Autosuv.sk

Ostatné

W12, V8, I4: Čo znamenajú tieto skratky?

Skratiek na autách je naozaj veľa. Niektoré sú známe viac, niektoré menej. Niektoré používame bez toho, aby sme vedeli, čo znamenajú. Tu je zopár skratiek opisujúcich stavbu motora. Čo presne znamenajú?
W12, V8, I4: Čo znamenajú tieto skratky?

V nadpise je spomenutých zopár označení, ktoré opisujú stavbu motora. Každý bude správne očakávať, že číslo na konci označenia predstavuje počet valcov. Písmenko zase opisuje, ako sú valce poukladané.

Najbežnejšie sú I motory

1024px-M20B25_block
Wikimedia.org

Jednoradové alebo radové motory spravidla nie sú navonok nijak označované, pretože sa nachádzajú takmer v každom aute. Z amerického slova "inline," vzniklo onzačenie písmenom I. Jednotlivé valce sú zoradené za sebou v jednej línií, ktorá pripomína toto písmeno. Motory s týmto usporiadaním sú najlacnejšie na výrobu, pretože komponenty môžu byť vybrúsené do jedného bloku kovu. Takisto stačí iba jedna hlava valcov, čo výrazne znižuje náklady na údržbu.

V ako výkon

V6 motor standardny
Wikipedia.org
inline v VR motor
Wikipedia.org

Podľa logiky motora I sa dá celkom jednoducho odhadnúť, ako bude usporiadaný motor s označením V- napríklad V6 a V8. V tomto prípade sú valce vo dvoch rôznych blokoch, ktoré tvoria písmeno V. Na spodku sa musia stretávať, pretože zdieľajú jeden kľukový hriadeľ. Toto riešenie je menej náročné na dĺžku a aj na váhu v porovnaní s jednoradovým motorom. Podľa toho, aký uhol zvierajú dva bloky, sa dá motor optimalizovať z hľadiska kompaktnosti, vibrácií a finančnej náročnosti. Výnimočným motorom spomedzi Véčkových konfigurácií je VR6 od Volkswagenu. Ten je akoby hybridom medzi I a V motormi. Je vybrúsený do jedného bloku a jeho uhly sú minimálne. Za spomenutie stojí tiež boxer. Je to druh motora, kde sú valce vo dvoch náprotivných blokoch. Táto konfigurácia umožňuje posunúť ťažisko čo najnižšie a zároveň eliminuje veľké množstvo vibrácií. Napriek tomu sa v automobiloch príliš nevyužíva. Svoje uplatnenie nachádza predovšetkým medzi motorkami a motorovými lietadlami.

Ak chcete veľa valcov na malej ploche, odpoveď je W

W motor
Wikipedia.org

Motory s usporiadaním valcov podľa písmena W sú tými najexkluzívnejšími motormi. Takéto srdcia tlčú aj v najrýchlejších Bugatti a najluxusnejších Bentley. Dôvod, prečo sú tieto motory skôr exkluzivitou, je jednoduchý. Pri porovnaní s usporiadaním typu V už nie je rozdiel taký markantný. Niektoré W motory potrebujú dokonca viac ako jeden hriadeľ, a tak je výroba a údržba veľmi náročná. Ak si už kúpite motor s dvanástimi valcami, je vám jedno, či bude V12 alebo W12. Auto bude obrie bez ohľadu na to, či sa nejaké centimetre ušetria úspornejším uložením valcov. Oveľa komplikovanejšie riadenie vstrekovania a výbuchov vo valcoch vytláčajú túto architektúru na okraj komerčnej rozšírenosti. Ak si ale odmyslíte komplikovanosť systému a fakt, že takýto motor vám hocijaký dedinský mechanik neopraví, je to divoký, výkonný a exkluzívny motor.

Tagy

Pokračovať v čítaní