Jaguar Land Rover sa spojil s Wykes Engineering Ltd., lídrom v sektore obnoviteľnej energie, pri vývoji jedného z najväčších systémov na skladovanie energie v Spojenom kráľovstve. Projekt využije na uskladnenie solárnej a veternej energie vyradené batérie z elektromobilov Jaguar I-PACE.
Jedno úložisko Wykes Engineering BESS využíva 30 použitých batérií z modelu I-PACE a pri plnej kapacite dokáže uskladniť až 2,5 MWh energie. Dodané batérie pochádzajú z prototypov a technických testovacích vozidiel a cieľom spoločnosti JLR je do konca roku 2023 dodať dostatok batérií na uskladnenie celkovo 7,5 MWh energie – dosť na pokrytie spotreby 750 domácností
na jeden deň.
Po tomto momente môžu v budúcnosti vzniknúť ďalšie kontajnery na uloženie ďalších použitých batérií, odstránených zo sériovo vyrábaných vozidiel. Každé úložisko BESS, prepojené s pokročilým invertorom na maximalizáciu účinnosti a riadenie toku energie, dokáže v čase odbernej špičky dodávať energiu priamo do národnej siete, ako aj vypnúť dodávanie do siete počas hodín mimo špičky, aby bola následne k dispozícii pre budúce použitie.
Akumulátorové skladovacie systémy, ako je tento, tvoria rozhodujúci príspevok pre dekarbonizáciu siete, pretože sa dokážu vysporiadať s rýchlymi nárastmi špičiek dopytu a maximalizovať zachytávanie slnečnej a veternej energie počas vhodných slnečných, alebo veterných podmienok na neskoršie použitie v prípade potreby.
V rámci technickej spolupráce dosiahli spoločnosti Wykes Engineering a JLR bezproblémovú integráciu bez potreby ďalších výrobných krokov, alebo odstraňovania batériových modulov. Batérie sa jednoducho vyberú z modelov Jaguar I-PACE a vložia sa do stojanov v kontajneroch, čo pomáha maximalizovať udržateľnosť projektu.
Partnerstvo predstavuje dôležitý krok v tom, ako spoločnosť JLR prijíma princípy obehového hospodárstva. Tieto princípy tvoria súčasť obchodnej stratégie na dosiahnutie uhlíkovej neutrality
do roku 2039.
Batérie počas druhej životnosti pre stacionárne aplikácie, ako je napríklad skladovanie obnoviteľnej energie, by mohli do roku 2030 prekročiť kapacitu 200 GWh ročne, čím by sa vytvorila celosvetová hodnota vo výške viac ako 30 miliárd USD. Batérie po poklese využiteľnej kapacity v elektromobile pod 70 – 80 percent možno nasadiť v zariadeniach s nízkymi nárokmi na výkyvy v spotrebe energie.
Opätovné použitie batérií elektrických vozidiel vytvorí pre spoločnosť JLR nové obchodné modely obehového hospodárstva v oblasti skladovania energie a mnohých ďalších. Akonáhle stav batérie klesne pod požadovanú úroveň aj pre tieto prípady takéhoto použitia, spoločnosť JLR batérie recykluje, aby získala suroviny na opätovné použitie v rámci celkovej obehovej ekonomiky.
"Jednou z hlavných výhod systému, ktorý sme vyvinuli, je, že kontajnery sú pripojené k sieti takým spôsobom, že môžu absorbovať slnečnú energiu, ktorá by sa inak po dosiahnutí kapacity siete mohla stratiť. Táto prebytočná energia sa pre neskoršie využitie uloží vo vyradených batériách z modelov I-PACE. To nám umožňuje naplno využívať solárny park a maximalizovať množstvo energie, ktorú vyrábame na využívanej ploche," vysvetlil David Wykes, výkonný riaditeľ Wykes Engineering.