Autosuv.sk

Ostatné

Volkswagen musí nabiť pretekársky špeciál na Pikes Peak za 20 minút

Do útoku na rekordný čas v stúpaní na Pikes Peak ostáva pár dní. Volkswagen prezrádza posledné detaily o svojom elektromobile.
Volkswagen musí nabiť pretekársky špeciál na Pikes Peak za 20 minút

Preteky na legendárnom stúpaní na Pikes Peak sú už za rohom. Veľká pozornosť sa sústredí najmä na Volkswagen, ktorý chce so svojím prototypom I.D.R. Pikes Peak spraviť rekordný čas v kategórii elektromobilov. Pomôcť mu má rýchly jazdec Romain Dumas, výborná aerodynamika a systémový výkon pohonnej jednotky až 500 kW. So zrýchlením z 0 na 100 km/h za 2,25 s si v tejto disciplíne poradí aj s monopostami F1. Na 20 km trati musí vozidlo prejsť cez 156 zákrut. V praxi to znamená, že prototyp musí zvládnuť minimálne rovnaký počet akcelerácií a to kladie značné požiadavky na batérie. V prípade pretekárskeho auta nie je až tak dôležitý dojazd, ale výkon, ktorý je batéria schopná dodávať.

Volkswagen I.D. R Pikes Peak
Volkswagen

Volkswagen musel zvládnuť aj proces rýchleho nabíjania. Prototyp príde na trať s plne nabitými batériami a absolvuje len jednu meranú jazdu. Počítať treba však aj s tým, že preteky budú prerušené v priebehu jazdy pre nehodu vozidla vpredu, alebo náhlu zmenu počasia. V takom prípade má tím podľa pravidiel len 20 minút na servis vozidla. Za ten čas musí byť schopný znovu dobiť batérie. Toto bol dôležitý faktor pri vývoji prototypu. Servis sa navyše nachádza vo výške 2 800 m.n.m. a veľkou neznámou je teplota, ktorá tu aj v júni môže klesať k nule.

Ideálna teplota pre batérie je pritom podľa Marc-Christiana Bertrama (šéf pre elektriku a elektroniku vo Volkswagen Motorsport) 30 °C. Počas nabíjania však skôr dôjde k jej prehrievaniu a mechanici ju budú musieť chladiť vzduchom, ale nie príliš, aby predišli nežiaducej kondenzácii. Nabíjačka v servise bude mať pritom relatívne malý výkon 90 kW. Energiu bude čerpať z eko generátora, spaľujúceho Glycerol. Li-ion batérie v prototype sú rozdelené do dvoch blokov vedľa kokpitu a za ním. Výzvou z hľadiska nabíjania bolo dosiahnutie rovnomerného nabitia všetkých článkov.

Volkswagen I.D. R Pikes Peak
Volkswagen

V tejto chvíli by už všetky technické výzvy mali byť vyriešené. I.D.R Pikes Peak má už za sebou potrebné testy a hádankou už nie je ani konečný dizajn a farba vozidla. Namiesto čiernej, použitej na testovacom prototype, stavil Volkswagen na striebornú. Pretekársky špeciál s číslom 94 sa vydá na trať s cieľom stanoviť nový rekordný čas 24. apríla. Namiesto dvoch hlučných spaľovacích motorov, ktoré využil pri neúspešnom pokuse v roku 1987 špeciálne upravený Golf, sa po štarte v tomto prípade ozve len zvuk "električky".

Tagy

Pokračovať v čítaní