Autosuv.sk

Ostatné

Volkswagen zrejme testuje filter pevných častíc pre brzdy

Prachové mikročastice, ktoré vznikajú pri brzdení, sa nemusia zdať ako problém. Ich koncentrácia na križovatkách v meste, kde brzdia kolóny áut, ale aj na staniciach metra je však vysoká. Pomôcť by mohol nový filter pevných častíc priamo na kolesách.
Volkswagen zrejme testuje filter pevných častíc pre brzdy

Znečistenie ovzdušia v centrách veľkých miest mnohokrát prekračuje povolené limity. Hlavným problémom tu nie sú emisie CO2, tie majú skôr globálny dopad. Zdravie obyvateľstva ohrozujú vysoké koncentrácie oxidov dusíka a malé pevné častice. Ak majú priemer menší ako 10 mikrometrov, tak sú obzvlášť nebezpečné, pretože sa môžu usadiť v pľúcnych vačkoch. Proti oxidom dusíka bojujú automobilky použitím AdBlue, na mikročastice slúži filter pevných častíc.

Malé mikročastice sa však do ovzdušia neuvoľnujú len v podobe sadzí z motora. Vznikajú napríklad aj pri brzdení. Na prvý pohľad sa prach z bŕzd môže zdať zanedbateľný. Väčšina z neho je však koncentrovaná na malom priestore. Najviac mikročastíc sa totiž dostane do ovzdušia v centrách miest, kde brzdia naraz nielen kolóny áut, ale napríklad aj vlaky (metro).

V Nemecku sa ročne do ovzdušia uvoľní až 10 000 ton prachových častíc z brzdných sústav, informuje na svojom webe spoločnosť Mann+Hummel, ktorá zároveň pripravuje technické riešenie tohto problému. Osadením špeciálneho filtra na každé koleso dokáže zachytiť až 80 % pevných častíc z brzdenia, čo potvrdili aj testy. Jeden filter váži 500 g a jeho servisný interval je rovnaký so servisným intervalom brzdových doštičiek. Podľa výrobcu je nový filter prispôsobiteľný na všetky vozidlá.

Okrem toho spoločnosť Mann+Hummel pripravuje aj ďalšie filtre pre vozidlá, ktoré poslúžia ako mobilné čističe vzduchu. Okrem prachových častíc dokážu zachytiť aj oxid dusičitý NO2 a sú vhodné na dodatočnú montáž na staré autá. Otázka, prečo by si niekto priplácal za filter, ktorý musí navyše raz za čas servisovať, je na mieste.

Hlavným benefitom filtra je, že vozidlo môže takto nepriamo znížiť množstvo emisií, ktoré vypúšťa. Úrady by ho tak v budúcnosti mohli preklasifikovať napríklad z emisnej normy EURO 5 na EURO 6, alebo aj prísnejšiu normu. Pomôcť by to mohlo pri povolení vjazdu do nízkoemisných zón v centrách miest aj pre staršie autá.

Spoločnosť Mann-Hummel o svojich filtroch informovala už dávnejšie a zrejme zaujala automobilky, ktoré úporne bojujú s emisiami a znečistením. Svedčia o tom fotografie maskovaného Volkswagenu Golf novej generácie, zachytávajúce zvláštny prvok na brzdách, ktorý sa veľmi podobá na filter spoločnosti Mann-Hummel. Fotografie s detailom kolesa zverejnil na svojej stránke portál Carscoops. Je teda celkom pravdepodobné, že sa nové filtre začnú sériovo využívať už onedlho.

Tagy

Pokračovať v čítaní