Autosuv.sk

Ostatné

Vodíkové palivové články môžu prudko zlacnieť

Platina tvorí až 60 % ceny vodíkového palivovového článku, vedci ju dokázali nahradiť jednotlivými atómami železa.
Vodíkové palivové články môžu prudko zlacnieť

Budúcnosť vodíkových áut je stále neistá. Vylepšiť treba masovú výrobu zeleného vodíka, ale aj cenu vodíkových áut. Recept na zníženie ceny zrejme našli vedci, vedení tímom z Imperial College London, zatiaľ aspoň v laboratóriu. Svoje výsledky publikovalu v Nature Catalysis.

Vodíkové palivové články premieňajú vodík na elektrickú energiu a jediným vedľajším produktom je voda. Presne takto to funguje vo vodíkových autách. Zav vysokou cenou vodíkových áut sa skrývajú drahé palivové články a konkrétne platina.

Platinu sa vedcom podarilo nahradiť železom. Vysvetľovať, čo všetko museli vedci prekonať, je nad naše možnosti, a preto ponúkneme aspoň veľmi zjednodušené vysvetlenie. Jeden atóm železa má odlišné chemické vlastnosti ako skupina atómov, je napríklad reaktívnejší. V praxi to znamená, že jeden atóm železa podporuje reakcie potrebné v palivovom článku. Vedci teda použili dusík, uhlík a jednotlivé atómy železa a v laboratóriu dosiahli rovnaký efekt ako s platinou.

Čomu už rozumieme lepšie, je porovnanie ceny platiny a železa. "Približne 60 percent nákladov na jeden palivový článok tvorí platina. Aby sa palivové články stali skutočnou životaschopnou alternatívou napríklad k vozidlám na fosílne palivá, musíme tieto náklady znížiť," vysvetľuje dôležitosť nahradenia platiny Profesor Anthony Kucernak z katedry chémie na Imperial College.

Vedci budú teraz pracovať na prenesení technológie z laboratória do reálneho sveta. Potrebujú zlepšiť stabilitu katalyzátora, aby sa vyrovnal platine v odolnosti aj výkone.

Pokračovať v čítaní