Autosuv.sk

Ostatné

Veterány: Na Brno Revival 2017 sa stretli raritné Škody,aj pretekárske Bugatti

Pretekárske špeciály sa po 50 rokoch vrátili na brněnské výstaviště. Nechýbali raritné Škody, Tatry, Formule F3 a pretekárske Bugatti.
Veterány: Na Brno Revival 2017 sa stretli raritné Škody,aj pretekárske Bugatti

Pretekárske špeciály sa po 50 rokoch vrátili na brněnské výstaviště.

Brněnské výstaviště.
Marián Bazala

Na trati dlhej 1400 metrov sa predstavilo skoro 200 historických formulí, cestovných pretekárskych automobilov, motocyklov a sajdkárov. A veru, bolo sa na čo pozerať. Pražské a Brnenské technické múzeum vytiahli svoje exponáty, z Mladej Boleslavi prišla aj Škodovka. Tá si doniesla z múzea úžasné a vzácne stroje. Škodu 130 LR po Johny Hauglandovi....

Škodu 130 LR
Marián Bazala

....originálne okruhové Škody 130 RS....

Škody 130 RS2b
Marián Bazala

....a hlavne raritný spider Škoda 1100 s motorom OHC z roku 1957.

Škoda 1100 motor
Marián Bazala

O tomto stroji som veľa čítal a mohol nad ním len slintať v ich firemnom múzeu.

Škoda 1100 z roku 1957
Marián Bazala

Teraz tento vzácny exponát- červená placka ožila, zaburácala a jazdila po trati. Chvályhodný čin od mladoboleslavských. A kto jazdil na 130-kach? No predsa továrenský jazdec, Břetislav Enge starší, majster Európy. Čo chcete viac? A to je len predkrm.

Bretislav Enge
Marián Bazala

Po trati jazdili aj pretekárske Bugatti.

Bugatti
Marián Bazala

Vidieť dvoch bláznov z Rakúska, ako tiahlu zatáčku jazdia bok po boku a šmykom, to až zamrazilo. 

Bugatti
Marián Bazala

Bugattky sú vzácne a veru šestica jazdcov na devädesiatročných bugattkách dobre vyhnala sadze z výfukov. Chlpy na tele sa mi  postavili, keď vedľa mňa preleteli dva monoposty Tatra T607/2.

Monoposty Tatra T607/2
Marián Bazala

Tieto stroje boli postavené v roku 1953 podľa predpisov vtedajšej formule 1. Z týchto unikátov sa zachovali 3 ks. Usporiadateľom sa podarilo dostať na trať dva stroje a to bola "pecka".

Monoposty Tatra T607/2
Marián Bazala

Hukot osemvalcového motora Tatra bez tlmiča skoro zhodil strechy z pavilónov.

Monoposty Tatra T607/2
Marián Bazala

Starý "pardálové" za volantmi sa neulievali a jazdili ako za mladých čias. Jednu Tatru sedlal kamarát, Milan Zetek z Kladna. On má doma aj Škoda buginu. Čistý blázon so zamastenými rukami. Bežne jazdi na Škode Favorit a v dielni má skvosty za 300 000€.

Milan Zetek
Marián Bazala

Nikdy som nevidel  jazdiť viac Formulí F3 z rokov 1964-1965 a tu sa okolo krásnych dobových budov na výstavišti zrazu vyrojilo na trať skoro 10 strojov.

Formule F3 z rokov 1964-1965
Marián Bazala

Síce mechanici mali problém natlačiť starších a hlavne viac kilových jazdcov do úzkych kokpitov, ale nakoniec ich tam nejako nasypali.

11
Marián Bazala

V nepohodlnej ležiacej polohe vyrazili na trať. Tu sa im zatmelo pred očami, pridali plyn a vrátili sa do mladosti, Formule F3 mali poväčšine motor Wartburg, vyladený na maximum.

Formula F3
Marián Bazala

Boli to stroje, doma stavané. Niektoré boli prekrásne detailne vypracované.

Formula F3
Marián Bazala

Bola to zlatá doba československého motoristického športu. Tieto stroje jazdili niekoľko milimetrov nad traťou, niekedy až leteli.

