Za takmer 70 rokov od prvého modelu sa Land Cruiser rozrástol na rodinu modelov, ktoré tvorili tri základné línie – Heavy Duty, Light Duty a Station Wagon. Mnohé z nich sa stali terénnymi legendami či cenným kúskom v kolekcii zberateľov.
Má povesť vozidla, ktoré v kritickej chvíli nesklame. Aj v tých najťažších podmienkach dokazuje terénna Toyota svoju bezkonkurenčnú odolnosť, spoľahlivosť a terénne schopnosti. Land Cruiser už veľa rokov dominuje v automobilovej triede T2 na Rely Dakar. Do cieľa najťažšej rely sveta suverénne dorazia terénne vozidlá Toyoty a umiestňujú sa na stupňoch víťazov.
LÍNIA HEAVY DUTY
Land Cruiser bol vytvorený pre uniformované zložky, preto jeho prvé generácie patria do tzv. línie Heavy Duty. Boli to služobné vozidlá, určené na náročnú prácu v ťažkých podmienkach.
Prvé modely Land Cruiser
Toyotu Jeep BJ vytvorila automobilka pre japonskú políciu v roku 1951. Krátko po vojne nemali Japonci podmienky na výrobu áut, preto si Toyota pomohla súčasťami z vlastných nákladných vozidiel. Podvozok bol z dodávky modelu SB, ktorý upravili pridaním pohonu všetkých štyroch kolies. Benzínový motor typu B mal objem 3,4 l.
Hoci sa polícia napokon rozhodla pre Jeep, ktorý v licencii vyrábala spoločnosť Mitsubishi, Toyota aj naďalej pokračovala vo vývoji svojho modelu a v roku 1953 ho uviedla na trh. V roku 1954 si americký Willys-Overland zaregistroval názov Jeep a Toyota začala svoje terénne vozidlo predávať ako Land Cruiser.
Popularita Land Cruisera v Japonsku a rastúci záujem o model v zahraničí inšpiroval automobilku vyvinúť jeho novú generáciu. Land Cruiser 20 predstavila v novembri 1955 s karosériou pre civilných zákazníkov. Na začiatku mala dva podvozky – s rázvorom osí 2 285 mm a 2 430 mm a v roku 1959 pribudol podvozok s rázvorom osí 2 650 mm. K šesťvalcovému motoru B pribudol aj 2,9-litrový typ F. Karosárske verzie zahŕňali soft-top, pick-up, dvoj a štvordverový van, ako aj hasičské auto. Veľká časť produkcie druhej generácie Land Cruisera zabodovala na zahraničných trhoch, napríklad v Južnej Amerike.
Slávna štyridsiatka
Tretia generácia Land Cruisera, model 40, vstúpila na trh v auguste 1960 a vydržala až do roku 1984. Auto získalo uznanie ako extrémne odolný teréniak a preslávil značku Land Cruiser na celom svete.
Nový model bol postavený na tých istých rámoch s tromi variantmi rázvoru osí ako predchádzajúca generácia a v roku 1963 pribudol najdlhší rám s rázvorom osí 2 950 mm ako základ pre pick-up a nákladné vozidlá. Land Cruiser 40 zdedil po svojom predchodcovi aj typy karosérií, ale už v roku 1967 bol štvordverový van nahradený modelom kombi FJ55, ktorý bol počiatkom novej línie Station Wagon, dnes reprezentovanej Cruiserom 200 s motorom V8. K benzínovému motoru F pribudol v roku 1973 šesťvalcový diesel 3,6 l (typ H) a o rok neskôr nový dieselový motor označený B, ale nemal nič spoločné s benzínovým motorom z prvej Toyoty Jeep BJ.
Mnohé vozidlá Land Cruiser 40 dodnes využívajú na ťažkú prácu v odľahlých končinách sveta. Na opačnej strane zemegule sa zasa zreštaurované exempláre predávajú na aukciách zberateľov za veľké sumy.
