Predstavte si, že všetci vodiči majú reflexy a schopnosti profesionálnych pretekárov. Nie preto, aby jazdili rýchlo, ale aby dokázali bezpečne zvládnuť kritické situácie (ako napríklad čierny ľad v zákrute), ktoré občas na cestách nastanú.
Zdokonaliť všetkých šoférov prostredníctvom tréningu v praxi nie je možné. Toyota si dala za cieľ posunúť ich schopnosti na novú úroveň prostredníctvom techniky. Dosiahnuť to má prostredníctvom systémov potrebných pre autonómnu jazdu.
Dva prístupy k autonómnej jazde
Japonci totiž vyvíjajú autonómnu jazdu dvojakým spôsobom. Jeden má spraviť z posádky len pasažierov, čo je tradičná predstava o autonómnej jazde. Druhý prístup nie je o nahradení vodiča technikou, ale o zlepšení jeho schopností.
"V TRI (Toyota Research Institute) je naším cieľom využívať pokročilé technológie, ktoré rozširujú a zosilňujú ľudí, nie ich nahrádzajú," povedal Avinash Balachandran, senior manažér TRI Human Centric Driving Research.
Toyota argumentuje, že každý rok sa len v USA stane 40 000 fatálnych nehôd a vo svete až 1,35 milióna smrteľných nehôd. Zatiaľ čo k väčšine nehôd dochádza vo všedných situáciách, v niektorých extrémnych situáciách môže byť potrebné, aby vodiči vykonali manévre, ktoré ich vozidlo dostanú blízko a niekedy aj za hranice normálneho ovládania.
Driftuje okolo prekážok
Inými slovami povedané, niekedy je lepšie nebezpečnú situáciu riešiť kontrolovaným šmykom, napríklad pri náhlom úhybnom manévri na šmykľavom povrchu, ako tvrdým nárazom. Práve preto Toyota naučila svoje testovacie vozidlo autonómne driftovať pomedzi prekážky.
"Keď profesionáli čelia mokrej alebo klzkej vozovke, tak sa môžu rozhodnúť ‚driftovať‘ autom cez zákrutu, no väčšina z nás nie sú profesionálni vodiči," povedal Jonathan Goh, vedecký pracovník TRI. "To je dôvod, prečo TRI programuje vozidlá, ktoré dokážu identifikovať prekážky a autonómne driftovať okolo prekážok na uzavretej trati."
Počítač testovacej Toyoty Supra počas autonómneho driftu prepočíta novú trajektóriu jazdy 20-krát za sekundu. Ovláda pritom volant, plynový pedál, spojku, sekvenčnú prevodovku a samozrejme brzdy, pričom dokáže každé koleso pribrzdiť individuálne.