Keď bola približne pred rokom uvedená na trh nová generácia Suzuki Swift, museli sme si chvíľu zvykať na nové tvary. Až zhliadnutie auta reálne na ceste nás presvedčilo o jeho sympatickom vzhľade. Dojem z prvých fotiek totiž nebol práve najlepší. Malé mestské auto chce pôsobiť "svalnatým" dojmom. Odráža sa to najmä na prednej časti, ktorá je opticky rozšírená aj vďaka do strán vystupujúcim blatníkom.
Výraz "atletický postoj" patrí skôr do reklamných tlačových správ automobiliek, ale ak niečo v nás takéto pomenovanie vzbudzuje, tak potom určite proporcie auta. Na prvý pohľad je Swift široký, nízky a kolesá sú posunuté čo najviac do rohov karosérie. Okrem imidžu má takéto riešenie pozitívny vplyv aj na jazdné vlastnosti.
Na mestskom Suzuki nájdeme množstvo detailov, dotvárajúcich celkový vzhľad. Za zmienku stoja kľučky zadných dverí. Nenájdeme ich na štandardnom mieste, ale sú ukryté vo vrchnej plastovej časti.
Suzuki Swift je dobrým riešením mobility pre dvoch dospelých, ideálne v meste a na kratšie trasy. Dozadu sa síce zmestíte, aj keď máte nad osemnásť rokov, ale lákať vás to nebude.
Batožinový priestor je vzhľadom na veľkosť auta slušný. Swift je na tom slabšie s praktickou stránkou. Zadné delené sedadlá nesklopíte do jednej roviny s dnom kufra a vnútorná nakladacia hrana je dosť hlboká, čo prekáža pri vyberaní rozmerného nákladu.
Interiér je milým prekvapením. Prvý dojem môžu kaziť akurát dvere, ktoré sa zdajú tenké ako papier. Možno je to daň za odľahčovanie, ale konštruktéri ubrali najmä z vnútornej plastovej výplne, preto nepôsobia mohutne. Na druhej strane to poskytuje posádke o nejaký centimeter širšie miesto na sedenie. Celkovo pôsobí interiér dobrým dojmom. Swift ukázal, že aj japonský interiér môže zaujať v Európe. Korunkou krásy je jednoznačne volant s kruhovým stredom a sploštenou spodnou stranou. Medzi pekné prvky radíme aj ovládače klimatizácie. Malá výčitka smeruje k nastavovaniu teploty v aute. Podvedome sme vždy siahli pri nastavení teploty na stredový kruh, ktorý je však len displejom, zobrazujúcim zvolenú teplotu. Na samotné nastavenie slúžil kruhový ovládač vpravo.
Po sadnutí za volant sme mali možnosť posunúť sedadlo pomerne nízko k podlahe, čo nám vyhovuje. Nasledovalo naštartovanie tlačidlom a spod kapoty sa ozval zvuk utlmeného trojvalca. Pri jazde v nízkych otáčkach je pokojný a očakávané silné vibrácie sa nedostavia. Palubný počítač šoféra neustále vyzýva, aby mal zaradený čo najvyšší prevodový stupeň. Swift chce jazdiť na päťke aj v meste. Na druhej strane pri rýchlosti 130 km/h točí motor na piatom stupni 3100 otáčok. S podobnými hodnotami sme sa pri malých motoroch stretli aj v prípade šesťstupňovej prevodovky. Päťka je teda dostatočne rýchla aj na diaľnicu, ale Swift patrí skôr do iného prostredia. V meste a jeho okolí sa litrový motor Boosterjet odmení výbornou spotrebou. Hranicu 5,5 l dosiahnete, keď naozaj jazdíte, často predbiehate a občas odveziete aj ďalších troch pasažierov. Ak sa snažíte, tak dokážete stlačiť apetít motora aj pod hranicu päť litrov. Mierne k tomu dopomáhala aj mikrohybridná sústava SHVS. Jej súčasťou je reverzibilný alternátor, poháňaný remeňom. Pri brzdení slúži na rekuperáciu energie, ktorú neskôr využije v prospech systému Stop Start, ale malou mierou dokáže pomôcť aj samotnému motoru.
