Prvé dojmy z modernizovaného Ayga už máme dávnejšie za sebou. Samotná prvá jazda nám čo to o Aygu naznačila a teraz prišiel na rad test, ktorý nám obraz o ňom dotvoril. Naše prvé dojmy môžeme zhrnúť do dvoch bodov.
1. Aygo je schopné jazdiť s nízkou spotrebou, ale na dynamiku zabudnime.
2. Keďže sa pred faceliftom dobre predávalo, výraznejších zmien sme sa nedočkali.
Drobné úpravy sa dotkli svetiel a prednej časti, ktorej dominuje tvar písmena X a tradične pribudla aj nová farba. Aygo s ňou síce nezískalo na rýchlosti v zákrutách, ale odtieň Magenta Charm mu dodáva na extravagancii. Rovnakú farbu sme vyfasovali na prvej jazde a počas testu sme opäť sadli do modelu, odetého do tejto dámskej farby. K tomuto treba už dodať len to, že aj interiér Ayga môže ladiť s vonkajším lakovaním. Rovnakú farbu nájdeme na dverách, radiacej páke, výduchoch klimatizácie a koberčekoch.
Na veľkej časti palubnej dosky sa nachádza čierny lesklý lak, ktorý vyzerá efektne, ale ako prezrádzajú aj naše fotky, po týždni používania vyzerá bez čistenia dosť zle. Výhľadu a posedu nemáme veľmi čo vytýkať. Predné sedadlá sú komfortné a pri pokojnej jazde sa šofér teší zo slušného bočného vedenia. Bez toho, aby sme sa pamätali na náš opis sedadiel z prvej jazdy, sme pri teste opäť prišli k tomu istému záveru. Bočné vedenie je skôr na okrasu, akonáhle preháňate malú Toyotu rýchlejšie cez zákruty, tak sa pod váhou tela poddá a šofér sa musí poriadne držať relatívne veľkého volantu (vzhľadom k autu). Nie je to však výčitka, pretože dynamika k Aygu nepasuje a nebolo s ohľadom na rýchlosť ani konštruované.
Zabudnite na dynamiku, užívajte si spotrebu
Atmosférický motor sa nám počas prvej jazdy vcelku pozdával. S výkonom 51 kW sa nedajú robiť zázraky, ale pri správnom prístupe pomalšie auto predbehnete. Výrazné podradenie a správne načasovanie je však podmienkou. Horšie je to v kopcovitom teréne. Tam treba rýchlosť držať už od začiatku stúpania a perfektne naplánovať predbiehací manéver. Ak v správny moment nik nepôjde oproti, tak máte vyhraté. V opačnom prípade smolu, lebo náboj máte len jeden a s ďalším rozbiehaním do kopca to už také ľahké nebude. V stúpaní na výkone poznať aj zapnutú klimatizáciu, ktorá autu berie dych. Približne okolo 4000 otáčok motor pocitovo na moment akoby stratil na sile, netreba sa tým nechať oklamať, lebo s rastúcimi otáčkami ju znovu získa a vystupňuje pri 6 000 ot/min. Kopcovitý terén a dynamická jazda však nie sú pre Aygo stvorené. Píšeme to len pre lepšiu predstavu o schopnostiach motora. Päťstupňová manuálna prevodovka k vozidlu pasuje a v podstate ju nemusíte často používať. Od rýchlosti približne 50 km/h už možno jazdiť na piatom prevodovom stupni, k čomu šoféra nabáda aj kontrolka na displeji. Ak chcete v tomto prípade prudko zrýchliť, tak je dobré podradiť na druhý stupeň a pri rýchlosti 100 km/h sa môžno rovno vrátiť k päťke. Teda, ak už nechcete hnať Aygo do vyšších rýchlostí.
Kulisa prevodovky zodpovedá malému mestskému autu. Presné dráhy páky športového auta tu netreba čakať. Navyše aj po zaradení rýchlosti má radiaca páka ešte vôľu a menej skúsený vodič by si po dotyku mohol myslieť, že je v neutráli. Zabudnime však na rýchle radenie a dynamiku. Aygo je určené na pomalšiu jazdu vidiekom a v meste. Vyplýva to z celkovej charakteristiky auta. Ak sa tomu podriadite, tak vás Aygo odmení výbornou spotrebou. Ak nie, tak váš priemer stúpne na 5,2 l, ako tomu bolo v našom teste. U nás to bolo spôsobené štýlom jazdy a hlavne množstvom kilometrov na diaľnici. Ak však budete s mestskou Toyotou jazdiť v súlade s jej zameraním, tak ľahko zídete na 4 litre. Nám sa dokonca podarilo bez väčšej snahy dosiahnuť čiastkovú spotrebu 3,3 l a to sme v priebehu 20 km aj nejaké to auto predbehli (papierová spotreba Ayga mimo mesta je 3,6 l!). V ťažkej mestskej premávke treba znovu počítať so spotrebou nad 5 l.
V meste dobre, v jeho okolí ešte lepšie
O mestskom zameraní Ayga snáď nik nepochybuje. Aj keď ide o vozidlo s malými kolesami a na obrubník sa musíte doslova vyškriabať, tak s tým nie je zásadný problém. Trochu potrápite motor, aby pri pomalom škriabaní sa hore nezdochol, ale určite neohnete žiadne plasty na blatníku či nárazníku. Aygo má aj vpredu aj vzadu krátke previsy, a preto sa o veľmi vysoký obrubník opriete kolesom a neobtriete lakované časti o asfalt. Nám však Aygo ešte viac ako do slovenských "veľkomiest" pasuje na menej frekventované cesty v okolí. Dochádzanie na krátke trasy sa v takom prípade stane naozaj lacnou záležitosťou.
Test: Toyota Aygo 1,0 VVT-i manuál 5st (23 obrázkov v galérii)
Značka a model | Toyota Aygo |
Motor | benzínový trojvalec 1,0 VVT-i |
Výkon kW(k)/pri otáčkach | 53(72)/6 000 |
Krútiaci moment Nm/pri otáčkach | 93/4 400 |
Prevodovka/počet stupňov | manuál/5 |
Cena od/verzia od | 8 990/10 390 |
Spotreba/test | 4,1/5,2 |
Objem nádrže | 35 l |