Autosuv.sk

Ostatné

Toyota Guardian nemá nahradiť šoféra, ale zlepšiť jeho schopnosti

Nový systém Toyoty má posunúť schopnosti šoféra v krízovej situácii o úroveň vyššie. Kľúčom je rýchle vyhodnotenie situácie a pomoc pri následnej reakcii. Pánom situácie však ostáva šofér.
Toyota Guardian nemá nahradiť šoféra, ale zlepšiť jeho schopnosti

Asistenčné systémy sú bežnou súčasťou auta a automobilky mieria ďalej smerom k autonómnym autám. Výnimkou nie je ani Toyota so svojím vyvíjaným systémom autonómnej jazdy s názvom Chauffeur. Ten má zatiaľ k realite ešte ďaleko, aj preto pripravili Japonci akýsi medzistupeň v podobe systému Guardian (ochranca). Cieľom novej technológie nie je nahrádzať šoféra, ale zlepšiť jeho schopnosti. Inšpiráciu pri vývoji systému hľadali konštruktéri v moderných bojových stíhačkách. Pilot v nich síce ťahá joystick, ale lietadlo priamo neovláda. Úmysel pilota je aj niekoľko tisíckrát za sekundu vyhodnocovaný počítačom s cieľom stabilizovať lietadlo. V prípade auta je podobný systém ešte zložitejší, keďže musí brať do úvahy oveľa viac faktorov.

Toyota

Toyota Guardian bol vyvíjaný ako automatický systém, schopný fungovať so šoférom, alebo autonómnym systémom jazdy. Guardian nefunguje systémom vypnutý-zapnutý, ako niektoré dnešné asistenčné systémy - napríklad automatické núdzové brzdenie, ktoré sa buď aktivuje naplno, alebo vôbec. Naopak chová sa ako spoluhráč s cieľom zlepšiť prebiehajúci manéver a do riadenia sa zapája v rôznej miere. Schopnosti šoféra tak má posunúť na novú úroveň.

Toyota

Nový systém Toyoty vyžaduje od šoféra neustálu kontrolu nad situáciou a zasahuje do riadenia, kedykoľvek je to potrebné pre predídenie nehody. Akonáhle sa šofér priblíži na hranicu možností, tak systém začne spolupracovať a pomáhať mu korigovať vozidlo. Inšpiráciou pri vývoji systému bola aj nehoda troch vozidiel bez vážnejších následkov, ktorá sa stala pred časom v Kalifornii. Jej súčasťou bolo aj testovacie vozidlo japonskej značky, ktoré v oblasti mapovalo tunely a mosty. Náhodou sa tak Toyota dostala k dátam o reálnej nehode, ktoré využila pri vývoji Guardianu. Situáciu potom dokázala zopakovať na testovacej trati a poslúžila ako učiaci nástroj pre vozidlo. V tomto konkrétnom prípade sa ukázalo ako najlepšia reakcia pre predídenie nehody okamžité zrýchlenie. Na vyhodnotenie situácie a rozhodnutie pritom vozidlo potrebuje iba zlomok sekundy. Urobiť okamžité rozhodnutie a pomôcť šoférovi, je úlohou Guardianu. Toyota však pripomína, že úlohou šoféra je mať ruky na volante a oči na ceste.

Tagy

Pokračovať v čítaní