Autosuv.sk

Ostatné

Umelá inteligencia: Pozrite si, ako vidí svet autonómny automobil

Samostatne jazdiace autá sú fenoménom dneška, no realitou zajtrajška. Americká spoločnosť zverejnila, ako to vyzerá v "hlave" autonómneho vozidla.
Umelá inteligencia: Pozrite si, ako vidí svet autonómny automobil

Kým uvidíme na cestách prvé úplne autonómne vozidlá, ubehne ešte niekoľko rokov. Možno aj desiatky. Podľa prieskumu z minulého roka je zatiaľ väčšina ľudí voči novému spôsobu prepravy skeptická. Hlavne preto, lebo veria živým ľuďom viac ako strojom. Podobný názor však zdieľajú aj niektoré automobilky, napríklad BMW. Tam zas vidia problém pri krízovom rozhodovaní, ak by si auto muselo vybrať, koho usmrtí. Spoločnosť Drive.ai popisuje bližšie, čo sa deje v "mozgu" autonómneho vozidla.

Hneď prvým faktom je, že stroje sú schopné vyhodnotiť viac faktorov ako ľudia. Dôvod je hlavne ten, že počítače môžu mať viac vstupov. Preto sú dnes bežné rôzne kamery, lidary, radary a ďalšie senzory umiestnené z každej strany vozidla. Tie používajú spoločnosti vyvíjajúce umelú intelignciu na získavanie informácií o okolí. Náročnejšie je však potom tieto údaje včasne a hlavne správne vyhodnotiť a vykonať na ich základe rozhodnutie. Tu to už začína byť trochu alchýmia a zároveň know how jednotlivej spoločnosti, ktoré ostane utajené. Už len sledovanie "zmyslov" vozidla je však fascinujúce.

zdroj: Drive.ai

Prvá vizualizácia zobrazuje On-Board analýzu priestoru, teda vizualizáciu toho, čo počítač spracováva priamo počas jazdy. Ľudia tak lepšie pochopia, aké údaje vlastne vozidlo berie do úvahy pri rozhodovaní o tom, aký úkon s vozidlom spraví. Či zabočí alebo ostane v rovnom prúde, či zabrzdí alebo naopak zrýchli. Každá hodina jazdy autonómneho vozidla sa dá prirovnať 800 hodinám jazdy človeka. Tento údaj sa týka množstva zozbieraných dát a času, ktorý by potreboval človek na analýzu získaných informácií.

Po dokončení jazdy však ešte nie je úplný koniec. Údaje sú ukladané a analyzované aj keď je už auto v garáži. Nie všetky dáta sa totiž dostali do on-board analýzy. Z tých zvyšných vytvárajú počítače a inžinieri vo vývojových strediskách mapy a plány, ktoré pomôžu autám v budúcnosti rozhodnúť sa ešte lepšie a ešte rýchlejšie. Ide o takzvaný point cloud, teda oblak z bodiek. Systém funguje na princípe lidarov, teda laserových radarov, ktoré okolo seba vysielajú lúče a na základe dĺžky lúča vedia odhadnúť vzdialenosť k najbližšiemu pevnému bodu. Tá sa potom zakreslí a z jednotlivých bodiek vznikajú celé ulice, neskôr štvrte a mestá.

zdroj: Drive.ai via Youtube

Vyzerá to takmer ako mapa z počítačovej hry. Tieto údaje majú neskutočnú hodnotu pre ďalšie fungovanie autonómnych vozidiel a spravia ich ešte bezpečnejšími. Auto bude ďaleko dopredu vedieť, ako vyzerá okolie, do ktorého mieri.

Trojtozmerné modely ulíc a ciest sa však nehodia len spoločnostiam samotným. Určite sa stanú významným exportným artiklom pre plánovanie, ale napríklad aj pre rôznych producentov počítačových hier a AR programov.

zdroj: medium.com

Tagy

Pokračovať v čítaní