Autosuv.sk

Ostatné

Vyberáme z archívu: Auto poháňané turbínou je fenomén. Má skvelé jazdné vlastnosti a prelomovú spotrebu

V našom pondelňajšom náhľade do archívu sa pozrieme do začiatkov Auto.sk. Práve vtedy sme informovali o prelomovej technológií čínskej spoločnosti Techrules. Predstavte si pohon z lietadla vložený do auta.
Vyberáme z archívu: Auto poháňané turbínou je fenomén. Má skvelé jazdné vlastnosti a prelomovú spotrebu

Väčśina dnešných áut funguje na piestové spaľovacie motory. V minulom storočí sa však automobilka Chrysler rozhodla priniesť nový vzduch do sveta automobilov a skonštruovala autá s turbínovým pohonom. Tento projekt skrachoval, no na autosalóne v Ženeve (v roku 2017) ho oživila čínska automobilka Techrules so svojimi modelmi AT96 a GT96. Možno tým zmenila budúcnosť.

Techrules
Zdroj: Techrules

V roku 1962 sa v americkej spoločnosti Chrysler spustila produkcia prvého automobilu s turbínovým pohonom vôbec. Presne 55 vyrobených áut sa rozdalo bežným ľuďom na testovanie v prirodzených podmienkach. Pohon fungoval jednoducho. Turbína sa roztočila a cez sieť prevodov poháňala kolesá. Výhodou technológie mala byť, akokoľvek zvláštne to znie, jednoduchosť systému. Turbínový motor totiž "beží" na čokoľvek, čo horí. Od klasického benzínu cez voňavku až po absint. Turbína dosahuje extrémne vysoké otáčky (do 44500 ot./min) a vďaka plynulému pohybu sa opotrebúva rovnomerne. Navyše, nepotrebuje chladenie, keďže je to vlastne jeden veľký ventilátor. Napriek všetkým výhodám sa autá do sériovej výroby nedostali z niekoľkých jednoduchých dôvodov. Výfukové plyny vychádzali zo spaľovania s takou vysokou teplotou, že keby neboli chladené, bez problémov by roztopili asfalt. Okrem toho spotreba bola horšia ako v tanku a definitívny klinec do rakvy zasadila náchylnosť systému na otrasy spôsobené jazdou.

Chrysler Turbine Car
Chrysler Turbine Car. Zdroj: Wikimedia

Po viac ako 50 rokoch však prichádzajú Číňania s ich novým turbínovým motorom. Podobné riešenie, ako má čínska spoločnosť Techrules, mal aj Jaguar v koncepte C-X75. Na rozdiel od neho, čínske modely GT96 a AT96 sa skutočne plánujú zaradiť do výroby. Ako sa im podarilo skrotiť nedostatky turbínových motorov a zasadiť ich do áut s výkonom viac ako 1000 koni? Spojením dvoch svetov. 

Techrules
Zdroj: Techrules

Pri nových čínskych modeloch ide o elektromobily s predĺženým dojazdom. Kolesá sú teda napojené na elektromotory a sú poháňané batériami. Turbína je vďaka svojim vysokým otáčkam priam stvorená na ich dobíjanie. Vďaka tejto fúzií stačí oveľa menšia turbína s oveľa menším výkonom a spotrebou. Stačí len 0,18l/100km paliva a energia z batérií, aby auto prešlo enormné vzdialenosti. A pokiaľ by ste sa náhodou chceli ísť čisto na palivo, svojich 1000 koní a maximálnu rýchlosť 350 km/h dostanete za smiešnych 4,5l/100km.
 

zdroj: Youtube, com

Tagy

Pokračovať v čítaní