Podľa šéfa Volkswagenu, Herberta Diessa, môže mať vojna na Ukrajine horší vplyv na automobilový sektor a európsku ekonomiku ako pandémia. Vyjadril sa tak pre Financial Times. Výpadky v dodávateľskom reťazci môžu podľa Diessa viesť k prudkému rastu cien, nedostatku energie a inflácii s potenciálom "oveľa horšej" situácie.
VW už obmedzil výrobu
"Ak si predstavíte scenár, v ktorom by sme prerušili obchodné vzťahy s Ruskom, čo by sme pravdepodobne museli urobiť, ak tento konflikt [neustane], už by ste si nemohli kúpiť energiu, čo by viedlo k situácii, ktorá by mohla výrazne ovplyvniť Európu a Nemecko," povedal Diess. Napriek tomu podporuje "maximálne sankcie" a zároveň volá po vyjednávaniach na predídenie nikdy nekončiacej vojny.
Herbert Diess
Pripomeňme, že Volkswagen už kvôli výpadkom v dodávateľskom reťazci zastavil prijímanie objednávok pre niektoré plug in hybridy. Koncern odstavil výrobu v ruských fabrikách Kaluga a Nižný Novgorod, ale aj výrobu Porsche v Lipsku. Škoda zas obmedzila výrobu Enyaqu.
Problém sa dotýka aj ruskej Lady
Jednoduché to nemá ani ruský výrobca AvtoVAZ. V stanovisku pre ruskú stránku Autonews uviedol, že zastavil výrobu v závodoch Toliati a Iževsk. Piaty marec 2022 je vyhlásený za prestojový deň s platom. Od 9. do 11. marca sú výrobné linky odstavené a zamestnanci dostávajú dve tretiny svojich platov.
AvtoVAZ je u nás známy najmä vďaka modelom značky Lada. Pripomeňme, že dve tretiny jeho akcií vlastní Renault a AvtoVAZ je do veľkej miery závislý na dodávaní súčiastok z fabrík Renaultu v Rumunsku. Očakávať preto môžeme ďalšie a dlhodobejšie prerušenia výroby.