Formula F3

Marián Bazala

Ich vysoko vytočené motory jačali inak ako osemvalcové Tatry, ale zážitok to bol fantastický. A komu to nestačilo, mohol si počkať na cestovné pretekárske stroje, ktoré vyrazili na trať. Tým kraľovali Alfy Romeo GTA Junior.

Alfa Romeo GTA Junior
Marián Bazala

Niekedy odpadol výfuk, ale nevadí, ide sa ďalej.

Výfuk
Marián Bazala

Nepíšem nič, len som "slintal". Akoby som videl Mariána Rajnohu pred 30 rokmi... Škodovky mali samostatnú jazdu.

Škody
Marián Bazala

Škody 130 mali krásny zvuk.

Škoda
Marián Bazala

Originálnemu relyovému špeciálu po Johny Hauglandovi síce lepšie sedí šotolina, ale vzácny stroj nepohrdol ani brnenským asfaltom a veru ho papal pekne rýchlo.

Rely špeciál po Johny Hauglandovi
Marián Bazala

A zrazu z depa vyrazil na trať jeden zo zlatých klincov programu Škoda spider 1100.

Škoda spider 1100
Marián Bazala

Text z knižky Premiery už poznám naspamäť a "včul" toto vrcholné dielo motorárov z Boleslavi ožilo a vyrazilo na trať. Myslel som podľa fotiek, že stroj je väčší, ale to je len také malé rýchle "prdítko". Zadnú nápravu to má "šmajdavku", klasika starých škodoviek,  niekedy to bolo divné.

Škoda spider 1100
Marián Bazala

Po zahriatí motora jazdec prišliapol na plyn a začal prízemný let ako pred 50 rokmi. Toto sa Boleslavákom a Brňákom podarilo. Autá máme za nami a teraz vyrazili starí "pardálové" na motorkách a sajdkách. Tí to zobrali pekne od podlahy. Slovensko zastupoval náš najúspešnejší pretekár, Peter Baláž, zaľahol za riaditka 70-ročnej Jawičky Špecial 175. Pričupil sa ako Judy a lietal a lietal, naháňal jazdcov na silnejších strojoch.

Jawa Špecial 175
Marián Bazala

"Když umíš, tak umíš". Na druhú jazdu vytiahol svoju Jawu 250, s ktorou štartoval na Majstrovstvách sveta. To boli teda strely.

Jawa 250
Marián Bazala

Nielen Peter, ale aj všetci ostatní jazdili, ako by to bol ich posledný pretek.

22a
Marián Bazala

Karel Kupka, usporiadateľ, ktorý je za všetkým na Revivale, dokonca v niektorých momentoch jazdil s Rudge Ulster z roku 1934 po dlažobných kockách na zadnom kolese.

Rudge Ulster
Marián Bazala

Tam, kde dlaždičky končili, chytali všetci kŕč do pravej ruky, ako pridávali na rovinke plný plyn. Už som myslel, že šialencom je koniec, ale nie, to vyšli na trať sajdkári.

sidecari
Marián Bazala

Tieto stroje sú ťažko ovládateľné. Jazdci sa držali riaditiek, na rozdiel od spolujazdcov, ktorí predvádzali riadnu gymnastiku, aby vyvažovali silné stroje.

sidecari
Marián Bazala

Na dlaždičkách nie aby ubrali, neubrali a vytrhávali kocky z dlažby. Tomu sa hovorí fanatici. Hlavne tri dvojice na Yamahách sa odtrhli a jazdili, ako by bojovali o titul majstra sveta!!

zdroj: Marián Bazala
sidecari
Marián Bazala

A bol koniec  rozprávky. Táto akcia sa Brniakom  podarila. Dobová architektúra brnenského výstaviska a k tomu staré, rýchle a hlučné stroje!!

Bombová akcia. Lepšia voľba ako brnenský Masarykov okruh. Už sa teším o rok, čo nového pre nás Kupka a kol. pripravia. Dúfam, že na štart sa postaví viac Slovákov. Musím vyprovokovať Mariána Rajnohu, aby svoju novú Alfu Romeo GTA Junior trochu prevetral na krásnej akcii.

Marián Bazala

Tagy

Pokračovať v čítaní