Keď koleso príde na prekážku, pružiny zredukujú náraz, ktorý by karoséria dostala, ak by bola náprava pripevnená priamo o šasi automobilu. Úlohou tlmiča je zase zabrániť zbytočnému skackaniu pružiny, a tak vložiť do celého procesu akúsi plynulosť. Že autu treba vymeniť pružiny, zistíte jednoducho. Vaše auto bude položené nižšie ako obvykle a pružina bude zlomená. Pri tlmičoch už je situácia s diagnostikou o niečo náročnejšia. Dôležité je sledovať ich správanie počas jazdy.
Ako ukazuje video, nefunkčné tlmiče už "neupokojujú" pružinu a dovoľujú jej pohybovať kolesom hore a dolu dávno po tom, čo si splnila svoj účel a odbúrala náraz do karosérie. Zvnútra sa takéto správanie prejavuje takzvaným plávaním. Jednoducho máte pocit, že akýkoľvek náraz alebo zákruta vaše auto rozkýve ako loď na vlnách.
Ďalšou možnosťou je skúsiť auto rozkývať na mieste. Ak spraví viac ako 3-5 kmitov, pravdepodobne sa nachádzate na hranici, kedy by ste si mali svoje tlmiče nechať skontrolovať odborníkmi. Treťou možnosťou je ich optická kontrola. Ak vidíte tekutinu stekajúcu po tlmiči, jeho funkčnosť je už dávno za zenitom. S výmenou nečakajte dlho. Skackajúce koleso totiž nie je v kontakte s vozovkou, a tak vám výrazne predlžuje brzdnú dráhu a mení vlastnosti vozidla v zákrutách.