenčným číslom. Ostré sú aj hmlové a hlavné svetlá, ktorých dizajn je podčiarknutý ostrým zakrivením denného svetlometu. Dôrazne vystupujúce hrany z plechov nielen na kapote a nárazníku, ale aj po bokoch auta sú doplnené ostrými hranami a svetlami vzadu. Celý dojem rešpektu tak pri Leone nevyplýva z masívnych prieduchov, ale predovšetkým z ostrých uhlov a výrazne krojených línií. Tie sú obohatené spätnými zrkadlami, ktoré pôsobia dojmom, že by ste sa na nich mohli porezať. Sekundujú im aj disky z ľahkej zliatiny.
Automobil je postavený na modulárnej platforme MQB, ktorá je základom aj pre jeho brata, Volkswagen Golf. Tabuľky hovoria jasne. Rozmery automobilov sú takmer totožné, niekoľko milimetrov hovorí dokonca v prospech španielskeho toreadora. Pôjde však pravdepodobne len o rozdiely v dizajne, nakoľko sa vnútorné priestory nezväčšili. Na zadných sedadlách je dostatok miesta pre priemerného dospelého a veľkosť batožinového priestoru na úrovni 380 litrov jednoznačne neurazí. Je koncipovaný prakticky a na bežné používanie absolútne postačuje.
Súrodenci Golf a Leon sa vo svojich posledných generáciách podobajú asi najmenej spomedzi celej histórie. A to je dobre. Ak totiž predávate dva takmer totožné produkty, ľudia volia predovšetkým podľa ceny a podľa sympatií. Dizajn je rozdielnejší ako nikdy predtým. A rozdiely su viditeľné nielen navonok, ale aj vo vnútri. Na rozdiel od Nemca, v Španielsku sa rozhodli implementovať nový dizajn už do tejto verzie auta. I keď sú ručičky na prístrojovej doske stále poväčšine manuálne, z auta vôbec nesrší starodávny dojem. Práve naopak. Starý dobrý analóg je doplnený digitálnymi ukazovateľmi paliva a teploty motora, ktoré fungujú na princípe rozsvietených políčok. Ak sa istá časť paliva minie, jedno z políčok zhasne. Nechýba samozrejme ani FIS informačný displej pred vodičom, ktorý je dnes schopný zobraziť už takmer hocičo. Od telefónu cez navigáciu až po elementárne údaje jazdy. V strede palubnej dosky je však nainštalovaný omnoho väčší displej.
Multimediálna obrazovka je opticky inštalovaná akoby do toho istého bloku ako aj volant a celá vodičova „informačná zóna.“ Svojim dizajnom tak podvedome vzbudzuje dojem, že vodič je ten, ktorý to má celé pod palcom nielen z hľadiska ovládania auta, ale aj voľby hudby, zadávania cieľov do navigácie a iného. Systém je graficky spracovaný naozaj na jednotku. Celé pozadie a jednotlivé taby pripomínajú rozhranie tabletu. Pozadie je tieňované a každé prostredie, či už ide o zobrazenie rádia alebo aj obyčajných nastavení, je dotiahnuté do dokonalosti. I keď môže ísť pre niekoho o spiatočnícke zmýšľanie, my by sme predsa len privítali viac fyzických tlačidiel na ovládanie. Občas počas jazdy môže byť ťažké preklikať sa tam, kde práve potrebujete. Tie najčastejšie používané funkcie ako telefón, navigácia, rádio, médiá, by sa príjemnejšie ovládali, ak by boli dostupné jedným stlačením tlačidla. Na systéme sme testovali aj CarPlay, ktorý funguje absolútne bezproblémovo. Auto vám ponúka až dve pripojenia cez USB a jeden AUX port.
Z pohľadu jazdných vlastností je Leon veľmi príjemným autom. Motor 1.4 TSI fungoval podľa nášho názoru zábavnejšie v spojení s automatickou prevodovkou DSG, s ktorou sme ho testovali v Leone ST. Šesťstupňový manuál však ponúka väčšiu slobodu. Dynamická jazda plná rozbehov s pretáčaním kolies je v podstate možná len pri manuále, a tak je vyslovene vecou vkusu, pre ktorú z prevodoviek sa rozhodnete. Auto nie je stavané práve na okruhy, no na ceste drží spoľahlivo takmer pri každej rýchlosti.
Výbava Xcellence, v ktorej sme auto testovali, je zlatou strednou cestou. Od najvyššej Cupry je na míle vzdialená, no ponúka oveľa viac ako základná Reference. V Seate sa pri stavbe tohto balíka venovali predovšetkým komfortu. Bezkľúčové odomykanie a zamykanie je riešené jednoduchou neviditeľnou dotykovou plochou na kľučkách a počas nášho testu nezlyhalo ani raz. Parkovacie senzory pomôžu v meste a ambientné osvetlenie s tónovanými sklami zvyšujú dojem luxusu.
Excelentný Leon Xcellence je ideálnym riešením pre každého, kto jazdí prevažne v meste, no trúfne si aj na dlhšie cesty. Európska značka poskytuje európsku úroveň luxusu a v interiéri nepozná kompromisy. Ak nehľadáte len motorizovaný nákupný košík, ale seriózne auto schopné vás reprezentovať, určite zvážte aj Leon.
Dĺžka | 4,28 m |
Šírka | 1,82 m |
Výška | 1,46 m |
Rázvor | 2,64 m |
Objem kufra | 380 l |
Cena od | 18.070 EUR (Xcellence) |
Motorizácia | 1.4 TSI, 110 kW, 6st. manuál |