Jedným z cieľov európskych automobiliek je dosiahnutie uhlíkovej neutrality. Hovoríme o cieli vzdialenom mnoho rokov. Napríklad koncern Stellantis plánuje dosiahnuť uhlíkovú neutralitu v roku 2038 a do roku 2030 znížiť svoju uhlíkovú stopu na polovicu v porovnaní s rokom 2021.
Z dlhodobého hľadiska prechádzajú automobilky na elektromobilitu a okrem ich vylepšovania sa musia sústrediť aj na bezemisnú výrobu a získavanie surovín zo "zelených zdrojov". Tieto riešenia sú ešte pomerne ďaleko a ambíciou je výrazné zníženie emisií CO2 už v strednodobom horizonte.
V tomto smere si automobilky chcú pomôcť palivami. Volkswagen a Audi prišiel s novou generáciou biopalív - konkrétne s HVO naftou, ktorá znižuje emisie CO2 o 70 až 95 % aj u už vyrobených vozidiel.
Stellantis v spolupráci so spoločnosťou Aramco vidí riešenie v e-palivách podobne ako aj Porsche. Nové e-palivá vznikajú reakciou zachyteného CO2 (buď zo vzduchu, alebo priamo zo zdroja v priemyselných fabrikách) so zeleným vodíkom.
Zelený vodík vzniká elektrolýzou vody za použitia energie z obnoviteľného zdroja ako slnečná či veterná energia. Vo výsledku je e-palivo takmer uhlíkovo neutrálne a hlavnou výhodou je, že ho môžu využívať už existujúce vozidlá.
Stellantis otestoval palivo na 24 typoch motorov, spĺňajúcich normu Euro 6, ktoré boli vyrobené od roku 2014. V praxi to reprezentuje viac ako 28 miliónov vozidiel, jazdiacich po európskych cestách.
Testovanie náhradných e-palív v existujúcich motoroch sa zameralo na výfukové emisie, štartovateľnosť, výkon motora, spoľahlivosť, výdrž, riedenie oleja, palivovú nádrž, palivové potrubie a filtre, ako aj správanie paliva pri extrémne nízkych a vysokých teplotách.
Existujúce vozidlá koncernu Stellantis tak môžu bez akýchkoľvek úprav motora tankovať e-palivá spoločnosti Aramco. Toto riešenie má potenciál znížiť množstvo emisií CO2 existujúcich vozidiel v rámci ich životného cyklu o 70 %.
Inak povedané používaním e-palív v 28 miliónoch vozidiel možno dosiahnuť zníženie emisie medzi rokmi 2025 až 2050 o 400 miliónov ton CO2. Aj toto riešenie má úskalia a prekážky, ktoré treba prekonať. Výroba e-palív a zeleného vodíka nie je zatiaľ masová záležitosť a minimálne v prvej fáze bude problémom aj cena e-paliva.
Spoločnosť Aramco ako partner Stellantisu v tomto projekte pracuje v Saudskej Arábii na demonštrácii výroby syntetického benzínu pre ľahké úžitkové autá. V španielskom Bilbau zas spolu s Repsolom skúma výrobu nízkouhlíkovej syntetickej nafty a paliva pre automobily a lietadlá.