Autosuv.sk

Ostatné

Vydražili Peugeot L45 - "pretekára", ktorému brzdili všetky kolesá (1914)

V časoch najväčšej slávy Peugeotu L45 Grand Prix nebolo bežným javom, aby mali autá brzdené všetky štyri kolesá. Ani u pretekárskych áut to ešte nebola samozrejmosť. Tento Peugeot pritom uháňal aj 160 km/h.
Vydražili Peugeot L45 - "pretekára", ktorému brzdili všetky kolesá (1914)

V časoch najväčšej slávy Peugeotu L45 Grand Prix nebolo bežným javom, aby mali autá brzdené všetky štyri kolesá. Ani u pretekárskych áut to ešte nebola samozrejmosť. Tento Peugeot pritom uháňal aj 160 km/h.

Hodnota vozidla z roku 1914 sa dnes šplhá do výšin. Ak je v stopercentnom stave, je pôvodné, má pretekársku históriu a dokonca má na motore a karosérii vyrazené číslo 1 (prvý vyrobený kus),môže jeho cena pokojne stúpnuť aj na 7 miliónov 260-tisíc dolárov (6 157 000 eur). Presne za takúto sumu vydražil aukčný dom Bonhams dvojmiestny Peugeot L45 Grand Prix. Vozidlo patrí do obdobia, v ktorom francúzsky výrobca dominoval vo svete motošportu. Pôvodne sa myslelo, že ide o monopost, na ktorom Dario Resta vyhral v roku 1916 preteky 500 míľ Indianopolis. Neskôr sa aj na základe dobových fotografií zistilo, že vozidlo šoféroval Ralph Mulford a do cieľa ho doviezol na treťom mieste. Zaujímavé je, že celá história auta je známa. Nikdy sa nestratilo, neukradli ho a ani sa nikdy nedostalo do zlého technického stavu. Aj vďaka tomu, že sa naň nezabudlo niekde vzadu v garáži, podarilo sa  ho  zachovať v pôvodnom stave. Pôvodný je aj štvorvalcový motor s objemom 4,5 l. Generálnou opravou prešiel po roku 2000 a Peugeot L45 je aj dnes schopný prekonať rýchlosť 100 míľ/h (160,9 km/h). Verejnosť ho mohla v posledných rokoch vidieť na niekoľkých podujatiach. Dvakrát sa vyštveral na kopec v Goodwoode v rokoch 2003 a 2011 a špeciálne miesto mal aj v Pebble Beach v roku 2014. 

zdroj: Bonhams

Peugeot L45 disponoval systémom na rýchle upnutie kolesa. V pretekoch to bolo dôležité, lebo pneumatiky pri rýchlej jazde dlho neodolávali opotrebeniu. Nakoniec ešte jedna zaujímavosť. Vozidlo má brzdené všetky štyri kolesá. Na kolesách boli použité bubnové brzdy. Z dnešného hľadiska ide o samozrejmosť, ale v časoch slávy Peugeotu L45 Grand Prix to nebolo úplne bežné ani u pretekárskych áut. Vozidlo pritom dokázalo prekonať rýchlosť 160 km/h. Prelom v používaní bŕzd na všetky kolesá prišiel až v dvadsiatych rokoch. Podľa portálu Carhistory4u v roku 1923 počas autosalónu v New Yorku len dvaja výrobcovia (Duesenburg a Rickenbacker) ponúkali autá so štyrmi brzdenými kolesami. O rok neskôr to už bolo 26 zo 72 výrobcov. Správa z roku 1929 zas uvádza, že 70% áut v Británii malo v roku 1924 brzdené iba zadné kolesá. V roku 1929 kleslo toto číslo na jedno percento. Peugeot L45 bol ako pretekárske auto v tejto oblasti jedným z nositeľov pokroku, ktorý sa neskôr dostal aj do bežných vozidiel. V tomto prípade hovoríme ešte o mechanických brzdách a nie hydraulických

Tagy

Pokračovať v čítaní