Sezóna prezúvania je v plnom prúde. Väčšina vodičov sa na zimnú sezónu pripravuje v predstihu a vymieňa svoje letné gumy za zimné už teraz. Podľa odporúčaní by sa malo prezúvať vtedy, keď teplota dlhšie dosahuje úroveň 7 stupňov Celzia. Na počasie sa však nedá spoľahnúť a napriek teplej vlne, ktorá nás chytila tento týždeň, sme už v niektorých zákutiach Slovenska zachytili aj sneh. Nemecký ADAC sa rozhodol otestovať, ako vplýva šírka pneumatiky na jazdné vlastnosti vozidla.
Aby boli výsledky objektívne, obúval klub vždy rovnaké pneumatiky, iba iné rozmery. Išlo o Dunlop Winter Sport 5 s rozmermi od 195 do 225 milimetrov. Tri centimetre na prvý pohľad nevyzerajú ako veľké číslo. Testy však ukazujú relatívne veľké rozdiely v správaní auta. Paradoxne v prospech užších, a teda lacnejších pneumatík.
V teste sa zohľadňovali situácie ako rozjazd, jazda do zákruty, náchylnosť na šmyk a aquaplanning. V každom aspekte zvíťazili užšie kolesá. Problém tých širokých je v rozdielnosti terénu. Zatiaľ, čo na pevnom asfalte pomáhajú držať stopu, v mokrých a snehových podmienkach je dôležitejšie mať čo najväčší tlak. Rovnaká váha rozložená na menšiu plochu pneumatiky takpovediac prilepuje auto k ceste lepšie. A predsa nie úplne.
Automobilový klub ADAC okrem bežného testu ovládateľnosti podrobil pneumatiky aj aquaplanningovému testu. V ňom nechal auto vletieť do 7 milimetrov hlbokého bazéna s vodou. Výskumníci merali, v akej rýchlosti stratia pneumatiky priľnavosť a auto sa dostane do šmyku. Zatiaľ, čo široké pneumatiky strácali priľnavosť už pri 70 km/h, tie úzke pokorila až rýchlosť 80 km/h.
Lepší handling a manévrovateľnosť úzkych pneumatík však nie je iba vecou bezpečnosti. V druhom rade pomáha aj k zvýšeniu komfortu jazdy a úspore vašej peňaženky. Rozdiel medzi najužšou a najširšou pneumatikou môže byť aj 80 eur.