Budúcnosť vodíkových áut je stále neistá. Vylepšiť treba masovú výrobu zeleného vodíka, ale aj cenu vodíkových áut. Recept na zníženie ceny zrejme našli vedci, vedení tímom z Imperial College London, zatiaľ aspoň v laboratóriu. Svoje výsledky publikovalu v Nature Catalysis.
Vodíkové palivové články premieňajú vodík na elektrickú energiu a jediným vedľajším produktom je voda. Presne takto to funguje vo vodíkových autách. Zav vysokou cenou vodíkových áut sa skrývajú drahé palivové články a konkrétne platina.
Platinu sa vedcom podarilo nahradiť železom. Vysvetľovať, čo všetko museli vedci prekonať, je nad naše možnosti, a preto ponúkneme aspoň veľmi zjednodušené vysvetlenie. Jeden atóm železa má odlišné chemické vlastnosti ako skupina atómov, je napríklad reaktívnejší. V praxi to znamená, že jeden atóm železa podporuje reakcie potrebné v palivovom článku. Vedci teda použili dusík, uhlík a jednotlivé atómy železa a v laboratóriu dosiahli rovnaký efekt ako s platinou.
Čomu už rozumieme lepšie, je porovnanie ceny platiny a železa. "Približne 60 percent nákladov na jeden palivový článok tvorí platina. Aby sa palivové články stali skutočnou životaschopnou alternatívou napríklad k vozidlám na fosílne palivá, musíme tieto náklady znížiť," vysvetľuje dôležitosť nahradenia platiny Profesor Anthony Kucernak z katedry chémie na Imperial College.
Vedci budú teraz pracovať na prenesení technológie z laboratória do reálneho sveta. Potrebujú zlepšiť stabilitu katalyzátora, aby sa vyrovnal platine v odolnosti aj výkone.