Pretekárske špeciály sa po 50 rokoch vrátili na brněnské výstaviště.
Na trati dlhej 1400 metrov sa predstavilo skoro 200 historických formulí, cestovných pretekárskych automobilov, motocyklov a sajdkárov. A veru, bolo sa na čo pozerať. Pražské a Brnenské technické múzeum vytiahli svoje exponáty, z Mladej Boleslavi prišla aj Škodovka. Tá si doniesla z múzea úžasné a vzácne stroje. Škodu 130 LR po Johny Hauglandovi....
....originálne okruhové Škody 130 RS....
....a hlavne raritný spider Škoda 1100 s motorom OHC z roku 1957.
O tomto stroji som veľa čítal a mohol nad ním len slintať v ich firemnom múzeu.
Teraz tento vzácny exponát- červená placka ožila, zaburácala a jazdila po trati. Chvályhodný čin od mladoboleslavských. A kto jazdil na 130-kach? No predsa továrenský jazdec, Břetislav Enge starší, majster Európy. Čo chcete viac? A to je len predkrm.
Po trati jazdili aj pretekárske Bugatti.
Vidieť dvoch bláznov z Rakúska, ako tiahlu zatáčku jazdia bok po boku a šmykom, to až zamrazilo.
Bugattky sú vzácne a veru šestica jazdcov na devädesiatročných bugattkách dobre vyhnala sadze z výfukov. Chlpy na tele sa mi postavili, keď vedľa mňa preleteli dva monoposty Tatra T607/2.
Tieto stroje boli postavené v roku 1953 podľa predpisov vtedajšej formule 1. Z týchto unikátov sa zachovali 3 ks. Usporiadateľom sa podarilo dostať na trať dva stroje a to bola "pecka".
Hukot osemvalcového motora Tatra bez tlmiča skoro zhodil strechy z pavilónov.
Starý "pardálové" za volantmi sa neulievali a jazdili ako za mladých čias. Jednu Tatru sedlal kamarát, Milan Zetek z Kladna. On má doma aj Škoda buginu. Čistý blázon so zamastenými rukami. Bežne jazdi na Škode Favorit a v dielni má skvosty za 300 000€.
Nikdy som nevidel jazdiť viac Formulí F3 z rokov 1964-1965 a tu sa okolo krásnych dobových budov na výstavišti zrazu vyrojilo na trať skoro 10 strojov.
Síce mechanici mali problém natlačiť starších a hlavne viac kilových jazdcov do úzkych kokpitov, ale nakoniec ich tam nejako nasypali.
V nepohodlnej ležiacej polohe vyrazili na trať. Tu sa im zatmelo pred očami, pridali plyn a vrátili sa do mladosti, Formule F3 mali poväčšine motor Wartburg, vyladený na maximum.
Boli to stroje, doma stavané. Niektoré boli prekrásne detailne vypracované.
Bola to zlatá doba československého motoristického športu. Tieto stroje jazdili niekoľko milimetrov nad traťou, niekedy až leteli.
Marián Bazala
Ich vysoko vytočené motory jačali inak ako osemvalcové Tatry, ale zážitok to bol fantastický. A komu to nestačilo, mohol si počkať na cestovné pretekárske stroje, ktoré vyrazili na trať. Tým kraľovali Alfy Romeo GTA Junior.
Niekedy odpadol výfuk, ale nevadí, ide sa ďalej.
Nepíšem nič, len som "slintal". Akoby som videl Mariána Rajnohu pred 30 rokmi... Škodovky mali samostatnú jazdu.
Škody 130 mali krásny zvuk.
Originálnemu relyovému špeciálu po Johny Hauglandovi síce lepšie sedí šotolina, ale vzácny stroj nepohrdol ani brnenským asfaltom a veru ho papal pekne rýchlo.
A zrazu z depa vyrazil na trať jeden zo zlatých klincov programu Škoda spider 1100.
Text z knižky Premiery už poznám naspamäť a "včul" toto vrcholné dielo motorárov z Boleslavi ožilo a vyrazilo na trať. Myslel som podľa fotiek, že stroj je väčší, ale to je len také malé rýchle "prdítko". Zadnú nápravu to má "šmajdavku", klasika starých škodoviek, niekedy to bolo divné.
Po zahriatí motora jazdec prišliapol na plyn a začal prízemný let ako pred 50 rokmi. Toto sa Boleslavákom a Brňákom podarilo. Autá máme za nami a teraz vyrazili starí "pardálové" na motorkách a sajdkách. Tí to zobrali pekne od podlahy. Slovensko zastupoval náš najúspešnejší pretekár, Peter Baláž, zaľahol za riaditka 70-ročnej Jawičky Špecial 175. Pričupil sa ako Judy a lietal a lietal, naháňal jazdcov na silnejších strojoch.
"Když umíš, tak umíš". Na druhú jazdu vytiahol svoju Jawu 250, s ktorou štartoval na Majstrovstvách sveta. To boli teda strely.
Nielen Peter, ale aj všetci ostatní jazdili, ako by to bol ich posledný pretek.
Karel Kupka, usporiadateľ, ktorý je za všetkým na Revivale, dokonca v niektorých momentoch jazdil s Rudge Ulster z roku 1934 po dlažobných kockách na zadnom kolese.
Tam, kde dlaždičky končili, chytali všetci kŕč do pravej ruky, ako pridávali na rovinke plný plyn. Už som myslel, že šialencom je koniec, ale nie, to vyšli na trať sajdkári.
Tieto stroje sú ťažko ovládateľné. Jazdci sa držali riaditiek, na rozdiel od spolujazdcov, ktorí predvádzali riadnu gymnastiku, aby vyvažovali silné stroje.
Na dlaždičkách nie aby ubrali, neubrali a vytrhávali kocky z dlažby. Tomu sa hovorí fanatici. Hlavne tri dvojice na Yamahách sa odtrhli a jazdili, ako by bojovali o titul majstra sveta!!
A bol koniec rozprávky. Táto akcia sa Brniakom podarila. Dobová architektúra brnenského výstaviska a k tomu staré, rýchle a hlučné stroje!!
Bombová akcia. Lepšia voľba ako brnenský Masarykov okruh. Už sa teším o rok, čo nového pre nás Kupka a kol. pripravia. Dúfam, že na štart sa postaví viac Slovákov. Musím vyprovokovať Mariána Rajnohu, aby svoju novú Alfu Romeo GTA Junior trochu prevetral na krásnej akcii.
Marián Bazala