O budúcnosti vodíkových riešení v automobilovom priemysle sa často vedú diskusie. Prehliadnuť by sme pritom nemali názor globálnej petrochemickej spoločnosti Ineos, ktorá je zároveň najväčším operátorom elektrolýzy v Európe. "Veríme, že vodík je palivom budúcnosti a Ineos je odhodlaný prevziať vedúcu úlohu pri jeho vývoji," vyhlásil Sir Jim Ratcliffe, zakladateľ a šéf spoločnosti.
Ineos zníži vlastné emisie
Pre lepšiu predstavu o spoločnosti Ineos treba povedať, že momentálne produkuje asi 400 000 ton "nízkouhlíkového" vodíka ročne. Týmto množstvom možno podľa spoločnosti nahradiť asi 2 miliardy litrov nafty. V najbližších rokoch plánuje Ineos investovať do vodíka 2 miliardy eur. Prvá časť investície bude smerovaná do Nórska, kde postaví 20 MW elektrolyzér na výrobu čistého vodíka z vody. Využije pri tom zelenú elektrinu z Nórska. Okrem pokrytia dopytu po vodíku v nórskej doprave, tým Ineos zníži svoje emisie CO2 o 22 000 ton ročne.
V ďalšom kroku postaví v nemeckom Kolíne nad Rýnom až 100 MW elektrolyzér na výrobu vodíka. Vo výsledku to má prinesť zníženie emisií o viac ako 120 000 ton ročne. Vodík použije na výrobu "zeleného" amoniaku a otvorí to dvere výroby E-palív v priemyselnom meradle. Neskôr sú na rade investície v Belgicku, Francúzsku a Británii.
Vodíkový Genadier 4x4
V očiach verejnosti by viac ako priemyselná výroba mohlo vodík propagovať nové vodíkové auto. Vďaka partnerstvu s Hyundai Motor Company, podpísanému v novembri 2020 vyvíja Ineos svoj vlastný vodíkový automobil, vychádzajúci z jeho off roadu Grenadier. Fáza testov na cestách by mala začať koncom roka 2022. "Elektrické autá sú ideálne pre centrá miest a krátke trasy. Ale vodík je oveľa lepší pre dlhšie výlety a ťažšie náklady a to vyžaduje okamžitú investíciu do distribúcie vodíka a plniacich staníc," dodal Jim Ratcliffe.
Okrem výroby "zeleného" vodíka Ineos investuje aj do výroby "modrého" vodíka. V tomto prípade pri výrobe vznikajú emisie CO2, sú však zachytené a následne skladované pod zemou.
Zdroj: Ineos