Univerzálny Land Cruiser 70
V roku 1984 nahradil obľúbenú štyridsiatku nový pracant - model 70. V tom čase si automobily 4x4 získavali popularitu ako osobné autá, aj na pracovné využitie. Land Cruiser dostal moderný vzhľad, vodiči chválili komfortnú jazdu aj jazdné vlastnosti. Sedemdesiatka sa vyrába dodnes, preto nie je prekvapujúce, že za 35 rokov sa dočkala niekoľkých generácií a nespočetných verzií, vrátane podvozkov s piatimi dĺžkami rázvorov od 2 310 mm po 3 180 mm, využívaných v pick-upoch. Tento model sa stal východiskom pre novú líniu Light Duty, určenú pre ľudí, využívajúcich terénne Toyoty na výlety. Prvé exempláre J70 Light Duty vznikli už v roku 1985. Súčasným pokračovateľom tejto línie je model 150, ktorý vyrábajú aj pre európsky trh.
V Japonsku predaj modelu J70 skončil v roku 2004. Zvyšok sveta sa však s týmto nezvyčajne odolným autom nemienil rozlúčiť, preto Toyota nielen pokračovala v jeho predaji za hranicami, ale v roku 2007 uviedla na trh aj nový model s úplne novým dizajnom prednej časti, s integrovanými blatníkmi a s novým motorom V8. Pribudol štvordverový polodlhý model 76 a zanikol dvojdverový 73 so stredným rázvorom. V auguste 2012 sa v ponuke objavil po prvýkrát pick-up Land Cruiser s dvojitou kabínou.
V roku 2015 spustila Toyota výrobu aktualizovaného modelu Land Cruiser 70 v závode Salvador Caetano v Portugalsku. Automobily vyvážajú do Afriky, najmä do Maroka. Portugalské Land Cruisery poháňa motor s výkonom 231 koní a s päťstupňovou manuálnou prevodovkou.
LÍNIA STATION WAGON
Sedem rokov po premiére Land Cruisera 40 uviedla Toyota na trh nový model, založený na J40, ktorý spájal terénne schopnosti s priestrannou karosériou. Vozidlá z tejto línie sú charakteristické dlhou, uzavretou karosériou kombi (Station Wagon) a vysokou úrovňou komfortu a vybavenia.
Land Cruiser série 50
Land Cruiser FJ55 kombi debutoval v auguste 1967. Nová karoséria bola založená na platforme s rázvorom osí 2 700 mm a za hranicami Japonska sa predával ako osobné vozidlo. Základný motor bol benzínový typu F s objemom 3,9 litra a so šiestimi valcami. Kvôli splneniu emisných požiadaviek sa v roku 1975 v Japonsku objavil šesťvalcový, 4,2-litrový motor 2F s výkonom 135 k.
Nástupcami FJ55 sú Land Cruiser 60 – prvé luxusné terénne kombi, Land Cruiser 80 s permanentným pohonom všetkých kolies a napokon Land Cruiser 100 – prémiový terénny krížnik.
Víťaz Rely Dakar
Land Cruiser 200 nahradil stovku v septembri 2007. Nová konštrukcia na ráme s permanentným pohonom 4x4 bola ešte tuhšia, odolnejšia voči nárazom ako predchádzajúce generácie a interiér kabíny ešte luxusnejší.
Auto prešlo dvoma modernizáciami – v rokoch 2012 a 2015. Súčasnú dvestovku, v Európe známu ako Land Cruiser V8, poháňa vidlicový osemvalec so šesťstupňovou automatickou prevodovkou. Motor je dostatočne silný na to, aby mohutné auto zrýchlilo na 100 km/h za 8,6 sekundy, ale pre jeho fanúšikov je dôležitejší krútiaci moment 460 Nm a fantastické terénne vlastnosti. Ich potvrdením je prvé a druhé miesto, ktoré vozidlá Land Cruiser VDJ200 vybojovali v triede produkčných áut T2 na tohtoročnom Rely Dakar.
Vo výbave aktuálneho modelu je balík technológie aktívnej bezpečnosti Toyota Safety Sense, Bi-LED svetlá, štvorzónová klimatizácia, 10 airbagov, systém monitorovania mŕtveho uhla v spätných zrkadlách, systém riadenia trakcie a stabilizačný systém. Tento model zatiaľ nie je v Európe k dispozícii kvôli emisným normám.
