Suzuki Swift sme mali na test približne pred rokom s benzínovým trojvalcovým motorom a päťstupňovou prevodovkou. V teste sme sa bližšie pozreli na praktickú stránku aj samotnú jazdu. Teraz sme v rámci jedného týždňa vyskúšali verziu Sport.
Prvé, čo vozidlo s označením Sport odlíšilo, bola žltá farba, išlo o jasne najvýraznejší prvok vozidla. Dizajn športovej verzie dotvárali najmä koncovky výfuku, zadný prítlačný mini spojler, športovo ladené kolesá a prepracovaný predný nárazník s odlišnou výplňou prednej masky. Celkovo však vozidlo (s výnimkou farby) nevytŕčalo výrazne z davu.
Vo vnútri to bolo podobné. Interiér oživovali červeno-čierne doplnky na palubnej doske, dverách a stredovom tuneli. Prirátať k tomu môžeme ešte červené prešívanie. Najsilnejšou "zbraňou" boli športové sedadlá s integrovanou opierkou hlavy a výrazným bočným vedením na sedáku aj operadle. Vyhovovať budú skôr menším postavám, nakoniec Swift nepatrí do kategórie vozidiel, o ktoré majú záujem 100-kiloví chlapi. Pekným prvkom je rozhodne volant s kruhovým stredom, rovnaký využíva aj základný Swift, napriek tomu pôsobí športovo. Dojem mierne kazia akurát tlačidlá pod jeho ramenami.
Prvé skúsenosti sme s malým žltým turbom naberali v meste. Prudšie štarty takmer vždy sprevádzal piskot pneumatík, aj keď to nebolo naším cieľom. Malé a ľahké auto sa ozvalo prakticky pri každom prudšom štarte z vedľajšej cesty. Krátky kvílivý zvuk však neznamenal, že auto nemá dosť trakcie, z miesta vyrazilo svižne. V bežnej premávke po okresných cestách bol Swift Sport veľmi príjemným spoločníkom. Podvozok nebol prehnane tvrdý, bez problémov zlúčiteľný s každodenným používaním auta aj na 17-palcových kolesách. Manuálna šesťstupňová prevodovka je dobre odstupňovaná, ale ešte viac nás potešil motor. Benzínový štvorvalec ťahá už od nízkych otáčok a v mnohých prípadoch netreba pri predbiehaní ani podradiť. Ak tak urobíte, potom sa už malý Swift nekompromisne hrnie vpred. Spolu s rastúcimi otáčkami motora plynulo rastie až výkon a pri hranici 5 500 ot/min dosiahne svoj výkonový vrchol - 103 kW (140 k). Pri tomto výkone a hmotnosti pod jednu tonu sa musí pred ním skloniť väčšina vozidiel.
Test: Suzuki Swift Sport (2019)
Hlavnou devízou športovo ladeného auta má byť zábava za volantom, dynamika a dobrý zvuk. Swift Sport s prehľadom spĺňa prvé dve, zvuk je trochu fádnejší, najmä spoza volantu. Nejde o vozidlo, ktoré by výkonom a zrýchlením konkurovalo väčším hot hatchom, ale zážitkom veľmi nezaostáva. Výhodou je, že so Swiftom nemusíte ísť nutne na okruh. Dostatok zábavy si užijete aj na bežných cestách a v rýchlostiach, ktoré by síce polícia "ocenila" pokutou, ale sú aspoň ako-tak akceptovateľné. V niektorých chvíľach malý Swift maskoval tempo jazdy, v zákrutách si však dokázal poradiť aj s nepríjemnými vlnami a schopnosti podvozka napriek nie príliš tvrdému charakteru sú pri danom výkone a hmotnosti viac ako presvedčivé. Riadenie je akurát tuhé, ale niekedy v ňom výrazne cítiť kvalitu cesty. Najmä, keď sa stretne poriadne tempo v zákrute so zlým spojom cesty/hrboľom, tak sa rázy od kolies výrazne prenášajú do riadenia. Volant treba držať v takýchto prípadoch pevne v rukách. Brzdy majú pomerne rýchly nábeh vzhľadom na to, ako sa brzdový pedál ľahko stláča. Promptnejší účinok bŕzd nám pri tomto aute nevadil, ale na príliš ľahký chod pedála sme si museli zvykať. Pri vhodne zvolenej obuvi šoféra nás potešila ľahkosť, s akou sa "triafajú" medziplyny pri brzdení a súčasnom podraďovaní. Okrem usporiadania pedálov, ktoré nám vyhovovalo, za to môžu aj výborné reakcie motora na plyn. Otáčky po ťuknutí do plynu stúpli promptne a pocit zadosťučinenia pridával na radosti z jazdy. Výhodou Swiftu je, že celá zábava nestojí veľa benzínu. Občasné "blbnutie" v kombinácii s bežným jazdením (vrátane množstva km na diaľnici) vytlačilo spotrebu na 6,7 l. Jazdiť pod šesť litrov mimo diaľnice však nie je veľký problém a v podstate to kopíruje "papierovú" spotrebu.
Pokiaľ si prehnane nezakladáte na imidži a ide vám len o zážitok z jazdy na bežných cestách, tak je Swift Sport ideálne a dostupné náčinie. Chýba mu snáď len výraznejší zvuk, ale aj tu treba dodať, že sa Swift nehrá na niečo, čo nie je. Priznáva svoj skutočný zvuk a nedofarbuje ho umelými riešeniami, ktoré aj tak nezvyšujú výkon. Navyše je to auto vhodné na každodenné použitie, samozrejme, pri svojej veľkosti nebude cieľom rýchlych oteckov s veľkými rodinami.
Motor | benzínový štvorvalec 1,4 l Boosterjet |
Výkon kW(k)/pri otáčkach | 103(140)/5 500 |
Krútiaci moment Nm/pri otáčkach | 230/2 500- 3 500 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 8,1 |
Spotreba výrobca (WLTP)/test (l) | 6,0/6,7 |
Hmotnosť min/max výbava (kg) | 965 -975 |
Cena testovaného modelu (eur) | 18 600 |