Autosuv.sk

Ostatné

Toyota pripravuje vodíkové motory pre sériové autá

Vďaka nasadeniu v pretekoch nielenže Toyota rýchlejšie zisťuje nedostatky vodíkových motorov, ale má aj lepšiu predstavu do akých typov áut sa hodia.
Toyota pripravuje vodíkové motory pre sériové autá

O Toyote Corolla, ktorá sa na štart vytrvalostných 24-hodinových pretekov postavila so spaľovacím motorom na vodík, sme už písali viackrát. Celý projekt je zaujímavý tým, že Japonci nemali ambíciu víťaziť v pretekoch, ale urýchliť vývoj nového takmer bezemisného riešenia. Aj preto sa na štart postavila Corolla s motorom s objemom 1,6 l z modelu Yaris GR. Sériový motor prešiel minimálnymi úpravami. Výzvou bolo umiestnenie vodíkových nádrží, ktoré v porovnaní s benzínovými zaberajú výrazne viac miesta. Aj preto musela Corolla tankovať častejšie ako konkurencia.

"Čelili sme mnohým problémom, ale vďaka veľkému úsiliu všetkých, sme dokončili preteky s vozidlom, ktoré bolo takmer v shakedown fáze (testovacia fáza pred pretekmi," komentoval preteky šéf Toyoty, Akio Toyoda.

Výhodou spaľovacieho motoru na vodík sú takmer nulové emisie CO2. Minimálne množstvo je vyprodukované akurát v momente, keď vozidlo spáli trochu motorového oleja. Na druhej strane vodíkový motor produkuje emisie NOx, takže v sériovej podobe bude potrebovať nejaký druh katalyzátora.

Spojenie vodíka a spaľovacieho motora má však z pohľadu Toyoty veľkú výhodu. Do spaľovacieho motora investovali počas histórie obrovské množstvo prostriedkov, priniesli množstvo vylepšení a teraz s nástupom bezemisných pohonov by to museli hodiť do koša. Vodík prináša novú šancu pre spaľovacie motory a môže byť jednou z alternatív.

"My, ako celý priemysel, sme pracovali na spaľovacích motoroch a zbierali vedomosti a technológie mnoho rokov. Takže stojí za pokus použiť technológiu spaľovacieho motora (na ceste) k uhlíkovej neutralite," vysvetlil pohľad Toyoty šéfinžinier projektu, Naoyuki Sakamoto. "Prostredníctvom informácií a skúseností z pretekov rozumieme, v ktorých typoch modelov a vozidiel, by sme mali použiť vodíkové motory," doplnil Sakamoto.

Ťažko predpokladať, že sa vodíkové spaľovacie motory stanú zo dňa na deň hlavným riešením bezemisnej dopravy. Ale pre fanúšikov spaľovacích motorov je to určite zaujímavá alternatíva.

Zdroj: Toyota a Autocar

Tagy

Pokračovať v čítaní