Autosuv.sk

Ostatné

V testoch asistenčných systémov excelovalo BMW iX3

Úlohou asistenčných systémov je znížiť riziko nehody, hodnotená je však aj spolupráca s vodičom.
V testoch asistenčných systémov excelovalo BMW iX3

Asistenčné systémy sú dnes bežnou súčasťou nových modelov. Ich správanie v kritických situáciách hodnotí v rámci crash testov organizácia Euro NCAP. Okrem toho začala testovať asistenčné systémy v sérii samostatných testov, v ktorých sa sústreďuje na ich fungovanie na diaľnici.

Zameriava sa pritom na adaptívny tempomat a udržiavanie vozidla v strede jazdného pruhu. Výsledkom je percentuálne hodnotenie v dvoch kategóriách "Assistance Competence" a "Safety Backup". Prvá kategória sleduje výkon adaptívneho tempomatu, automatické prispôsobovanie rýchlosti okoliu a pomoc s natáčaním volantu. Nemenej dôležitou súčasťou hodnotenia je zapájanie šoféra do riadenia. Euro NCAP tak sleduje a hodnotí spoluprácu medzi strojom a človekom. Šofér zároveň musí mať informácie o funkčnosti systému a rovnako musí byť jeho bdelosť autom monitorovaná.

Assistance Competence

V kategórii "Assistance Competence" vyšlo z prvej série testov siedmich áut najlepšie elektrické BMW iX3, na ktorého príklade podrobnejšie vysvetlíme spôsob testovania áut. V teste spolupráce medzi asistenčnými systémami a človekom dovolilo šoférovi obísť prekážku vo svojom pruhu a po jeho zásahu ostali "asistenti" naďalej aktívni. Elektrické SUV prispôsobilo rýchlosť dopravnému značeniu, zákrutám, kruhovým objazdom aj križovatkám a získalo 21,5 z možných 25 bodov.

Adaptívny tempomat musí zareagovať na pomalšie vozidlo vpredu, na brzdiace vozidlo vpredu, na stojace vozidlo vpredu, a aj na náhle skríženie cesty vozidlom z vedľajšieho pruhu. Za adaptívny tempomat dostalo BMW 34,8 z možných 40 bodov.

Podpora pri natáčaní volantu hodnotí schopnosť vozidla prejsť normovaným "esíčkom" pri rôznych rýchlostiach bez nutnosti zásahu zo strany vodiča. BMW túto úlohu zvládlo bez problémov pri rýchlostiach 80 a 100 km/h. Zaváhanie pri rýchlosti 120 km/h a chýbajúci asistent pre zmenu jazdného pruhu znamenal zisk 27,5 z celkovo 35 bodov.

Safety Backup

V rámci tejto kategórie sa sledujú napríklad reakcie vozidla na znečistenie, či iné blokovanie kamier a radarov. V tomto bolo BMW iX3 bezchybné a vozidlo na problém upozornilo vodiča včas, čo sa prejavilo ziskom 25 z 25 bodov. Päť bodov z 25 možných stratil elektromobil pri hodnotení času reakcie vozidla na nečinnosť šoféra.

V tejto kategórii sa hodnotí aj schopnosť zabránenia nehode, keď šofér nezareaguje. Skúmajú sa rovnaké scenáre, ako boli popísané v kategórii adaptívny tempomat vyššie (41,3 z 50 bodov).

BMW iX3 bolo zo siedmich testovaných áut najlepšie v oboch hlavných kategóriách "Assistance Competence" a "Safety Backup". Ide o očakávaný výsledok, keďže bolo testované aj v konkurencii lacnejších áut, ktorých asistenčné systémy sú menej vyspelé. Aj keď elektrická verzia iX3 je blízkym súrodencom modelu X3 so spaľovacím motorom, výsledky testov sú platné len pre elektromobil s novou sériou senzorov. Hodnotenie sa u viacerých modelov môže v priebehu času meniť, keďže výrobcovia majú možnosť na diaľku vylepšovať softvér asistenčných systémov.

Model 

Assistance Competence

Safety Backup Celkové hodnotenie
BMW iX3 83% 86% Veľmi dobré
Cupra Formentor 70% 74% Dobré
Ford Mustang Mach E 69% 83% Dobré
Hyundai Ioniq 5 77% 50% Priemerné
Polestar 2 50% 85% Priemerné
Opel Mokka-e 57% 44% Základné
Toyota Yaris 56% 53% Základné

                             
 

Obrázky

Tagy

Pokračovať v čítaní