Výpočet automobiliek, ktoré chcú minimálne v Európe skončiť s predajom áut so spaľovacím motorom v horizonte 10 rokov je veľký. Niektoré zastavujú vývoj spaľovacích motorov úplne, iné si ešte tieto dvere nezatvárajú a počítajú s ich pokračovaním aspoň na niektorých trhoch.
Proti prúdu ide podľa počtu predaných vozidiel najväčšia automobilka na svete - Toyota. S príchodom elektromobilov sa neponáhľa, o čom svedčia aj štatistiky za rok 2023. Toyota predala v minulom roku vyše 11 miliónov vozidiel a len niečo vyše 100-tisíc resp. 0,926 % tvorili elektromobily.
Šéf japonskej automobilky, Akio Toyoda, prezradil počas tohtoročného autosalónu v Tokiu, že Toyota bude ďalej vyrábať spaľovacie motory. "Veľký projekt vývoja motorov" následne potvrdil aj 13. januára na stretnutí s 200 korporátnymi manažérmi a vedúcimi pracovníkmi. Toyota teraz zverejnila viacero vyjadrení a odpovedí svojho šéfa z tohto stretnutia.
Akio Toyoda
Po otázke ako vidí Akio Toyoda budúcnosť (v otázke bola spomenutá aj snaha Toyoty vyrábať všetko od elektrických po vodíkové autá) sa šéf japonskej automobilky zasmial a povedal, že na odpoveď potrebuje asi štyri hodiny.
Zdôraznil nutnosť viac ako jednej alternatívy a potrebu prispôsobiť sa na ceste k uhlíkovej neutralite každej krajine individuálne. "Na celom svete však žije miliarda ľudí bez prístupu k elektrine. Keďže Toyota dodáva autá do takýchto regiónov, presadzovanie BEV (batériových elektromobilov) ako jedinej možnosti by znamenalo, že nemôžeme zabezpečiť mobilitu pre všetkých," vysvetlil Toyoda.
Toyoda ďalej spomenul dôležitú úlohu hybridov za posledných 20 - 30 rokov, čo prispelo k tomu, že Japonsko je jediná rozvinutá krajina, ktorá znížila produkciu CO2 o 23 %, zároveň sa posťažoval, že média tento fakt nespomínajú, ale namiesto toho tvrdia, že Toyota zaostáva v elektromobilite.
"Dôležité nie je, či prejdeme na BEV alebo FCEV (vodíkové elektromobily). Naším nepriateľom je uhlík. To je dôvod, prečo by sme mali všetci práve teraz premýšľať o spôsoboch, ako znížiť CO2," dodal Toyoda.
Šéf japonského výrobcu nepochybuje o tom, že spaľovacie motory prežijú. Batériové elektromobily podľa Toyodu dosiahnu trhový podiel 30 %. Zvyšných 70 % pripadne na hybridy, vodíkové elektromobily a vodíkové spaľovacie motory. Zároveň dodal, že nemá pochybnosti o prežití motorových vozidiel. "O tom nebude rozhodovať regulácia alebo politická moc, ale zákazníci a trh," priblížil svoj pohľad Toyoda.
"Japonsko má svoj vlastný spôsob, ako robiť veci. Nemyslím si, že napodobňovanie Západu v každom ohľade je naozaj správna odpoveď. Ak budeme naďalej preferovaní trhom a zákazníkmi, budúcnosť bude určite iná," dodal Toyoda.