Autosuv.sk

Ostatné

Toyota zdvojnásobí výkon aj životnosť vodíkových vozidiel

Sľubuje aj výrazné zlacnenie novej generácie vodíkového pohonu, ktorý sa objaví v sériových autách najskôr v roku 2027.
Toyota zdvojnásobí výkon aj životnosť vodíkových vozidiel

Japonská automobilka už pred pár dňami avizovala, že na podujatí H2 & FC EXPO v Tokiu predstaví novú v poradí tretiu generáciu vodíkového pohonu s využitím palivových článkov. Stalo sa tak včera, ale k podrobným informáciám sme sa nedostali.

Dôvodom zrejme je, že nová generácia vodíkového pohonu s palivovými článkami je stále vo vývoji a do sériovej výroby sa dostane až po roku 2026. Toyota si sľubuje od vylepšení významný krok vpred, zamerala sa pritom na všetky dôležité oblasti.

Jednou z nich je životnosť vodíkového systému, ktorá sa medzigeneračne zdvojnásobí a bude porovnateľná s naftovým spaľovacím motorom. Obzvlášť dôležité je to v prípade nákladných áut. Tak isto 1,2-násobne stúpne účinnosť systému a vďaka tomu sa dojazd vozidla zvýši o 20 % bez nutnosti zväčšiť vodíkové nádrže.

Súčasná vodíková Toyota Mirai má dojazd približne 650 km, čo je pomerne dosť, problém je skôr v nedostatku vodíkových staníc. Dvojnásobne by mal stúpnuť aj výkon vodíkového systému. Nemáme namysli priamo elektromotor, ten môže mať vyšší výkon ako samotný vodíkový systém, keďže malá batéria vo vozidle dokáže krátkodobo tento rozdiel kompenzovať.

Pre lepšiu predstavu, elektromotor Toyoty Mirai má výkon 136 kW, ale samotný vodíkový systém produkuje maximálny výkon 128 kW. Pri zvyčajne niekoľkosekundovej akcelerácii získava elektromotor dodatočnú energiu z batérie. Japonská automobilka sľubuje aj "výrazné zlacnenie" pohonu, vďaka inováciám v dizajne palivových článkov a vo výrobnom procese.

Nová generácia vodíkového pohonu je určená pre veľké stroje, ale aj pre osobné vozidlá. Toyota ho plánuje využiť na viacerých trhoch vrátane Európy. Na vodíkovom pohone spolupracuje aj s BMW, ktoré ho plánuje využiť vo svojom vozidle v roku 2028.

Na záver ešte informácia, ktorá priamo nesúvisí s príchodom tretej generácie vodíkového pohonu. Toyota v súčasnosti testuje malú flotilu nákladných vodíkových áut s dvojitým otvorom nádrže. Teoreticky to dokáže dvojnásobne zrýchliť tankovanie, problémom je zatiaľ malé množstvo vodíkových staníc s dvojitými palivovými dýzami. Tento problém sa týka najmä nákladných áut, keďže tankovanie modelu Mirai je záležitosť troch až piatich minút.

Obrázky

Tagy

Pokračovať v čítaní