Toyota zdokonaľuje hybridné technológie už takmer 30 rokov. Takéto autá priniesli japonskému koncernu sériu úspechov aj vo vytrvalostných pretekoch na úrovni majstrovstiev sveta, vrátane štyroch víťazstiev v rade v prestížnych pretekoch v Le Mans. Skúsenosti z výroby hybridných modelov sa teraz využívajú aj pri výrobe elektromobilov – bZ4x, prvé elektrické SUV od Toyoty. Japonský gigant sa ale nemieni obmedziť len na elektromobily.
Toyota tvrdí, že budúcnosť automobilového priemyslu sa neobmedzuje len na autá poháňané batériami. Koncern preto už roky vyvíja technológiu vodíkových palivových článkov a ukážkou možností tohto pohonu je už druhá generácia modelu Mirai.
Japonská automobilka hľadá aj možnosť ďalšieho využitia spaľovacích motorov. V roku 2021 bola v rámci pretekov série Super Taikyu testovaná Corolla Sport s motorom z modelu GR Yaris, ktorý bol prispôsobený na používanie vodíka ako paliva. Auto absolvovalo všetky preteky, v ktorých štartovalo. Medzi štartmi inžinieri pracovali na zlepšení jeho výkonu a urýchlení procesu tankovania. Testovanie v pretekárskom svete bude pokračovať aj tento rok a vieru Toyoty v tento typ pohonu demonštruje aj koncept GR Yaris s vodíkovým pohonom, predstavený začiatkom decembra v uplynulom roku.
Experimentálny model na ekopalivo
V japonskej sérii Super Taikyu predstaví Toyota ešte jeden koncepčný model, ktorý bude využívať spaľovací motor poháňaný ekologickým palivom. Špeciálne pripravený GR86, ktorý vyštartuje v tejto sérii, bude poháňať syntetické palivo z biomasy. Konkrétny typ paliva ešte nebol vybraný, pretože stále prebiehajú testy adekvátnych látok.
Toyota GR86 poháňaná syntetickým palivom bude štartovať vo farbách tímu ORC ROOKIE Racing, ktorý pripravuje aj vodíkovú Corollu Sport. Základom bude auto, ktoré bude debutovať na európskych cestách v roku 2022.
Toyota GR86 je tretie globálne auto zo športového radu GR japonského výrobcu, vyvinuté v spolupráci s inžiniermi Toyota Gazoo Racing. GR86 je nástupcom dnes už ikonického modelu GT86, ktorý do ponuky japonského koncernu vdýchol viac športového ducha. Motor typu boxer uložený vpredu, pohon zadných kolies a analógový zážitok z jazdy – to je podstata toho, čím je nový model. Toyota GR86 má v sériovej verzii výkonnejší motor (234 k) a vyšší krútiaci moment (250 Nm), rýchlejšie akceleruje a k zlepšeniu charakteristiky podvozku prispelo zvýšenie tuhosti karosérie, zníženie hmotnosti. auta a zníženie ťažiska.
Jazdiť bude aj prezident
Rovnako ako jej predchodca - model GT86, má aj Toyota GR86 všetky predpoklady na to, aby sa stala základom dostupného automobilu pre motoristický šport. Veľkú dôveru v úspech projektu potvrdzuje aj zloženie tímu.
Akio Toyoda
Počas dlhých hodín pretekov sa za volantom vystriedajú Masahiro Sasaki, Hiroaki Ishiura, Yasuhiro Ogura a Morizo. Tým posledným nie je nikto iný ako Akio Toyoda, prezident Toyota Motor Corporation, ktorý štartuje na pretekoch pod týmto pseudonymom. V roku 2021 Morizo pretekal na vodíkovej Corolle Sport.