Nový Renault Captur prišiel na slovenský trh začiatkom tohto roka. Generačná zmena sa niesla v rovnakom štýle ako v prípade modelu Clio, ktoré je už na našom trhu zabývané o dobrých pár mesiacov dlhšie. V preklade to znamená, že dizajn exteriéru sa zásadne nemenil a automobilka sa sústredila skôr na interiér. Vysunuté blatníky a oblé tvary majú za úlohu vytvárať dojem masívneho auta. Plastové časti v spodnej časti zas pripomínajú, že ide o crossover. Spodná hrana okien smerom dozadu stúpa, čo má ešte zvýrazniť klesajúcu strechu. S rovnakým receptom sa dnes stretávame veľmi často. Platí to aj o možnosti výberu príplatkovej kontrastnej farby strechy.
V interiéri predviedol testovaný Captur veľmi živú farebnú kombináciu oranžovej a čiernej. Na výber je tu veľký počet farebných kombinácií, ak sa teda niekomu oranžová nepáči, nemusí hneď "hádzať flintu do žita". Interiér Capturu prešiel výraznou zmenou. Tak, ako vo väčšine dnešných modelov dostal digitálny prístrojový panel a do vyšších tried mieri najmä vďaka dotykovému tabletu. Za príplatok môže mať 9,3-palca, ako tomu bolo v našom prípade. Grafika a logika multimediálneho systému je na veľmi slušnej úrovni, no nie vždy reaguje bleskovo na dotyk. Ak ho máme porovnať s konkurenciou, tak je veľmi dobrý, ak s najnovším telefónom, tak zaostáva. Je to údel multimediálnych systémov v autách. Celý vývoj trvá tak dlho, že už pri uvedení auta na trh sú v porovnaní s najnovšími telefónmi zastarané a nezmenené sa predávajú ešte aj o štyri roky neskôr. Za ten istý čas nám už dosluhuje druhá generácia telefónu.
Materiály, ich lícovanie a celkovo prvý dojem z interiéru je veľmi dobrý. Renault urobil veľký krok vpred aspoň po vizuálnej stránke. Moderne vyzerajú displeje, ovládač automatickej prevodovky aj volant. Tradične musíme pochváliť panel na ovládanie klimatizácie - nielen dobre vyzerá, ale aj sa dobre ovláda. Z hľadiska ergonómie, rýchlosti a jednoduchosti ovládania sú dobrým riešením aj tlačidlá vpravo pod volantom. Aktivuje sa tu asistent udržiavania v jazdných pruhoch, intenzita osvetlenia displejov, aj výška svietenia predných svetiel. Tlačidlá na volante sú trochu nešťastne rozložené. Pri prechytení volantu možno nechtiac stlačiť niektoré z tlačidiel, napríklad znovu aktivovanie tempomatu, čo môže byť nepríjemné. V Capture sme narazili aj na slabšie stránky interiéru. Pri prejdení nerovnosti občas vŕzgal. Ako problémové časti sme v tomto ohľade identifikovali madlo dverí, ich obklad a "plávajúcu" časť stredového tunela, na ktorej je umiestnený ovládač prevodovky. Nespokojne sa ozval nielen pri prejazde nerovnosti, ale aj pri opretí kolena oň.
Benzínový štvorvalec s objemom 1,33 l nám je dobre známy. V testovanom Capture bol naladený na výkon až 113 kW (155 k), čo je pre menší crossover viac ako postačujúce. Spolupracoval so 7-stupňovou automatickou prevodovkou, ktorej s výnimkou pomalších reakcií pri rozjazde nie je čo vyčítať. Jej správanie možno veľmi ľahko ovplyvniť správnym šliapnutím na plyn. Ak sa chcete oprieť o krútiaci moment 270 Nm a nechcete zbytočne hnať motor do otáčok, tak stačí "nehodiť tehlu na pedál". Pri predbiehaní je to často rozumnejšie riešenie, keďže netreba čakať na podradenie o viac stupňov.
Rovnaký motor, ale s nižším výkonom 96 kW, sme už skôr testovali v Cliu. Vyšší výkon a vyššia hmotnosť sa v tomto prípade prejavili na spotrebe. Priemer v teste 6,9 l bol dokonca vyšší ako diaľničný apetít, ktorý sa pohyboval v rozmedzí 6,3 až 6,8 l. Dvíhali ho naše nároky na dynamiku a častejšie veľmi krátke trasy. Motor má potenciál jazdiť bez problémov pod hranicou 6 l, ale pod 5 l, ako sa nám to darilo miestami s Cliom, sa dá dostať už ťažšie. Podvozok Capturu je o chlp tvrdší, ako by sme chceli. Tento dojem možno zvýraznilo práve občasné zavŕzganie interiéru.
V krátkosti sme sa venovali aj systému automatického parkovania. Dávno sme túto technologickú vychytávku nevyskúšali v cenovo dostupnejšom vozidle. Na tomto poli sa veľa nezmenilo. Automatické parkovanie môže pomôcť neskúsenému šoférovi. Vozidlo nacúva na pozdĺžne parkovacie miesto správnym spôsobom. Celý manéver však trvá dlhšie a zvýšený pozor treba dávať na priblíženie k obrubníkom. Nápomocnejší sa nám v tomto prípade zdal kamerový systém, konkrétne pohľad kamery na obrubník. Nejde o žiadnu horúcu novinku, s rovnakou pomôckou sa stretávame už roky. Vyzdvihnúť však chceme dobrý kontrast kamery, obrubník je veľmi dobre rozoznateľný a podľa pohľadu z kamery sa k nemu možno priblížiť s milimetrovou presnosťou.
Renault Captur dostal v rámci generačnej výmeny lepší interiér. Na pohľad vyzerá ako z o triedu drahšieho auta. Z dojmu mu ubralo občasné vŕzganie. Podvozok je na slušnej úrovni, nám by však viac vyhovovalo jeho o chlp mäkšie nastavenie. Motor a prevodovka sú celkom dobre zladené, pomer výkonu a spotreby je tiež priaznivý. Ak by sme však rozmýšľali nad kúpou, prednosť by sme dali Cliu. Je lacnejšie, zanechalo v nás trochu lepší dojem, na druhej strane je zas o niečo menšie.