Autosuv.sk

Ostatné

Volkswagen porovnal emisnú stopu elektrického a naftového Golfu

Volkswagen zobral do úvahy stovky faktorov už len pri určovaní životného cyklu pneumatiky - od ťažby materiálov až po recykláciu. Keď spojil všetko dokopy, tak dostal pomerne presný obraz o uhlíkovej stope, ktorú počas 200-tisíc km zanechá naftový a elektrický Golf.
Volkswagen porovnal emisnú stopu elektrického a naftového Golfu

Volkswagen zobral do úvahy stovky faktorov už len pri určovaní životného cyklu pneumatiky - od ťažby materiálov až po recykláciu. Keď spojil všetko dokopy, tak dostal pomerne presný obraz o uhlíkovej stope, ktorú počas 200-tisíc km zanechá naftový a elektrický Golf.

Určiť, ktoré auto vyprodukuje menej emisií počas života, nie je vôbec jednoduché. Do úvahy treba brať množstvo faktorov. Každá individuálna súčiastka v aute má svoj životný cyklus. Od ťažby materiálu, cez výrobu, montovanie do auta, fázu využívania, až po jej demontáž a recykláciu. Pred pár dňami sme uverejnili článok s výpočtom nemeckých vedcov, podľa ktorých vyšiel v porovnaní "zelenšie" naftový Mercedes C 220 d ako elektrická Tesla Model 3.

Veľmi komplexne sa teraz pozrel na emisie Volkswagen. Vo svojej analýze porovnal naftový Volkswagen Golf s elektrickým e-Golfom a bral do úvahy všetky procesy od ťažby materiálov až po recykláciu. "Zobrali sme do úvahy stovky faktorov len pri posudzovaní životného cyklu pneumatiky. Tie sme potom rozdelili do 14 procesov," odhalil Marko Gernuks, ako podrobná bola analýza Volkswagenu. Výsledok dopadol podľa očakávania. Aj keď je elektromobil v princípe jednoduchší stroj, jeho výroba je pri pohľade na emisie CO2 výrazne náročnejšia. V závislosti od čistoty elektrickej energie je však elektromobil výrazne "čistejší" počas prevádzky. Emisie naftového a elektrického Golfu sa môžu vyrovnať až po 125 000 km.

Hľadať priestor na zníženie uhlíkovej stopy elektromobilu môže automobilka najmä vo výrobných procesoch. Ďalší graf Volkswagenu ukazuje, že počas výroby elektromobilu je až za 43 % emisií CO2 "zodpovedná" batéria. Výrazné zníženie emisií pri tomto procese chce v budúcnosti dosiahnuť využitím zelenej energie pri ich výrobe.

Nasledujúci graf porovnáva uhlíkovú stopu počas celého životného cyklu naftového a elektrického Golfu. Čistota elektrickej energie má na výsledok veľký vplyv. Každý stĺpec pozostáva zo štyroch častí, ukážeme si ich na príklade naftového Golfu - prvý stĺpec. Výroba vozidla sa v tomto prípade podieľa hodnotou 29 g na priemernej produkcii CO2 na km. Na "Well to tank" (čiže na ťažbu ropy, výrobu paliva a prepravu na čerpaciu stanicu) pripadá 11 g CO2/km.

V prípade spaľovacieho motora pripadá až 100 g/km na samotnú jazdu, recyklácia prispeje 1 g/km. Tieto hodnoty sú rozpočítané na nájazd 200-tisíc km. Elektromobil môže byť teoreticky výrazne úspornejší. Pri rovnakom nájazde produkuje celkovo (od výroby až po recykláciu) v priemere iba 59 g CO2/km, naftové auto až 140 g CO2/km. To platí, ak je dodávaná elektrická energia úplne čistá, pochádzajúca napríklad z veterných turbín. Ak zoberieme do úvahy priemerný energetický mix v Európskej únii, tak stúpne hodnota CO2 na 119 g/km. V Nemecku, v USA a hlavne v Číne sa podľa tohto grafu viac oplatí jazdiť na naftovom Golfe ako na elektrickom, keďže je tu elektrická energia výrazne "špinavšia".

Poslednou fázou života automobilu je recyklácia. V prípade elektromobilov ide najmä o batérie. Nemecký koncern očakáva, že zvýšený nápor na recykláciu batérií začne až koncom budúceho desaťročia. Výskum v oblasti recyklácie batérií však začal už v roku 2009 v rámci projektu LithoRec. Výsledkom je pilotná prevádzka zariadenia na recykláciu batérií v Salzgitteri.

Tagy

Pokračovať v čítaní