Mitsubishi ASX je stálicou na európskom trhu od roku 2010. Za ten čas bolo niekoľkokrát modernizované, naposledy v druhej polovici minulého roka. Spredu v ňom len ťažko spoznať pôvodný model. Vyššia kapota a predná maska s názvom Dynamický štít výrazne zmenila jeho charakter. Súčasťou základnej výbavy sú aj Full LED predné svetlomety. Celkovo pôsobí predok mohutnejšie a Mitsubishi viac napína svaly. Pri pohľade zboku je už ASX jasne rozpoznateľné a jednou z mála odlišností sú nové 18-palcové disky.
Vzadu sme za tie roky mohli vidieť niekoľko zmien, dotýkajú sa najmä nárazníka a odrazových svetiel dole na bokoch. Tvar piatych dverí ostal nezmenený, rovnako aj tvar svetiel, pokiaľ sa zameriame na líniu ich obvodu, pôsobia však sviežejším dojmom kvôli LED technológii.
Vo vnútri sa Mitsubishi výraznejších zmien nedočkalo. Jedinou podstatnou novinkou je pre nás nový 8-palcový dotykový displej s možnosťou pripojenia prostredníctvom Apple Car Play a Android Auto. Celkový dojem z interiéru sa z nášho pohľadu nezmenil.
Podstatnejšie zmeny sa udiali pod kapotou. K dispozícii je pre modernizovanú verziu len jeden motor, a to atmosférický benzínový štvorvalec 2,0 MIVEC s výkonom 110 kW. Spolupracovať môže s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou, prípadne ako v testovanom vozidle s prevodovkou s plynule meniteľným prevodom. Maximálny krútiaci moment 195 Nm dosiahne motor pri 4 200 otáčkach.
Pozitívom je, že hodnotu nad 180 Nm dosahuje v širokom pásme od približne 3 500 do 5 500 otáčok, následne pri 6 000 otáčkach dosiahne motor maximálny výkon. Tejto charakteristike je prispôsobená aj CVT prevodovka. Po zatlačení na plyn nechá otáčky vyletieť nad hodnotu 4 000 a vozidlo slušne akceleruje. Pocitový vrchol dosiahne zrýchlenie v pásme od 5 000 do niečo vyše 6 000 otáčok. Kým sa však motor do tohto pásma dostane, tak to trvá niekoľko sekúnd, a to môže pri predbiehaní robiť problém. Dá sa to však obísť manuálnym radením na volante. V tomto prípade má šofér k dispozícii šesť prednastavených prevodových pomerov a správnym podradením dostane motor do pásma otáčok s najvyšším výkonom podstatne rýchlejšie, ako keď sa spoľahne na automatický režim. Pri predbiehaní to malo výrazne pozitívny efekt. Manuálne radenie na volante pod plným plynom sprevádzalo jemné trhnutie autom. Vo všetkých ostatných situáciách, okrem predbiehania a zjazdu dole strmým kopcom, sme sa spoliehali na automatický režim CVT prevodovky, bolo to jednoznačne pohodlnejšie a na diaľnici aj tichšie.
Test: Mistubishi ASX MY2020 MIVEC 2,0 l CVT 4x4
Spotreba benzínového motora sa podľa papierových údajov v prípade testovanej verzie s pohonom všetkých kolies pohybuje od 7,9 až 8,2 l. Realita je ako tradične horšia a takéto čísla sme dosahovali iba na dlhších trasách mimo mesta. Apetít motora výrazne dvíhali zimné krátke trasy a priemer v teste tak dosiahol 9,3 l, čo je plus-mínus aj diaľničná spotreba modernizovaného crossoveru ASX.
Pohon všetkých kolies možno prepnúť do jedného z troch režimov. Po naštartovaní je automaticky zvolený režim Auto, kedy sa systém sám rozhoduje, ako rozdelí krútiaci moment medzi predné a zadné kolesá. Pohybuje sa v rozmedzí 98:2 až 50:50 (pomer predok/zadok). V náročnejších podmienkach možno zvoliť režim Lock, ktorý kladie vyššiu prioritu na pohon zadných kolies. Treťou možnosťou je režim pohonu výlučne predných kolies. Oplatí sa ho využívať počas dobrých podmienok na ceste a ušetriť trochu paliva. Cena modernizovaného Mitsubishi začína na sume 16 190 eur, pokiaľ chcete CVT prevodovku, pohon všetkých kolies a najvyššiu výbavu Intense, ako to bolo v našom prípade, tak treba počítať so sumou 23 690 eur. Navyše sa už pripláca len za metalízu a to 550 prípadne 750 eur.
Značka a model | Mitsubishi ASX |
Motor | benzínový štvorvalec 2,0 l MIVEC |
Pohon | pohon všetkých kolies |
Prevodovka/počet stupňov | automat/6 prednastavených prevodových pomerov pre manuálny režim |
Výkon kW(k)/pri otáčkach | 110(115)/6 000 |
Krútiaci moment Nm/pri otáčkach | 195/4 200 |
Spotreba výrobca/test (l) | 7,9-8,2/9,3 |
Objem nádrže (l) | 60 |
Zrýchlenie z 0-100 km/h (s) | 12,5 |
Cena od/testovaný model (eur) | 16 190/23 690* |
*ceny sú znížené o uvádzací bonus