Volkswagen usilovne pracuje na ceste k dosiahnutiu uhlíkovej neutrality. Ďalším krokom pri plnení tohto cieľa je podpis zmluvy so start-upom Vulcan Energy o dodávaní uhlíkovo neutrálneho lítia. Zmluva bude platiť päť rokov so začiatkom platnosti od roku 2026.
Pôjde o udržateľné dodávky lítia z regionálnych zdrojov. Už skôr sme informovali o obrovskom nálezisku lítia v Nemecku, konkrétne v oblasti Čierneho lesa. Zásoby by mali podľa odhadov vystačiť pre 400 miliónov elektromobilov. Lítium chce spoločnosť získavať z podzemnej geotermálnej slanej vody, ktorá má vysoký obsah lítia. Nulové emisie CO2 zabezpečí vďaka geotermálnym elektrárňam.
V minulosti v článku "Fakty o lítiu" sme informovali aj o ťažbe lítia z podzemných slaných vôd v čílskej púšti Atacama. Dodávateľ Volkswagenu v Čile vodu odčerpal a následne nechal z povrchových bazénov odpariť. V suchej oblasti to s veľkou pravdepodobnosťou vyvolávalo ešte väčšie sucho. Odčerpanie slanej vody pod púšťou mohlo podľa predpokladov expertov ovplyvniť prúdenie sladkej podzemnej vody na okrajoch púšte.
Porovnanie ťažby v Južnej Amerike a v Nemecku.
Vulcan Energy neplánuje pri ťažbe využívať odparovacie bazény. Na extrakciu lítia využije geotermálnu energiu a vedľajším produktom je obnoviteľná energia z geotermálnych elektrární. Pri celom procese nepotrebuje fosílne palivá, spotrebuje malé množstvo vody a zaberie minimálnu rozlohu pôdy.
Na svojej stránke uvádza porovnanie ťažby v Južnej Amerike s plánovanou ťažbou v Nemecku. Nižšie v tabuľke si môžete porovnať parametre a nároky pre vyťaženie jednej tony hydroxidu lítneho.
Množstvo CO2 (kg) | Množstvo vody (m3) | Pôdna stopa (m2) | Cena | |
Južná Amerika | 5 000 | 469 | 3 124 | 5 872 dolárov |
Nemecko | 0 | 80 | 6 | 3 140 dolárov |
Pre dosiahnutie uhlíkovej neutrality si musia automobilky postupne zabezpečiť prísun "zelených" materiálov od ich ťažby až po ich spracovanie. Následným krokom je recyklácia, obzvlášť dôležitý krok v prípade batérií. Volkswagen už spustil pilotnú prevádzku recyklácie batérií v závode v Salzgitteri. Momentálne je jeho kapacita obmedzená na 3 600 batérií ročne. Výraznejšie by mala stúpnuť až koncom desaťročia, keď množstvo "dožívajúcich" elektromobilov stúpne.
Zdroj: Volkswagen a Vulcan Energy