Oveľa vyšší podiel na nízkej spotrebe má podľa nás hmotnosť vozidla. Tá sa pri danej motorizácii pohybuje v závislosti od výbavy od 875 do 925 kg. Takže ak zoberiete do auta navyše aj dvoch pasažierov, dostanete sa niekde plus mínus na úroveň konkurencie. Aj vďaka tomu nám predbiehanie nerobilo problém ani pri obsadenom aute. Podradenie je však väčšinou nutnosťou. Nízka hmotnosť sa podpisuje aj pod suverenitu Swiftu v zákrutách. Swift sa síce nakloní, ale v zákrute ostáva pokojný. Po prejazde sériou záplat posádke nevypadajú zuby, ale akonáhle jazdíme iba na rozbitých mestských cestách, tak by nám nevadilo o chlp mäkšie nastavenie podvozka. Swift by však potom stratil svoje čaro v zákrutách a to tiež nechceme.
Suzuki Swift je príkladom menšieho auta na každý deň, ktoré ponúka aj nadštandardnú výbavu. Potešiť sa môžno cúvacou kamerou. Obraz nie je excelentný, ale účel určite splní. Ďalšou vychytávkou je bezkľúčový systém s tlačidlom na kľučke dverí. Niekedy sme si s ním nerozumeli, najmä ak sme najskôr otvorili kufor. Ostatné dvere ostali zamknuté a tlačidlo na kľučke nás neposlúchalo. Nakoniec sme museli vytiahnuť klasické diaľkové ovládanie. Ani asistenčné systémy nie sú podľa nás dôvodom na kúpu najvyššej výbavy. Najmä kontrola predného nárazu je precitlivená a auto často zbytočne ruší akustickým upozornením na "hroziacu" nehodu. Určite by sme si však priplatili za LED svetlá s funkciou automatického prepínania diaľkových svetiel. Swift ponúka dobrý svetelný účinok a diaľkové svetlá svižne reagujú na ostatných účastníkov premávky. Najmä vypínanie diaľkových svetiel je promptné s malou chybovosťou.
Najsilnejšou zbraňou Suzuki Swift je nízka hmotnosť. Z toho pramenia dobré vlastnosti v zákrutách, výborná spotreba a slušné zrýchlenie, aj ak je v aute pasažier. Swift si poradí s diaľnicou, ale nie je pre ňu určený. Spotreba tu stúpa na približne sedem litrov. Oceniť musíme pohľad do cenníka. Prístup Suzuki totiž stojí za povšimnutie. Teraz nehodnotíme samotnú výšku ceny, ale transparentný prístup. Ak nájdete v cenníku cenu 14 899 eur za najvyššiu výbavu, tak ju aj zaplatíte. V príplatkovej výbave už nájdete iba 400 eur za metalízu a 700 eur za dvojfarebné vyhotovenie. Dnes totiž cena najvyššieho stupňa výbavy v mnohých prípadoch výrazne podlieza cenu naozaj plne vybaveného auta.
Suzuki Swift
Suzuki Swift GLX
Motor | 1,0 Boosterjet + SHVS (benzínový trojvalec, turbo) |
Výkon kW(k)/pri otáčkach | 82(112)/ 5 500 |
Krútiaci moment Nm/pri otáčkach | 170/2 000 - 3 500 |
Prevodovka | Manuál/5 |
Spotreba výrobca/test | 4,3/5,5 |
Hmotnosť verzie od-do kg | 875-925 |
Objem kufra l | 265/947 |
Objem nádrže l | 37 |
Cena od/verzia/testovaný model (eur) | 9 999/14 899/15 299 |