Volkswagen Phaeton bol uvedený na trh v roku 2002. Luxusný model nemeckého výrobcu mal konkurovať BMW radu 7 či Mercedesu Triedy S. Vtedajší šéf automobilky Ferdinand Piëch dal inžinierom viacero požiadaviek na nový model a niektoré sa neskôr dostali na verejnosť.
Phaeton mal byť podľa nich schopný jazdiť rýchlosťou až 300 km/h pri vonkajšej teplote 50 °C a popritom udržať teplotu interiéru 22 °C. To všetko napriek tomu, že maximálna rýchlosť vozidla bola obmedzená na 250 km/h.
Špičkový model Volkswagenu sa zrovna nepreslávil bezporuchovou prevádzkou, ale jeho problémom bola aj cena, ktorá sa v prípade vrcholného modelu dostávala nad hranicu 100 000 eur. Auto, postavené na rovnakom technickom základe ako Bentley Continental GT a Bentley Flying Spur, ani nemohlo byť lacné.
Výsledkom však boli slabé predaje a za prvé štyri roky do septembra 2006 vyrobil Volkswagen len 25 000 kusov, pritom pred začiatkom výroby sa chválil výrobnou kapacitou až 20 000 kusov ročne. Z liniek schádzal do roku 2016 a dovtedy prešiel Phaeton ešte viacerými modernizáciami. Nakoniec však skončil neslávne bez nástupcu.
Všetko však mohlo byť inak, v tom čase mal už Volkswagen vyvinutú druhú generáciu s interným označením Phaeton D2. Krk novinke zrejme zlomila aféra Dieselgate a následná prioritizácia prechodu na elektromobily.
Tomasz Bachorski, Jozef Kabaň a Marco Pavone po rokoch opäť pri Volkswagene Phaeton D2.
Volkswagen pri príležitosti 20. výročia tohto modelu po prvýkrát zverejnil fotografie funkčného prototypu druhej generácie. Dizajn nového Phaetonu navrhol Jozef Kabaň. "Auto má stále veľmi atraktívny vzhľad a krásne proporcie a zapôsobí svojou hmatateľne vysokou kvalitou a hodnotou," zhodnotil po rokoch Kabaň dizajn nikdy nevyrábanej generácie Phaetonu.
Výrobe jediného pojazdného prototypu predchádzal interný výberový proces zo štyroch rôznych konceptov. Dizajn, ktorý vytvorili Pavone a Bachorski (spolupracovníci Kabaňa), zaujal svojimi športovými a plochými obrysmi a kvalitným interiérom.
Dve generácie modelu Phaeton vedľa seba.
Takmer sériový prototyp, ktorý bol postavený na modulárnej pozdĺžnej platforme (MLB), bol vtedy vyrobený za účelom konečného rozhodnutia dozornej rady o jeho budúcnosti. Keďže sa však všetka energia sústredila na prípravu Volkswagenu na elektrickú mobilitu, bolo rozhodnuté nepokračovať vo výrobe luxusnej limuzíny.
Zaujímavý je pohľad najmä do interiéru funkčného prototypu. Farebná kombinácia a použité materiály možno nezodpovedajú najnovším trendom, ale veľkým zaobleným panelom s displejmi, či ovládačom automatickej prevodovky predbehol svoju dobu.
"Skutočnosť, že Phaeton D2 predbehol dobu, možno dnes vidieť na prvkoch, ako je zakrivený displej, ktorý bol plánovaný pre nástupcu Phaetonu a ktorý bol uvedený na trh v roku 2018 v kokpite Touaregu," vysvetľuje Tomasz Bachorski, ktorý bol vtedy zodpovedný za interiér prémiového modelu.