Autosuv.sk

Ostatné

Toyota vylepšila vodíkový motor, zvýšila dojazd a skrátila tankovanie

Pretekárska Corolla s vodíkovým motorom má vyšší výkon, dlhší dojazd a kratšie tankovanie.
Toyota vylepšila vodíkový motor, zvýšila dojazd a skrátila tankovanie

Prešiel už viac ako rok, odkedy sme informovali o pretekárskej Toyote Corolle so spaľovacím motorom na vodík. V prvých pretekoch sa vyskytlo niekoľko problémov a v rámci 24 hodinových pretekov strávila Corolla na trati len necelých 12 hodín.

Zvyšok zabrali opravy, kontroly bezpečnosti a až 4 hodiny trvalo tankovanie vodíka. Problémom pri tankovaní bolo jeho dlhé trvanie a zároveň nutnosť tankovať veľmi často. Za rok od prvých pretekov dokázala Toyota zvýšiť dojazd vozidla o 20 %, zároveň zvýšila výkon vodíkového motora o 20 %, krútiaci moment o 30 % a čas jedného tankovania skrátila na 1,5 minúty.

Kvapalný vodík a vodíková Corolla Cross

Ďalšou výzvou do budúcnosti je využitie kvapalného vodíka a nie plynného ako doteraz. Kvapalný vodík má vyššiu energetickú hustotu a pri jeho použití by sa mal dojazd priblížiť k vozidlám s tradičným palivom. Na pretekoch Fuji 24 Hours Race predvedie japonský výrobca koncept tankovacej stanice na kvapalný vodík a koncept modelu Corolla na kvapalný vodík. Tankovacia stanica na kvapalný vodík zároveň zaberie štvrtinu miesta v porovnaní s tradičnou vodíkovou stanicou.

Systém pre využitie kvapalného vodíka v automobiloch

Na pretekoch ukážu Japonci aj vodíkové testovacie vozidlo, postavené na základoch modelu Corolla Cross. O pohon sa stará rovnaký trojvalcový vodíkový turbo motor ako v pretekárskej Toyote Corolla, ktorý čerpá vodík z nádrží pochádzajúcich z modelu Mirrai. Nádrže sú uložené pod dlážkou.

Zelená výroba aj preprava

Toyota sa nezameriava len na samotný vodíkový motor a jeho schopnosti v praxi. Spolu s partnermi nezabúda ani na zelenú výrobu vodíka, napríklad z odpadového bioplynu, či výrobu pomocou energie zo solárnych elektrární.

Ďalšou časťou skladačky je zelená distribúcia vodíka. Na prepravu vodíka využíva Toyota ľahké nákladné vozidlá, ako inak, vodíkové. Nie však s vodíkovým motorom, ale s využitím technológie palivových článkov, kde sa vodík premieňa na elektrickú energiu, ktorú potom využíva elektromotor.

Za rok Toyota vylepšila nádrže na prepravu vodíka a kovové vymenila za ľahšie nádrže so živicovou vložkou. Tlak vodíka v nádrži potom mohol stúpnuť z 20 MPa na 45 MPa a množstvo prepraveného vodíka stúplo takmer štvornásobne z 15 na 56 kg.

Tagy

Pokračovať v čítaní