Autá na vodík sa nám spájajú hlavne s japonskou značkou Toyota a jej modelom Mirai. V palivových článkoch reaguje vodík s kyslíkom a výsledkom je produkcia elektrickej energie pre elektromotor, poháňajúci kolesá. Teraz prišla Toyota s úplne iným spôsobom využitia vodíka.
Vodík sa stane palivom pre klasický spaľovací motor. Japonci vyskúšajú toto riešenie v motošporte s cieľom urýchliť vývoj. Nový motor na vodík absolvuje svoju pretekársku premiéru v dňoch 21. až 23. mája na podujatí Fuji Super TEC 24 Hours Race v rámci série vytrvalostných pretekov Super Taikyu Series 2021.
Motor plánuje neskôr využiť aj v bežných autách a má prispieť k udržateľnej mobilite. Trojvalcový motor s objemom 1,6 l má upravené vstrekovanie. Emisie CO2 sú pri spaľovaní vodíka nulové, v malých množstvách sa môžu tvoriť akurát pri spálení oleja, čo je bežné aj v ostatných spaľovacích motoroch. Výhodou je rýchlejšie spaľovanie v porovnaní s benzínovými motormi, a tým aj lepšia reakcia na plyn.
Toyote sa novým motorom podarilo spojiť zdanlivo nespojiteľné - športový motor so zvukom, vibráciami a všetko, čo k tomu patrí spojila s takmer bezemisnou prevádzkou. Problémom pre motor môžu byť ešte emisie NOx, ale tie sa automobilkám darí znižovať prostredníctvom katalyzátorov s močovinou AdBlue. Toyota zatiaľ nezverejnila, kedy plánuje motor využiť v sériových autách.