LÍNIA LIGHT DUTY
Modely z línie Light Duty sú pomerne ľahké terénne autá na každý deň či relax a podobne ako Station Wagon boli vytvorené pre bežných zákazníkov. Teréniaky so sympatickým názvom Prado, ktorý sa milovníkom umenia spája s múzeom v Madride, majú viacero variantov vrátane rôznych typov karosérií a rázvorov. Je to ponuka pre ľudí, ktorí nejazdia často do terénu, ale na výlete do prírody nechcú riskovať, že uviaznu v blate alebo piesku, a zároveň očakávajú pohodlné a dobre vybavené auto. Tieto vozidlá sa líšia od modelov Heavy Duty prevodovkami a systémom zavesenia, pri ktorom sa namiesto listových pružín použili špirálové. Pod kapotou sa objavili aj menšie motory s nižšou spotrebou paliva.
Rekreačný Land Cruiser
V 80-tych rokoch sa Land Cruiser čoraz častejšie začal využívať na víkendové výlety, preto Toyota v roku 1985 uviedla novú verziu s väčším dôrazom na komfort a štýl. Vzorom pre nový Land Cruiser Wagon bola séria 70 s krátkou karosériou a dostal 2,4-litrový turbodiesel (2L-T) a pružinové zavesenie, ktoré zlepšilo jazdné vlastnosti. Interiér dostal dizajn osobného auta, zadné sedadlo bolo pohodlnejšie.
V roku 1990 bol názov Prado pridelený k línii Light Duty a pribudla päťdverová verzia s dlhým rázvorom osí a tromi radmi sedadiel. Trojdverová verzia dostala dva rady sedadiel pre 5 osôb. Novinkou bol aj pohon 4x4.
Ďalšími generáciami línie Light Duty bol Land Cruiser Prado 90 z roku 1996 a Land Cruiser Prado 120 z roku 2002. V septembri 2009 debutoval model 150, vybavený novými systémami Crawl Control, uľahčujúcimi jazdu vo veľmi náročnom teréne pri nízkej rýchlosti, ako aj Multi-terrain Select, ktorý automaticky prispôsobuje trakciu typu povrchu.
Pre Európanov
Aktuálna verzia Land Cruiser 150 debutovala v septembri 2017 na autosalóne vo Frankfurte. Vozidlo predávajú v Európe, Japonsku, Ázii a Austrálii. Na našom trhu ho poháňa 2,8-litrový motor zo série Global Diesel s výkonom 177 k. Auto spája luxusnú výbavu s tradičnou výdržou, spoľahlivosťou a terénnymi schopnosťami. Moderné systémy podporujú v teréne aj menej skúsených vodičov. Patrí medzi ne pomocný systém pre jazdu terénom, panoramatický monitor PVM so 4 kamerami, zobrazujúcimi obraz prostredia automobilu na obrazovke, kameru zobrazujúcu natočenie predných kolies, pomocný systém pre jazdu do kopca, pomocný systém pre jazdu z kopca, systém Crawl Control - automatický systém pre jazdu v teréne a aktívnu kontrolu trakcie.
Vďaka prispôsobeniu ponuky pre jednotlivé trhy a nespochybniteľnému prvenstvu terénnej Toyoty z hľadiska spoľahlivosti a životnosti je Land Cruiser dostupný v približne 170 krajinách a regiónoch a jeho ročný globálny predaj dosahuje 400 000 exemplárov. Na toto vozidlo sa spoliehajú športovci v rely, pracovníci baní, vojenské a záchranné zložky, farmári aj organizácie humanitárnej pomoci. Land Cruiser predstavuje aj domov a priepustku na slobodu pre mnohých cestovateľov, ktorí spoznávajú svet na štyroch kolesách terénnej Toyoty.
Na záver ešte pripájame starší test Land Cruiseru 150 (verzia pred druhým faceliftom, ktorý prišiel v roku 2017). Na videu hrá dôležitú úlohu aj predchodca - Land Cruiser BJ 42.