Život štvrtej generácie Seatu Toledo je tesne pred koncom, ale nie všetkým dňom je koniec. Sedan, alebo ešte presnejšie liftback, má spoločný základ so Škodou Rapid. My sme sa v teste pozreli na to, či stíha kráčať s dnešnou dobou, čo ponúka a čo si za to Seat vypýta. Na test sme dostali vozidlo vo výraznej modrej farbe a výbave FR Line. Okrem emblému FR Line ju prezradia 17-palcové disky kolies v titánovej farbe a rovnako lakované kryty vonkajších spätných zrkadiel. Nechýbajú ani chrómové lišty na vonkajšej strane bočných okien, výrazné vonkajšie prahy a špeciálne tvarovaná mriežka chladiča.
Výhodou starších áut, ktorými chcú automobilky zaujať, je dobrá cena, prípadne bohatá ponuka výbavy. Toledo je momentálne k dispozícii s tromi základnými stupňami výbavy plus navyše spomínaná FR Line verzia. V nej dostane všetko potrebné vrátane multifunkčného volantu, lakťovej opierky, automatickej klimatizácie, navigácie so 6,5 palcovým dotykovým displejom, vyhrievaných predných sedadiel, vyhrievaných trysiek ostrekovačov na svetlá a čelné sklo. Vítaným prvkom sú určite Full LED svetlá. Mohli by sme pokračovať vo vymenovávaní ďalej, ale radšej spomenieme, čo nám v dobre vybavenom aute chýbalo. Do bohatej ponuky by sa nám ešte hodil bezkľúčový prístup, za ten si však treba priplatiť 333 eur. K parkovacím senzorom vzadu je možné priplatiť si aj 333 eur za predné senzory a 228 eur za cúvaciu kameru. Príplatkovými prvkami by sa však už vozidlo zbytočne predražilo a cena by stratila na atraktivite. V tomto prípade preto presadzujeme najvýhodnejší variant, ktorým je podľa nás práve testovaná FR Line verzia bez príplatkov so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou a motorom 1,0 TSI s výkonom 81 kW.
Vo vnútri FR-Line zaujme čiernym interiérom s červeným prešívaním. Zbytočnou, ale efektnou čačkou je čierna lišta pred spolujazdcom s červeným podsvieteným nápisom FR-Line. Vyhrievané sedadlá sú potiahnuté Alcantarou a chýbať nemôže ani chrómové orámovanie výduchov ventilácie. Seat sa snažil Toledo vo výbave FR-Line odlíšiť a podarilo sa mu to. Vyzerá fajnovejšie a hodnotnejšie.
Po absorbovaní prvých dojmov z výbavy si možno hneď všimnúť klasické koncernové riešenia. Budíky, fungovanie palubného počítača, dotykový displej a aj elektrické nastavovanie zrkadiel (ktoré funguje podľa nás presne naopak - po otočení v smere hodinových ručičiek ovládate ľavé a nie pravé zrkadlo) sa ničím nelíši od súrodencov. Seat si drží aj veľmi slušnú úroveň vypracovania, pocit v aute je preto príjemný.
Sú veci, ktoré sa od začiatku výroby štvrtej generácie Toleda úplne zmenili. Na mysli máme motory. Dnes nájdeme pod kapotou len litrový trojvalec s výkonom 70 alebo 81 kW. Kto jazdí aj mimo mesta a sem tam potrebuje predbiehať, mal by určite siahnuť po výkonnejšej motorizácii. Nakoniec v prípade výbavy FR-Line ani nemá inú možnosť. Šesťstupňová prevodovka dovolí absolvovať občasné výlety na diaľnicu v relatívnom pokoji a aj pri akceptovateľnej spotrebe (5,9 - 6,7 l). O niečo horšie to bolo v meste, kde spotreba v ťažšej premávke stúpala výrazne nad sedem litrov, miestami až k ôsmim. Celkový priemer v teste 6,1 l je však pri nami vyžadovanej dynamike slušný údaj.
Seat Toledo test
Toledo nás neprekvapilo kvalitou chodu radiacej páky. Jej dráhy boli presné, porovnateľné s koncernovými autami, ani o chlp horšie. Podobné dojmy sme mali aj z podvozka. V tomto prípade síce už starší Seat nemôžeme porovnávať s o triedu väčšími, nebodaj ešte športovo ladenými autami, ale v rámci svojej triedy ide o stále slušné vozenie. V zákrutách dovolí s rezervou prekročiť povolené rýchlostné limity. Vozidlo pritom ostáva pokojné a predvídateľné. Nebudeme klamať a spievať ódy na motor 1,0 TSI. V nižších otáčkach nezaprie drsnejší trojvalcový zvuk a mimo komfortnú zónu sa v tomto ohľade dostane aj pri vysokých otáčkach. Pri bežnej pokojnej jazde je však kultivovaný a predbiehanie s ním v pohode zvládnete. Aj keď boli v aute tri dospelé osoby s batožinou, tak mal motor po podradení dosť pary na predbiehanie. Stačilo trošku predvídavosti a nečakať, že na šestke zrazu stačí dupnúť na plyn a stanú sa zázraky. Po rýchlom preradení do trojky však už Toledo veselo predbieha, až kým nenarazíte na majstra ciest, ktorý chce zrazu ukázať svoje väčšie svaly. Na Slovensku sa to stáva celkom často, ale to už je iná téma.
Resumé z týždňového testu vyznieva pre Seat Toledo pozitívne. Možno tu nenájdeme najnovšie asistenčné systémy (aj keď napríklad Front assist s funkciou núdzového brzdenia áno), ale v mnohých oblastiach je to koncernové auto, ako ktorékoľvek iné. Platí to minimálne pri pohľade na motor, prevodovku, interiér a aj celkový dojem z auta. Ak potrebujete vozidlo na každodenné presúvanie do práce a nemusí byť výkrikom najnovšej módy, ale zároveň si potrpíte na slušnú výbavu, tak áno - Seat Toledo je dobrým riešením. Cena vozidla vo výbave FR-Line je 15 690 eur a nemusí byť konečná. Treba sledovať akcie a meniacu sa ponuku.
Technické údaje
Značka a model | Seat Toledo |
Motor | benzínový trojvalec 1,0 TSI |
Výkon kW(k)/pri otáčkach | 81(110)/5 000 - 5 500 |
Krútiaci moment Nm/ pri otáčkach | 200/2 000 - 3 500 |
Prevodovka | manuál/6 |
Spotreba výrobca/test l | 4,6/6,1 |
Cena od/verzia eur | 12 990/15 690 |