Autá bez šoféra sa postupne sprístupnia aj pre verejnosť. V rámci testovania si ich môžu vyskúšať ako prví účastníci projektu “early rider“.
Sú to dva roky, čo spoločnosť Waymo uskutočnila prvú cestu s plne autonómnym autom bez vodiča na verejných cestách. Táto marketingová akcia ukázala, aké nové možnosti autonómne vozidlo v budúcnosti prinesie. Pasažierom bol totiž nevidiaci Steve Mahan, ktorý sa takto odviezol k svojmu doktorovi.
Steve Mahan vo videu v autonómnom aute
Teraz ohlásila spoločnosť Waymo ďalší krok na ceste k plne autonómnym vozidlám. Na bežných cestách sa objavia jej plne autonómne autá. Testovanie prebiehalo aj doteraz, ale s tým rozdielom, že za volantom sedel šofér, pripravený zasiahnuť. Vozidlá bez šoféra už brázdia územie Phoenix metro region. Časom sa oblasť určená na testovanie rozrastie na územie veľkosťou porovnateľné s Veľkým Londýnom.
Vývoj autonómneho vozidla začal pôvodne ako projekt spoločnosti Google v roku 2009. Odvtedy prešli testované autá viac ako 3,5 milióna “autonómnych“ míľ (5,632 milióna km) na cestách 20-tich miest v USA. Na súkromnej testovacej trati bolo vyskúšaných 20-tisíc samostatných zriedkavých situácií. Okrem toho softvér vozidla “najazdí“ denne 16 miliónov virtuálnych kilometrov v rámci počítačovej simulácie. Bezpečnosť vozidiel sa však má zlepšiť aj iným spôsobom.
Spoločnosť Waymo nie je jediná, ktorá plánuje využitie záložných systémov. Jej autonómne autá majú záložný systém riadenia, záložné brzdy a počítač. Rovnaké dvojité zabezpečenie sa využíva dnes v leteckom priemysle, kde sú tiež mnohé systémy zdvojené. V prípade poruchy primárneho systému dokáže rovnakú funkciu zabezpečiť sekundárny systém. Navyše, ak z akýchkoľvek príčin dôjde k stavu núdze, autonómny systém bezpečne zastaví auto. V najbližších mesiacoch ponúkne Waymo možnosť testovať plne autonómne autá aj verejnosti. Prvé skúsenosti môžu získať účastníci programu “early rider“. Nič nespraví autonómnym autám vo verejnosti lepšiu reklamu z hľadiska vnímania bezpečnosti a pohodlia, ako osobná skúsenosť.