O americkom startupe Rivian ste pravdepodobne ešte nepočuli. Bez ohľadu na to, že nie je príliš známy, jeho ambície sú veľké. Ide o spoločnosť založenú v roku 2009 v michiganskom Plymouthe. Jej víziou je urobiť prevrat na poli elektromobility. Zatiaľ, čo Tesla sa zameriava na osobné automobily predovšetkým na cesty, Rivian cieli na trh s pickupmi a veľkými vozidlami určenými čiastočne aj do terénu.
Ich vozidlá boli predstavené iba pred niekoľkými dňami na autosalóne v Los Angeles a pritiahli mnohých návštevníkov. Ide totiž o model obrieho pickupu a model SUV, ktoré sú schopné zrýchliť z 0 na 100 km/h za tri sekundy. Vďaka elektrine sa nám tak pod zrakmi všetkých fanúšikov motorizmu rodí nová kategória elektrických obéznych superšportov. Teda ak by bola akcelerácia jediným faktorom definujúcim tieto drahé a fascinujúce športové autá.
Prvé elektrické zážitkové autá sveta. Presne tak hovorí firma o svojich dvoch modeloch R1T (ako Truck) a R1S (ako SUV). Výnimočnosťou týchto áut je, podobne ako pri Tesle, ich absolútna jedinečnosť. Myslíme pod tým to, že automobilka si všetky základné prvky vozidiel vyvinula sama. Autá postavila na takzvanej skateboard platforme, ktorá umožňuje uloženie batérií, motorov a bŕzd tak, aby nijakým spôsobom neobmedzovali rozloženie priestoru pre pasažierov. Vďaka nízkemu uloženiu batérií bude mať auto aj veľmi dobre nastavené ťažisko, čo bude iste pozitívne vplývať na jeho jazdné vlastnosti.
Čísla hovoria za všetko. Auto je poháňané sústavou štyroch motorov, z ktorých každý má výkon 147 kW. Fascinácia však stále nekončí. Automobilka tvrdí, že krútiaci moment oboch áut bude až 14 000 Nm. Áno, tak to stojí v oficiálnej tlačovej správe Rivianu. Je to teda až o 4000 Nm viac ako bude ponúkať nový Tesla Roadster s výkonom takmer 750 kW. Vďaka týmto špecifikáciám a vektorovateľnému nastaveniu krútiaceho momentu elektromotorov dokáže charakter svojho správania prispôsobiť buď na šprinty (0-100 za 3 sekundy) alebo na prácu. Auto utiahne neuveriteľných 5 ton. No a dojazd? V pohode aj nad 600 km.
Papierovo ide takmer o malé zázraky. Keď si uvedomíme, že obe autá vážia nenaložené nad 2,6 tony, ide o naozaj silný atak na všetkých ľudí uznávajúcich fosílne palivá. Rivian sa nás snaží presvedčiť, podobne ako Tesla pri osobných autách, že práve elektrina je správnou voľbou v segmente tých "pracovnejších" vozidiel. Minimálne na papieri sa im to podarilo.